Ο σταντ απ κωμικός, Πάρις Ρούπος, περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα επί σχεδόν 3 χρόνια με την solo παράστασή του «Δουλίτσα να υπάρχει». Όταν ο κύκλος της παράστασης τελείωσε και βιντεοσκοπήθηκε (οι σταντ απ παραστάσεις βιντεοσκοπούνται και στη συνέχεια ανεβαίνουν στο Youtube), αποφάσισε να την προμοτάρει και μέσω TikTok με μικρά κλιπάκια. Σε ένα από αυτά, κάνει ένα αστείο για την Κύπρο. Συγκεκριμένα, αναφέρει «μου δείχνει ένας φίλος έναν τύπο και μου λέει "αυτός ο τύπος έχει την μισή Κύπρο". Τι εννοείς του λέω; Όλοι οι Κύπριοι έχουν τη μισή Κύπρο». Το βίντεο είχε πολλές προβολές και ακολούθησαν υβριστικά σχόλια, ενώ στη συνέχεια η ένταση κορυφώθηκε και δέχτηκε μέχρι και απειλές για την ζωή του.
«Ντροπή σου αγράμματο σκ@@@@δι, δεν ξέρεις τι σημαίνει να ζεις μια ζωή ξεριζωμένος. Οι γειτονιές που μεγάλωσαν οι πατεράδες μας είναι υπό κατοχή και στα σπίτια μας ζούνε Τούρκοι. Βγάζεις λεφτά με τον πόνο μας», ενώ ένας άλλος αναφέρει: «Σε μια πολιτισμένη κοινωνία αυτός ο αλ@@ης θα είχε συλληφθεί. Αστειεύεται με τον πόνο ανθρώπων που έχασαν τα πάντα. Κοροϊδεύει ανθρώπους που ζουν με ανοιχτές πληγές μέχρι σήμερα». Χρήστες των social media έκαναν μάλιστα μαζικές αναφορές στα προφίλ του.
Μερικά από τα απειλητικά μηνύματα που ανέβασε και ο ίδιος ο κωμικός στη σελίδα του στο Facebook έγραφαν:
- «Μακάρι να βασανιστείς όσο κανείς άλλος»
- «Ρούπο είσαι νεκρός και δεν το ξέρεις»
- «Μακάρι να σε βρουν νεκρό και εσένα και τη μάνα σου»
- «Σου εύχομαι καρκίνο και σε σενά και στη μάνα σου.
«Δεν προστάτευσα τον εαυτό μου»
Ο Πάρις Ρούπος θορυβήθηκε όπως είναι φυσικό από τη ρητορική μίσους εναντίον του και κατέβασε το βίντεο. Λίγη ώρα μετά έγραψε σχετικά: «Πριν 2 μέρες έκανα το λάθος να ανεβάσω κομμένο απόσπασμα από τη stand-up comedy παράστασή μου "Δουλίτσα Να Υπάρχει” με αστείο που έχει αναφορά στη διχοτόμηση της Κύπρου. Και ήτανε λάθος γιατί με αυτή την επιλογή δεν προστάτευσα κυρίως τον εαυτό μου, το υπόλοιπο υλικό μου αλλά και όποιον ή όποια είδε αυτό το αστείο μεμονωμένα και "out of context” και χωρίς να γίνεται σαφές το ύφος της κωμωδίας που παρουσιάζω αλλά και η συγκεκριμένη περσόνα που έχω επί σκηνής, με λογικό ως αποτέλεσμα πιθανώς να ενοχληθεί. Το αστείο αυτό το έλεγα για αρκετά χρόνια στις παραστάσεις μου χωρίς να έχει ποτέ αρνητική ανταπόκριση, ακόμα και σε κοινό με Ελληνοκυπρίους στη σύνθεσή του. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο θα το είχα αφαιρέσει από το πρόγραμμα χωρίς δεύτερη σκέψη.
Το απόσπασμα αυτό μοιράστηκε σε σελίδες και γκρουπς μεταξύ Κυπρίων, όπου μετά από σχετική "συστράτευση” αλλά και "φυτίλιασμα” από ορισμένα τοπικά media, εδώ και δύο ημέρες δέχομαι σε όλα μου τα social media μια ανήλεη επίθεση με στοχοποίηση, ακραίες ύβρεις, ψόφους, καρκίνους, κάλεσμα σε cancel και σε αναφορές για να μου κατεβάσουν τους λογαριασμούς μου, ποστ με τίτλο WANTED, απειλές για τη ζωή μου και για τους δικούς μου, ακόμα και βιντεοκλήσεις και "ψάρεμα” για να μάθουν πού βρίσκομαι, πού συχνάζω ή πού θα εμφανιστώ σύντομα για παράσταση, με προφανή σκοπό.
Δυστυχώς η συντριπτική πλειοψηφία των μηνυμάτων και σχολίων που λαμβάνω (τα οποία στρέφονται ακόμα και προς τους θεατές της εν λόγω παράστασης) είναι μια σειρά από ανορθόγραφες, χονδροφοβικές, ομοφοβικές, σεξιστικές φράσεις, ακροδεξιά ρητορική, χρυσαυγίτικα συνθήματα, ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς για Ελλαδίτες, Τουρκοκυπρίους και Τούρκους, από προφίλ που ανήκουν ξεκάθαρα σε εθνικιστές, ακροδεξιούς και φασίστες. Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα παραπάνω και τον άσχημο αντίκτυπο που είχε, κατέβασα το βίντεο με το αστείο.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, κατανοώ την ενόχληση και τη στεναχώρια που προκάλεσε το συγκεκριμένο κείμενο. Και σε όσους/ες Κυπρίους/ες ενοχλήθηκαν προσωπικά, πραγματικά και χωρίς υπαγόρευση από τρίτους, από αυτό το περιεχόμενο, δε μπορώ παρά να απολογηθώ για το λάθος μου αυτό και να εκφράσω τη λύπη μου για ό,τι συνέβη. Σε τοξικά γκρουπς/σελίδες, ακροδεξιούς τραμπούκους και φασίστες, δεν πρόκειται να δώσω εξηγήσεις, να μπω σε κανένα διάλογο, ούτε να υποκύψω στον εκφοβισμό και τις απειλές τους. Ανήκουν στο περιθώριο της ιστορίας και εκεί πρέπει να παραμείνουν, είτε αυτό αφορά την Κύπρο είτε την Ελλάδα. Δεν είναι ένα κοινό στο οποίο θέλω να απευθύνομαι, ούτε ένα κοινό που ούτως ή άλλως θέλω να έχω στις παραστάσεις και στα social μου. Και τους καλώ να αποχωρήσουν από αυτά.
Αυτό το ποστ απευθύνεται κυρίως στο υγιές και καθαρά σκεπτόμενο κομμάτι της κυπριακής κοινωνίας, που δεν κατευθύνεται από όχλους και κυνήγι ανθρώπων, το οποίο προσκαλώ να αφιερώσει χρόνο για να παρακολουθήσει ολόκληρη την παράστασή μου στο YouTube ώστε να διαπιστώσει ότι καταπιάνομαι με πολλά διαφορετικά θέματα, χωρίς να υπάρχει καμία εμμονή και εμπάθεια ούτε προς την Κύπρο ούτε προς οποιαδήποτε άλλη χώρα, θρησκεία, εθνικότητα και κοινωνική ομάδα. Ταξίδεψα πρόσφατα στην Κύπρο για παραστάσεις όπου δέχθηκα μοναδική φιλοξενία από τους ντόπιους, θερμή υποδοχή από το εκεί κοινό, ενημερώθηκα περαιτέρω για την πρόσφατη ιστορία, και επισκέφθηκα και τα κατεχόμενα. Πέρασα γενικά καταπληκτικά και θέλω να επιστρέψω σε αυτόν τον τόπο με χαρά. Τα λέμε στις επόμενες παραστάσεις χωρίς φόβο και με πολύ πάθος. Σας ευχαριστώ. Πάρις».
Χρύσα Κατσαρίνη: Ζούμε σε μια εποχή που η κατανόηση έχει δώσει την θέση της στην οργή
Η κωμικός Χρύσα Κατσαρίνη, φοβούμενη μην κάνουν κακό στον συνάδελφό της, καθώς το κύμα μίσους ήταν έντονο, έδραξε να ενημερώσει τους διαδικτυακούς φίλους της για το συμβάν: «Ο Πάρις είναι ένας από τους αγαπημένους μου ανθρώπους στον κόσμο. Πριν από λίγες μέρες ανέβασε ένα απόσπασμα της παράστασής του στο οποίο αναφέρει την διχοτόμηση της Κύπρου. Δεν εκφράζει την άποψή του επί του θέματος. Απλά το αναφέρει ως γεγονός. Συγκεκριμένα το αστείο είναι αυτο:"Μία φορά βρεθήκαμε σε ένα πολύ ακριβό μπαρ στη Λευκωσία. Μπαίνει μέσα ένα πολύ φραγκάτος τύπος. Μου λέει ένας φίλο μου "Τον βλέπεις αυτόν, έχει την μισή Κύπρο. Του απάντησα ότι όλοι οι Κύπριοι έχουν την μισή Κύπρο."
Σε κανένα σημείο του αστείου ο Πάρις δεν δικαιολογεί, ούτε συμφωνεί με την εισβολή και την κατοχή του νησιού(προφανώς). Δυστυχώς ακριβώς επειδή είναι απόσπασμα είναι δύσκολο για τον κόσμο που παρακολουθεί το βίντεο να αντιληφθεί την περσονα του Πάρι επί σκηνής και ποιο είναι το ύφος της παράστασης. Ο ίδιος απολογείται για το αστείο του αντιλαμβανόμενος πως ενδεχομένως, άθελά του να πλήγωσε ανθρώπους που βιώνουν καθημερινά τον πόνο της διχοτόμησης. Και είναι τόσο κρίμα που όσοι έχουν θυμώσει με αυτό το βίντεο δεν ξέρουν ποιος πραγματικά είναι ο Πάρις και τι πρεσβεύει.
Ζούμε σε μια εποχή που η κατανόηση έχει δώσει την θέση της στην οργή. Ο Πάρις δέχεται καθημερινά απειλές για την ζωή του και για την οικογένειά του. Προσπαθούν να μάθουν την διεύθυνσή του. Αν δεν έχεις βιωσει κάτι τέτοιο, αγνοείς πόσο ψυχοφθορο μπορεί να γίνει. Κοινοποίησα λοιπόν την ανάρτησή του ακριβώς για να δώσω την ευκαιρία στον κόσμο να δει την αλήθεια του, μέσα από τα δικά του λόγια. Του μετέφερα την επιθυμία μου να το κοινοποιήσω και μου ζήτησε να μη το κάνω για να με προστατέψει από ενδεχόμενη αντίστοιχη επίθεση. Γιατί αυτός είναι ο Πάρις.
Στέλιος Ανατολίτης: Ο Πάρης είναι το θύμα αυτού του μήνα
Ανάλογα κινήθηκε και ο κωμικός, Στέλιος Ανατολίτης, που με τη σειρά του ανέφερε πως «ο Πάρης είναι το θύμα αυτού του μήνα, τον άλλο μήνα θα είναι κάποιος άλλος ή κάποια άλλη». Αναλυτικά: «Τις τελευταίες μέρες, ο Πάρις Ρούπος - Paris Roupos δέχεται μια επίθεση από τα κλασικά φασιστοειδή του διαδικτύου. Ανήμπορα να καταλάβουν τι είναι το αστείο, πώς εκφέρεται ο λόγος και τι στηρίζει πραγματικά ο κωμικός πίσω από το δηκτικό του ύφος, για άλλη μια φορά αποδεικνύουν ότι η φίμωσή τους από τα ίδια τα μέσα είναι αναγκαία. Προσωπικά, έχοντας περάσει τις απειλές για βία, απειλές θανάτου, απειλές ότι θα έρθουν στο θέατρο, έχοντας ζητήσει συνοδεία αστυνομικών να με προστατέψουν από φασιστοειδή (ειρωνεία δωράκι εδώ συν του ότι η παράσταση ακυρώθηκε), έχοντας δει πώς μιλάνε σε συναδέλφους όντα που δεν το έχουν σε τίποτα να σε απειλούν ότι θα σε σκοτώσουν δημόσια, ότι θα σε βιάσουν (σε κοπέλες κωμικούς), στέκομαι δίπλα στον Πάρη και του λέω: "ΕΙ ΑΓΑΠΕΙ ΘΑ ΝΕΙΚΙΣΟΙ". Ο Πάρης είναι το θύμα αυτού του μήνα, τον άλλο μήνα θα είναι κάποιος άλλος ή κάποια άλλη. Στηρίξτε Πάρη, δείτε τη σελίδα του, κάντε ένα review κι ας μην είναι αληθινό, η επίθεση που τρώει είναι ολίγον τι αρκετά χυδαία. Θενκξ.
Αριστοτέλης Ρήγας: Δεν περνάει το όριο ένα αστείο που λέει οτι η κύπρος είναι διχοτομημένη, γιατί είναι
Θέση πήρε και ο κωμικός, Αριστοτέλης Ρήγας, στην παράσταση του οποίου πήραν τηλέφωνο για βόμβα και τη διέκοψαν, όπως αποκάλυψε πρώτο το Reader.gr. «Ζούμε σε μια περίεργη εποχή. Μαθαίνουμε όλοι. Προφανώς όλοι μας περνάμε γραμμές επίτηδες ή ασυναίσθητα. Ωστόσο το όριο το βάζει ο ποινικός κώδικας» αναφέρει χαρακτηριστικά. Αναλυτικά:
«Από το 2012 που ξεκίνησα να κάνω κωμωδία πολλά έχουν αλλάξει. Πλέον δεν χρειάζεται να εξηγούμε στο κοινό το τί ακριβώς είναι αυτό που κάνουμε, σταματάνε όλοι να κάθονται στα πίσω τραπέζια επειδή φοβούνται ότι θα τους ξεφτιλίσουμε δημόσια και θα κάνουμε τους άλλους να γελάνε σε βάρος τους, πλεον η κωμωδία έχει αποκτήσει μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα ως είδος διασκέδασης. Ωστόσο απέχουμε πολύ αυτό απ το σημείο που πρέπει να φτάσουμε, το να γίνει κατανοητό οτι ΚΑΝΕΝΑ θεμα δεν είναι "taboo" και τι είναι το "punch up" και το "punch down".
To κοινό μερικές φορές αρκείται να ακούσει τον κωμικό να αναφέρεται σε κάποιο θέμα για να αντιδράσει, γιατί θεωρεί ότι "καποια πράγματα δεν τα αγγίζουμε". Ιερές αγελάδες υπάρχουν στην Ινδία. Στην κωμωδία δεν υπάρχουν. Και οπως πάντα, δεν έχει σημασία το θέμα, αλλά ΤΟ ΤΙ ΘΑ ΠΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΘΕΜΑ. Καθε αστείο έχει μια αιχμή. Οταν το αστείο στρέφεται εναντίον αυτού που είναι "κάτω", είναι ανίσχυρος, καταπιεσμένος, το αστείο γίνεται bullying. Οταν η αιχμή στρέφεται εναντίον αυτού που είναι σε θέση ισχύος, είναι σάτιρα. "Μία φορά βρεθήκαμε σε ένα πολύ ακριβό μπαρ στη Λευκωσία. Μπαίνει μέσα ένα πολύ φραγκάτος τύπος. Μου λέει ένας φίλο μου. Τον βλέπεις αυτόν, έχει την μισή Κύπρο. Του απάντησα ότι όλοι οι Κύπριοι έχουν την μισή Κύπρο."
Αυτό είναι ακριβώς αυτό που λέει ο Πάρις Ρούπος - Paris Roupos στην παράστασή του. Το συγκεκριμένο έχει εγείρει απειλές κατά της ζωής του από ανθρώπους που θεώρησαν ότι και μόνο η αναφορά στην διχοτόμηση είναι λάθος. Και εξηγήστε μου. Που στο κείμενο φαίνεται να λέει ότι συμφωνεί με τον αττίλα ο πάρις. Που φαίνεται να δικαιολογεί την εισβολή και κατοχή του νησιού. Που φαίνεται να λέει ότι καλά έκανε η χούντα που την παρέδωσε. Που φαίνεται να καθυβρίζει τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους και τα σπίτια τους.
Ζούμε σε μια περίεργη εποχή. Μαθαίνουμε όλοι. Προφανώς όλοι μας περνάμε γραμμές επίτηδες ή ασυναίσθητα. Ωστόσο το όριο το βάζει ο ποινικός κώδικας. Δεν περνάει το όριο ένα αστείο που λέει οτι η κύπρος είναι διχοτομημένη, γιατί είναι. Μακάρι να μην ήταν. Αυτό που περνάει το όριο είναι το να απειλεί κάποιος εσένα την οικογένειά σου, να ψάχνει τη διεύθυνσή σου, το που μένεις, για να έρθει να σε βρει, αυτό περνάει το όριο, το όριο που θέτει ο ποινικός κώδικας.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.