Το φυσικό τοπίο είθισται να προκαλεί θετικά συναισθήματα και μια αίσθηση ευεξίας. Μια νέα μελέτη, όμως, από το INSEAD καταδεικνύει άλλο ένα σημαντικό όφελος: ότι τα «πράσινα» οπτικά στοιχεία μπορούν επίσης να ωθήσουν τους ανθρώπους να επιλέξουν πιο υγιεινά τρόφιμα.
Σύμφωνα με τη μελέτη το να περνά κανείς χρόνο σε ένα φυσικό περιβάλλον, όπως το περπάτημα σε ένα πάρκο (έναντι στους δρόμους της πόλης) ή απλά να βλέπεις πράσινο έξω από το παράθυρο (έναντι αστικής θέας), οδηγεί στη συνέχεια σε πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές.
«Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι δεν ήταν η αστική θέα που οδήγησε σε ανθυγιεινές επιλογές τροφίμων, αλλά ότι η φύση συνέβαλλε στο να τρώνε οι άνθρωποι πιο υγιεινά», διευκρίνισε ο Pierre Chandon, ένας από τους συν-συγγραφείς της μελέτης και καθηγητής Μάρκετινγκ στο INSEAD.
Η θέα απ’ το παράθυρο έχει σημασία
Σε μια μελέτη, ανατέθηκε τυχαία στους συμμετέχοντες να κάνουν μια βόλτα 20 λεπτών είτε σε ένα πάρκο είτε σε πολυσύχναστους δρόμους στο Παρίσι. Στη συνέχεια, προσφέρθηκε σε όλους ένας μπουφές με ένα μείγμα από υγιεινά και λιγότερο υγιεινά σνακ.
Ενώ οι συμμετέχοντες και στις δύο ομάδες έτρωγαν περίπου ίσες ποσότητες, όσοι είχαν περπατήσει στο πάρκο έδειξαν ξεκάθαρη προτίμηση στις πιο υγιεινές επιλογές: το 70% των επιλογών τους ήταν πιο υγιεινά σνακ, σε σύγκριση με μόλις 39% για τους περιπατητές της πόλης.
Σε ένα περαιτέρω, πιο ελεγχόμενο πείραμα, οι συμμετέχοντες τοποθετήθηκαν σε προσομοιωμένα «δωμάτια ξενοδοχείου» με διαφορετική θέα στα παράθυρα: ένα πράσινο λιβάδι, έναν δρόμο της πόλης, έναν κενό τοίχο με κλειστές κουρτίνες. Τους ζητήθηκε να επιλέξουν ένα μεσημεριανό γεύμα από ένα μενού της υπηρεσίας δωματίου που περιλαμβάνει υγιεινά και ανθυγιεινά κύρια πιάτα, ποτά και επιδόρπια. Τα αποτελέσματα αντικατοπτρίζουν το προηγούμενο πείραμα. Όσοι είχαν θέα στη φύση έκαναν πιο υγιεινές επιλογές, ενώ εκείνοι με αστική ή σκοτεινή θέα έδειξαν λιγότερο υγιεινές διατροφικές προτιμήσεις.
Το πράσινο μπορεί να είναι το «κλειδί»
Είναι ενδιαφέρον ότι η έρευνα δείχνει πως δεν έχουν όλα τα φυσικά περιβάλλοντα το ίδιο αποτέλεσμα. Η ζωηρότητα και το επίπεδο πρασίνου στο σκηνικό θα μπορούσαν να παίξουν ρόλο. Για παράδειγμα, όταν το χιόνι καλύπτει τη φυσική ή την αστική θέα, το τοπίο δεν επηρεάζει τις επιλογές τροφίμων.
Οι ερευνητές διεξήγαγαν ένα άλλο πείραμα για να ανακαλύψουν εάν η έκθεση στη φύση αυξάνει τις προτιμήσεις για πραγματικά υγιεινά και φυσικά τρόφιμα ή για οποιαδήποτε επεξεργασμένη τροφή που προβάλλεται ως υγιεινή. Στο πλαίσιο αυτό, προσέφεραν στους συμμετέχοντες τρία είδη σνακ: διαιτητικά και ελαφριά, υγιεινά και φυσικά ή νόστιμα και απολαυστικά. Η έκθεση σε φυσικές σκηνές μείωσε την προτίμηση και για τα δύο διαιτητικά σνακ, ενώ μετατόπισε σημαντικά τις προτιμήσεις από τις απολαυστικές επιλογές προς τις πιο υγιεινές, φυσικές επιλογές.
Προώθηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών
Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτά τα ευρήματα μπορούν να βοηθήσουν στην προώθηση πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Σχολεία, εταιρείες και άλλοι οργανισμοί θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν εικόνες της φύσης για να ωθήσουν τους μαθητές και τους εργαζόμενους σε πιο υγιεινές επιλογές. Οι έμποροι τροφίμων θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν φυσικά οπτικά στοιχεία για να προωθήσουν υγιεινά ή φυσικά προϊόντα.
Το πιο σημαντικό, τονίζουν, είναι ότι η έρευνα υπενθυμίζει τον κρίσιμο ρόλο του πολεοδομικού σχεδιασμού. Μέχρι το 2050, τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού αναμένεται να ζουν σε πόλεις. Η ενσωμάτωση χώρων πρασίνου στα μελλοντικά αστικά τοπία θα γίνει ακόμη πιο απαραίτητη.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.