Είναι κάποιοι άνθρωποι οι οποίοι είναι ατρόμητοι. Παθιασμένοι. Που δεν τους τρομάζει τίποτα και κανείς. Ένας από αυτούς ήταν και ο Δημήτρης Καμπέρος. Ο άνθρωπος που δε δίστασε να πηδήξει από το αεροπλάνο του όταν αυτό έπεφτε χωρίς να φορέσει αλεξίπτωτο. Παθιασμένος και πανέξυπνος κέρδισε επάξια το παρατσούκλι... «Τρελοκαμπέρος» και έγραψε τη δική του ιστορία στους αιθέρες.
Ο πρώτος Έλληνας στρατιωτικός αεροπόρος
Γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1883 στην Ύδρα. Γιος του Αναστάση Καμπέρου και της Μαριγώς Παπαδάκη, ήταν το μεγαλύτερο παιδί από άλλα τέσσερα αγόρια και ένα κορίτσι. Η οικογένειά του μετακόμισε από την Ύδρα στον Πειραιά όταν ακόμη ήταν πολύ μικρός. Τελείωσε το 1ο γυμνάσιο του Πειραιά και μπήκε πρώτος στη σχολή Ευελπίδων. Αγαπούσε πάντα τον στρατό. Ίσως, τον αγαπούσε τόσο επειδή ήξερε πως εκεί μπορεί να κάνει όλα τα παράτολμα πράγματα που είχε στο μυαλό του και ταυτόχρονα να προσφέρει τις υπηρεσίες του στην Ελλάδα.
Αρχικά ήταν αξιωματικός του Πυροβολικού. Στη συνέχεια έγινε μέλος της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας. Ήταν, μάλιστα, ένας από τους έξι Έλληνες αξιωματικούς που εστάλησαν το 1911 για αεροπορική εκπαίδευση στο κέντρο του Henri Farman, στη Γαλλία. Τότε η Ελλάδα απέκτησε από τον Farman τέσσερα βενζινοκίνητα διπλάνα. Η αγορά αυτή ήταν η «ληξιαρχική πράξη γέννησης» της πολεμικής αεροπορίας της Ελλάδας.
Το ημερολόγιο έδειχνε 13 Μαΐου 1912 όταν ο Δημήτρης Καμπέρος έκανε την πρώτη πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο στην Ελλάδα στη διάρκεια άσκησης. Όσο πιο πολύ πετούσε ο Καμπέρος τόσο περισσότερο λάτρευε τον ουρανό και τόσο περισσότερο έκανε πράγματα ριψοκίνδυνα. Ήταν ασυγκράτητος. Ατρόμητος. Και αν για κάποιον αυτό μπορεί να είναι υπερβολή, ας δούμε πώς πήρε το παρατσούκλι «Τρελοκαμπέρος» για να έχουμε μια... μικρή εικόνα.
Εκείνη την περίοδο, λοιπόν, τον Μάη του 1912, ο Αντώνης Καμπέρος έκανε μια ακόμα πτήση. Τότε, ωστόσο, όλα πήγαν στραβά και ενώ βρισκόταν στον αέρα το αεροσκάφος που πιλοτάριζε έμεινε ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης. Ο Καμπέρος, εκεί που άλλοι θα είχαν... λιποθυμήσει από τον φόβο τους, κράτησε την ψυχραιμία του, περίμενε την κατάλληλη στιγμή και όταν αυτή ήρθε εγκατέλειψε το αεροσκάφος λίγο πριν αυτό συντριβεί σε κάτι χωράφια. Και θα πείτε τώρα «ε καλά και που είναι το ιδιαίτερο που τον κάνει ατρόμητο»; Και δίκαιο θα έχετε δηλαδή. Το ζήτημα είναι πως ο Καμπέρος πήδηξε χωρίς αλεξίπτωτο. Και γλίτωσε!
Ο Καμπέρος σε κάθε απογείωση που έκανε, συνήθιζε να πετά πάνω από την Φρεαττύδα (αρχή της Ακτής Θεμιστοκλέους) όπου βρίσκονταν το πατρικό του σπίτι και να χαιρετά τους γονείς του που τον θαύμαζαν. «Διήλθε δια της Πλατείας Αλεξάνδρας και μετέβη εις την Φρεαττύδα όπου έκαμε διαφόρους ελιγμούς άνωθι της οικίας του» έγραφαν οι εφημερίδες της εποχής.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Πολεμικού Μουσείου, στις 24 Ιουνίου 1912 ο Καμπέρος, πέταξε με το αεροσκάφος «Henri Farman 1912 Δαίδαλος». Είχε πάρει άδεια από τον Βενιζέλο και το είχε μετατρέψει σε... υδροπλάνο καθώς πίστευε ότι τα υδροπλάνα θα μπορούσαν να προστατέψουν τις ελληνικές θάλασσες και θα χρησίμευαν στον ελληνικό στρατό! Η τροποποίηση έγινε με τη βοήθεια του καθηγητή του Μετσόβιου Πολυτεχνείου Δημήτριου Χόνδρου. Πέταξε από το Φάληρο στην Αίγινα. Σε εκείνη την πτήση έπιασε τα 85 χιλιόμετρα την ώρα. Την επόμενη ημέρα, από την Ύδρα, ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής. Ο άνεμος τον βοήθησε και πέτυχε παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας υδροπλάνου με 110 χλμ/ώρα καλύπτοντας τη διαδρομή Ύδρα – Φάληρο 37.5 ναυτικών μιλίων σε 38 λεπτά!
«Βγαίνοντας έξω από τον Δαίδαλο μου ανακοίνωσαν ότι είχα κατακτήσει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας. Πετούσα με την απίστευτη ταχύτητα των 110 χλμ/ώρα και πέταξα σε ύψος 20 μέτρων με μέση ταχύτητα τα 93 χλμ. Εκείνη την ημέρα δεν πατούσα στη γη από τη χαρά μου. Πετούσα. Στα 29 μου ένιωθα τόσο δυνατός και περήφανος που είχα δώσει τόσα πολλά για την πατρίδα μου. Είχα κάνει ευρωπαϊκό ρεκόρ υδροπλάνου» είχε πει ο ίδιος, ενώ κάποτε είχε εξηγήσει πως «Όταν έκανα τα ακροβατικά μου δεν ξέρω τι με έπιανε, αλλά ήθελα να κόβω την ανάσα όσων με παρακολουθούσαν»!
Δυστυχώς, μια ημέρα μετά από εκείνο το παγκόσμιο ρεκόρ, ο πατέρας του έφυγε από τη ζωή και ο «Τρελοκαμπέρος» δε χάρηκε την επιτυχία του. Πέτυχε, ωστόσο, να πείσει την ελληνική κυβέρνηση να παραγγείλει υδροπλάνα. Και θα γινόταν αλλά τα σχέδια της αναβλήθηκαν λόγω του πολέμου.
Μια ημέρα σαν σήμερα, στις 11 Οκτωβρίου 1912, ο «Τρελοκαμπέρος» ξεπέρασε ακόμα και τα δικά του όρια. Τότε ο υπολοχαγός Δημήτριος Καμπέρος, κάνει την πιο ριψοκίνδυνη πτήση του. Κατά την εκτέλεση αποστολής αναγνώρισης (και βομβαρδισμού) στο μέτωπο της Θεσσαλίας, εισδύει σε βάθος 60 χιλιομέτρων μέσα στο εχθρικό έδαφος, με αποτέλεσμα τα σφοδρά πυρά του τουρκικού πεζικού να τρυπήσουν τις πτέρυγες του αεροπλάνου του τύπου Φάρμαν, χωρίς άλλες συνέπειες, αφού ο «Τρελοκαμπέρος» για ακόμα μια φορά κατάφερε αφενός να κάνει την... τρέλα του και αφετέρου να επιστρέψει στη βάση του σώος και αβλαβής. Η πτήση αυτή συχνά αναφέρεται και ως η πρώτη παγκοσμίως στρατιωτική χρήση αεροπλάνου για παρατήρηση του εχθρού, ωστόσο, αυτό δεν είναι αλήθεια. Τον είχαν προλάβει για μερικές ημέρες οι Ιταλοί που απογειώθηκαν για μια αποστολή αναγνώρισης, εναντίον των Τούρκων στον πόλεμο της Τριπολίτιδας.
Ο Ολυμπιακός και το τραγικό τέλος
Μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο «Τρελοκαμπέρος», έγινε εκπαιδευτής αεροπόρων, μαθαίνοντας τα μυστικά του στους πρώτους Ίκαρους της αεροπορίας. Το 1917 παραιτείται και επιστρέφει στην πολιτική ζωή. Αναλαμβάνει το τεχνικό γραφείο του πατέρα του στον Πειραιά. Λέγεται πως ο «Τρελοκαμπέρος» είναι ένας εκ των συνιδρυτών του Ολυμπιακού. Προφανώς αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι ο αδερφός του, ο Νότης Καμπέρος, είναι ο ανάδοχος των «ερυθρόλευκων». Ο ίδιος ο «Τρελοκαμπέρος» ναι μεν δήλωνε Ολυμπιακός και βρισκόταν κοντά στην ομάδα, ωστόσο, δεν είχε ενεργό συμμετοχή στην ίδρυση της ομάδας.
Όταν ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος ο Καμπέρος ήταν, πλέον, μεγάλος σε ηλικία. Στα 58 του, όμως, η τρέλα του και η αγάπη του για την Ελλάδα δεν τον άφηναν σε... ησυχία. Έτσι το 1941 παρουσιάστηκε εθελοντικά ζητώντας να παράσχει εθελοντικά της υπηρεσίες του στην Πολεμική Αεροπορία. Η απάντηση που έλαβε, ωστόσο, τον βύθισε στη θλιψη. Η διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας τον ευχαρίστησε αλλά του είπε πως, πλέον, είναι πολύ μεγάλος για κάτι τέτοιο. Είχε περάσει άλλωστε πολύς καιρός από τότε που ο «Τρελοκαμπέρος» είχε κάνει κάποια πολεμική αποστολή. Για την ακρίβεια η τελευταία φορά ήταν στις 30 Νοεμβρίου του 1912 και αυτό, σε συνδυασμό, βέβαια με την ηλικία του, φαίνεται πως έπαιξε σημαντικό ρόλο. Η τελευταία του πτήση ήταν η επίδειξη πάνω από το Βρετανικό αεροπλανοφόρο Furious το καλοκαίρι του 1934. Στις 23 Απριλίου 1938 διαγράφηκε από τα στελέχη των εφέδρων αξιωματικών λόγω ορίου ηλικίας.
Παρά την επιτυχία του στις γυναίκες ο Μίμης Καμπέρος δεν παντρεύτηκε ποτέ. Είχε αδυναμία στα ζώα, στα λουλούδια και στο… ποτό. «Πάντα προμηθευόμουν τα “υγρά μου καύσιμα”, ποτέ δεν ξέμενα! Αλλά ήμουν αγύριστο κεφάλι, αρβανίτικο! Όταν έπινα, έπινα. Ήταν σοβαρή υπόθεση» έλεγε ο ίδιος μεταξύ σοβαρού και αστείου.
«Πλησιάζω τα εξήντα. Γέρασα. Έκανα τόσα πολλά και τίποτε δεν έκανα. Δεν παντρεύτηκα. Δεν έκανα ένα παιδί. Πολλοί είπαν ότι παντρεύτηκα την Ελλάδα και της γέννησα πλήθος νίκες. Είναι όμως έτσι; Ή μήπως η κρυφή μου ερωμένη ήταν η Αεροπορία», αναρωτιόταν λίγο καιρό πριν πεθάνει.
Το τέλος του «Τρελοκαμπέρου» ήρθε με τον πιο άδικο τρόπο. Ειδικά για έναν άνθρωπο που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο όριο. Ο Δημήτριος Καμπέρος έφυγε από τη ζωή άδοξα και αθόρυβα ένα από τα ερεβώδη βράδια της κατοχής: Πέθανε, αρχές Φεβρουαρίου του 1942, σε ηλικία 59 ετών από ασφυξία λόγω διαρροής αερίου, καθώς είχε ανάψει το γκάζι για να ζεστάνει γάλα και αποκοιμήθηκε...
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.