Άνω κάτω έγινε η Επίδαυρος το Σαββατοκύριακο με την παράσταση «Σφήκες» του Αριστοφάνη σε ελεύθερη διασκευή και σκηνοθεσία της Λένας Κιτσοπούλου.
Οι κριτικοί διχάστηκαν, με τα περισσότερα σχόλια ωστόσο να είναι αρνητικά, ενώ αρκετά άτομα από το κοινό που βρέθηκε στο Αργολικό Θέατρο το βράδυ της Παρασκευής και του Σαββάτου, αποχώρησαν απογοητευμένα.
Ποιοι είναι οι «Σφήκες»
Στο δελτίο Τύπου του Εθνικού αναφέρεται: «Στους Σφήκες, ο Αριστοφάνης χρησιμοποιεί το όχημα της κωμωδίας για να σατιρίσει, με τον αξεπέραστα αιχμηρό του τρόπο, ένα ζήτημα βαθιά πολιτικό: τη διάβρωση του δικαστικού συστήματος, του ακρογωνιαίου λίθου της λαϊκής κυριαρχίας στην αρχαία Αθήνα. Από τη μία ένας χαιρέκακος, δικομανής ηλικιωμένος δικαστής που ζει για να καταδικάζει "ενόχους" κι από την άλλη ο απεγνωσμένος γιος του, ένα σαθρό δικαστικό σύστημα που μοιράζει επιδόματα και μια ολόκληρη κοινωνία από Σφήκες: άτομα σκληρά με οξύ κεντρί, ακόρεστη όρεξη για κριτική και μηδενική διάθεση για αυτοκριτική. Μια κοινωνία εγκλωβισμένη μέσα στο αποπνικτικό κουκούλι της διχόνοιας και της κακεντρέχειας. Μια κοινωνία που συστρέφεται, σπαρταρά, εξαπολύει κατηγορώ και καταλήγει να τρέφεται από το ίδιο της το δηλητήριο».
«…σε καταδικάζω στην εκπομπή μου, στο κινητό μου, δημόσια, όπου βρεθώ κι όπου σταθώ, και προσέξτε καλά: όποιος δεν συμφωνεί μαζί μου είναι φασίστας, είναι συνένοχος με τον ένοχο. Κατηγορώ, άρα είμαι κάτι. Κατηγορώ άρα υπάρχω…» σημειώνει η Λένα Κιτσοπούλου στο ίδιο δελτίο Τύπου. Η εν λόγω παράσταση ήταν και η αιτία για να ξεσπάσει ένας πρωτοφανής «πόλεμος ποιότητας» στα social media, για την «Επίδαυρο που μας αξίζει ή δεν μας αξίζει».
Η παράσταση «Σφήκες», που αποτελεί συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με το ΚΘΒΕ, βρέθηκε στο στόχαστρο των social media, με το κοινό να μην διστάζει να τα «βάλει» με την σκηνοθέτη της παράστασης, αλλά και τους συντελεστές.
Το όνομα της Λένας Κιτσοπούλου έγινε trend στο Twitter μέσα στο Σαββατοκύριακο, και τα σχόλια πήραν φωτιά.
Η διαδικτυακή μάχη ξεκίνησε από μία κριτική της παράστασης που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα fragilemag.gr, με τίτλο «"Σφήκες" από τη Λένα Κιτσοπούλου: διασυρμός του θεάτρου με τη σφραγίδα του Εθνικού και του ΚΘΒΕ». Αυτή λοιπόν η τοποθέτηση, που έκανε λόγο για «απάτη», για «χυδαίο και ωμό φασισμό» και για «θλιβερό» αποτέλεσμα, αρκούσε για να αρχίσει η μάχη του πληκτρολογίου.
Το σχόλιο της Έλενας Ακρίτα
Με μία ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook, η συγγραφέας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενα Ακρίτα, τονίζει μεταξύ άλλων πως "η Επίδαυρος θα υπάρχει και μετά από τη Λένα Κιτσοπούλου".
Ολόκληρη η ανάρτησή της:
Δεν βλέπω Κιτσοπουλου, δεν την αντέχω. Δυο παραστάσεις της έχω δει, μού φτάνουν και μού περισσεύουν. Όμως η Επιδαυρος θα υπάρχει και μετά απ’ αυτή. Όπως υπήρξε και πριν. Τότε που επί δεκαετίες, λιωναμε τις σπαντριγιες μας για να δούμε την κάθε βαρετή, στομφώδη, χυδαία, μεγαλόστομη αηδία που ανέβαζαν οι κλίκες βολεμένων δημιουργών, θιασαρχών, ημετερων, μεταφραστών-κριτικών, παραγωγών ό,τι να ‘ναι, βαριεστημένων κορυφαίων του Χορού, ηθοποιών-δημοσίων υπαλλήλων του Εθνικού και τηλεαστερων με πρόσφατο σουξέ στη φαρέτρα τους. Και κάτι νούμερα (ξεχασμένα σήμερα πια) που νόμιζαν ότι τη σκηνοθεσία τούς την υπαγόρευε ο Αισχύλος στ’ αυτί.
Ηταν η Επίδαυρος των ολίγων και εκλεκτών #not που διαχρονικά λυμαίνονταν το Αρχαίο Θέατρο σαν να ήταν το αμπέλι του παππού τους.
Κι επιβίωσε. Τους έγραψε όλους κι επιβίωσε. Ως θεατές έχουμε βαρεθεί, έχουμε σιχαθεί, έχουμε εξαγριωθεί, έχουμε δει ξεπέτες, έχουμε φύγει τρέχοντας από παραστάσεις όπου οι αρχαίοι συγγραφείς κατακρεουργούντο με τις πλέον σαδιστικές μεθόδους.
Όμως η Επιδαυρος είναι πάντα εκεί. Και θα είναι πάντα εκεί. Και πριν την Κιτσοπούλου και μετά την κάθε Κιτσοπουλου. Συνεπως…. Βάλτε το μαχαίρι στο θηκάρι. Και ήρεμα λίγο, εχουμε και καύσωνα…
Τι έγραψε ο Πέτρος Τατσόπουλος
Ο Πέτρος Τατσόπουλος, σε ανάρτησή του, σχολιάζει με αιχμηρό τρόπο την παράσταση "Σφήκες" της Λένας Κιτσοπούλου.
Η ανάρτησή του:
Σχόλια στο Twitter για την παράσταση
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.