Από χθες το πρωί και τη συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ, ο Διονύσης Σαββόπουλος, έχει βρεθεί στο στόχαστρο σφοδρών επικρίσεων αλλά και ενθουσιωδών επιδοκιμασιών (ανάλογα το κόμμα που ψηφίζει ο καθένας) για τη δήλωση του στην οποία τόνιζε πως ελπίζει σε αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές της 21ης Μαΐου. Οι επικριτές του τονίζουν το γεγονός πως ο «Νιόνιος»... έστησε την καριέρα του πάνω στους αγώνες της αριστεράς την οποία τα τελευταία (πολλά) χρόνια «προδίδει». Αιτία για αυτό είναι πως κάποια από τα τραγούδια που έγραψε ο Διονύσης Σαββόπουλος έχουν τη δική τους (βαριά, είναι η αλήθεια) ιστορία.
Στα φοιτητικά του χρόνια, ο Σαββόπουλος, ήταν μέλος της νεολαίας της ΕΔΑ (Ενωμένη Δημοκρατική Αριστερά) και αυτό από μόνο του ήταν αρκετό για να του δώσει επί χούντας το... «διαβατήριο» για δύο σύντομα περάσματα από τη φυλακή. Μια από αυτές τις φορές, μάλιστα, ήταν στο «κολαστήριο» της Ασφάλειας στην οδό Μπουμπουλίνας, όπου ο Σαββόπουλος βασανίστηκε σκληρά από τα όργανα του δικτατορικού καθεστώτος. Αυτό το γεγονός, με τη σειρά του, ήταν η γενησιουργός αιτία για να δημιουργήσει δίσκους όπως το «Βρώμικο Ψωμί» που περιέχουν στίχους άκρως πολιτικούς, ταξικούς και, κυρίως, καλά κρυμμένους από τη λογοκρισία.
«Έχω μείνει σε ένα κελί για πάρα πολύ καιρό. Μπορεί βέβαια να ήμουν στενεμένος, αλλά ένα φως μέσα μου έγραφε τραγούδια» είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή του. Το τραγούδι «Δημοσθένους λέξις» γράφτηκε μέσα στη φυλακή. «Άλλοι ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο αλλά και για μένα ήταν δύσκολα γιατί με έριξαν σε ένα κελί και δεν πέρναγε η ώρα. Σε κάποια στιγμή βλέπω από τον φεγγίτη του κελιού το υπερυψωμένο δωμάτιο του αξιωματικού υπηρεσίας. Από το ταβάνι κρεμόταν ένα φωτιστικό. Ήταν το ακριβώς ίδιο φωτιστικό που είχαμε στο πατρικό μου σπίτι στο σαλόνι. Μου φάνηκε σαν να ήρθε ένα φως από τα παιδικά μου χρόνια και να με βρήκε στη φυλακή. Ένιωσα μια παρηγοριά. Έχω, μπορώ να πω, γλυκές αναμνήσεις από τη φυλακή. Ακόμα και μέσα στη φυλακή έγραφα τα τραγούδια. Ήταν δύσκολα χρόνια» είχε τονίσει.
«Κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή κανείς δε θα με περιμένει
οι δρόμοι θα ‘ναι αδειανοί κι η πολιτεία μου πιο ξένη
τα καφενεία όλα κλειστά κι οι φίλοι μου ξενιτεμένοι
αέρας θα με παρασέρνει κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή» γράφουν οι στίχοι.
Ο πρώτος τίτλος του τραγουδιού ήταν «Εμβατήριο για μετέωρο φυλακισμένο» αλλά το άλλαξε για να αποφύγει την λογοκρισία. «Ανακάτεψα εκ των υστέρων τον Δημοσθένη για να ξεγελάσω τη λογοκρισία. Τους δούλεψα κανονικά! Δεν με επηρέασε η στενότης ή ο περιορισμός, πετούσα μέσα μου. Πάντα έφερνα εκείνο που συνέβη τότε και το ζούσα στο τώρα. Δεν πήγαινα στο παρελθόν. Έφερνα το παρελθόν στον παρόντα χρόνο» είχε πει ο «Νιόνιος». Το τραγούδι αυτό, μάλιστα, προοριζόταν για να το τραγουδήσει ο Στέλιος Καζαντζίδης αλλά εκείνος αρνήθηκε, γιατί φοβήθηκε τον στίχο.
Η τρομακτική Έλσα
Στον ίδιο δίσκο με το «Δημοσθένους λέξις» υπάρχει ένα ακόμα συγκλονιστικό τραγούδι, γραμμένο από τον Σαββόπουλο μέσα στη φυλακη. Είναι το πρώτο τραγούδι του δίσκου, το: «Έλσα σε φοβάμαι». Το τραγούδι προφανώς και φαίνεται να παραπέμπει σε γυναίκα, αλλά στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία Έλσα. Ο Σαββόπουλος αναφέρεται στην Ελληνική Στρατιωτική Αστυνομία (ΕΛ.Σ.Α), που την ονόμασε Έλσα, για να ξεγλιστρήσει από τους λογοκριτές και τα κατάφερε. Λέει ανάμεσα στα άλλα:
«Έλσα σε φοβάμαι,
Έλσα σ' αγαπώ, μια στιγμή μαζί σου είναι μακελειό
Νόμιζα πως ήμουν ελεύθερο πουλί
κι όμως ελεύθερη είσαι μονάχα εσύ.
[...]
Έλσα σε φοβάμαι για όσα μ' αναγκάζεις
γι' αυτό το αίμα γι' αυτές εδώ τις φράσεις
είναι μια παγίδα και μια υποταγή
είν' η αγάπη μου η τρελή»
Η «Θεία Μάρω»... του ΚΚΕ
Μέσα στο κελί ο Σαββόπουλος γράφει και τη «Θεία Μάρω». Ο αρχικός τίτλος του τραγουδιού ήταν «Η θεία Μάνου», αλλά άλλαξε λόγω της λογοκρισίας. «Η Θεία Μάνου είναι υπαρκτό πρόσωπο, ήτανε κρατούμενη μεγαλύτερης ηλικίας από μας -που ήμασταν νέα παιδιά- και λόγω πείρας, επειδή είχε φυλακιστεί πολλάκις - ήταν μέλος του ΚΚΕ η θεία Μάνου - κυριολεκτικώς μας περιέθαλψε, μας ενθάρρυνε και μας έδινε συμβουλές για το πώς να τα βγάλουμε πέρα μέσα στη φυλακή. Τη σκέφτομαι πάντα με μεγάλη αγάπη» είχε πει ο Διονύσης Σαββόπουλος σε παλαιότερη συνέντευξή του και είχε αποκαλύψει πως για λόγους λογοκρισίας ο αρχικός στίχος «στην υγρή μας φυλακή» έγινε «στην υγρή μας την αυλή» και ο αρχικός στίχος «κλαίν ακόμα κι οι φρουροί» έγινε «κλαίν ακόμα κι οι σκληροί».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.