Μενού
  • Α-
  • Α+

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) - στην οποία η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. είναι μέλος - υπέβαλε σχετική καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς με βάση τα ευρήματα νέας έρευνας, το Tik Tok παραβιάζει πολλαπλώς την ευρωπαϊκή νομοθεσία προστασίας του καταναλωτή και δεν προστατεύει τα παιδιά από κρυφές διαφημίσεις και ακατάλληλο περιεχόμενο.

Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα αποκάλυψε πως πολλαπλοί όροι στους γενικούς «Όρους Παροχής Υπηρεσιών» της πλατφόρμας του TikTok είναι αθέμιτοι και καταχρηστικοί:

Είναι ασαφείς, αόριστοι και προς όφελος του TikTok εις βάρος των χρηστών του. Επιπρόσθετα, οι όροι πνευματικής ιδιοκτησίας είναι εξίσου αθέμιτοι, καθώς παρέχουν στο TikTok μια απεριόριστη, ανέκκλητη άδεια χρήσης, μετάδοσης, διανομής και αναπαραγωγής των βίντεο που δημοσιεύουν οι χρήστες, χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα.

«Δώρα» με αθέμιτους όρους

Παράλληλα, ένα αρκετά δημοφιλές εργαλείο του TikTok είναι ότι, οι χρήστες μπορούν να εξαγοράσουν κέρματα, τα οποία χρησιμοποιούν για εικονικά δώρα σε «διασημότητες του TikTok», των οποίων οι αναρτήσεις αρέσουν στους χρήστες. 

Η «Πολιτική Εικονικού Αντικειμένου» (Virtual Item Policy) του Tik Tok που διαχειρίζεται την εν λόγω λειτουργία περιέχει αθέμιτους όρους και παραπλανητικές πρακτικές. Το TikTok διεκδικεί, για παράδειγμα, το αποκλειστικό δικαίωμα τροποποίησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας μεταξύ των νομισμάτων και των δώρων, παρακάμπτοντας ηθελημένα, για δικό της όφελος, τη χρηματοοικονομική συναλλαγή.

Απροστάτευτα τα παιδιά από ακατάλληλο περιέχομενο

Το πιο ανησυχητικό, ωστόσο, είναι ότι το TikTok δεν προστατεύει τα παιδιά και τους εφήβους από κρυφές διαφήμισες και  τυχόν επιβλαβές περιεχόμενο στην πλατφόρμα του.

Οι προσφορές μάρκετινγκ του TikTok σε εταιρείες που θέλουν να διαφημιστούν στην εφαρμογή του, συμβάλουν στη διάδοση του «κρυφού» μάρκετινγκ. Οι χρήστες παρακινούνται για παράδειγμα να συμμετάσχουν σε διάφορες προσκλήσεις επώνυμων ετικετών, όπου ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν περιεχόμενο για συγκεκριμένα προϊόντα.

Καθώς οι δημοφιλείς «influencers» είναι συχνά το σημείο εκκίνησης τέτοιων προσκλήσεων, η πρόθεση της εμπορικής εκμετάλλευσης συνήθως καλύπτεται από τους χρήστες.

Το TikTok έχει, επίσης, προφανώς αποτύχει να επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την προστασία των παιδιών από ακατάλληλο περιεχόμενο, όπως βίντεο που δείχνουν προκλητικό περιεχόμενο, τα οποία βρίσκονται μέσα στην ίδια ενότητα της ιστοσελίδας που κάνει χρησιμοποιεί εκείνη την ώρα ο χρήστης.

Παραπλανητικές πληροφορίες για τα προσωπικά δεδομένα

Την ίδια ώρα, οι πρακτικές του TikTok αναφορικά με την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών είναι παραπλανητικές. 

Το TikTok δεν ενημερώνει με σαφήνεια τους χρήστες του και ειδικότερα με τρόπο κατανοητό για παιδιά και εφήβους για τα προσωπικά δεδομένα που συλλέγονται, το σκοπό και τη νόμιμη βάση πάνω στην οποία αυτό γίνεται.

Οι εν λόγω πληροφορίες εξάλλου είναι απαραίτητες για τους καταναλωτές όταν χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του Tik Tok. 

Διαβάστε ακόμα

Αλλαγές φέρνει το TikTok: «Κλειδώνουν» οι λογαριασμοί των χρηστών κάτω από 16 ετών

Νέο viral βίντεο στο Tiktok με καυτό κερί προκαλεί την οργή των δερματολόγων

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.