Μενού
ARSENIS
Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Ο Γεράσιμος Αρσένης, μια θρυλική μορφή του ΠΑΣΟΚ, ένας πολιτικός που προσέφερε έργο, αν και με αρκετά αμφιλεγόμενες διαστάσεις, γεννήθηκε τέτοιες μέρες, το 1931 (σ.σ. 30/5).

Ο Γεράσιμος Αρσένης έζησε χίλιες ζωές στο ΠΑΣΟΚ, αναλαμβάνοντας κρίσιμους ρόλους στην κυβέρνηση της Αλλαγής του Ανδρέα Παπανδρέου (υπουργός Εθνικής Οικονομίας), αλλά και στην επιστροφή του ΠΑΣΟΚ, με την κυβέρνηση του 1993 (υπουργός Εθνικής Άμυνας έως το 1996) και επί πρωθυπουργίας Κώστα Σημίτη, αφού είχε διεκδικήσει το χρίσμα του «διαδόχου» του Ανδρέα, έγινε υπουργός Παιδείας.

Ήταν ένας προοδευτικός τεχνοκράτης, που δεν δίστασε να συγκρουστεί με την κεντρική επιτροπή του ΠΑΣΟΚ, φτάνοντας ακόμα και στη διαγραφή του (1986) και την επιστροφή του, περίπου ενάμιση χρόνο αργότερα.

Μια στιγμή της πορείας του όμως, παραμένει η πιο αμφιλεγόμενη. Η μεταρρύθμιση για την Παιδεία, που οδήγησε στα συλλαλητήρια των μαθητών, κατά την περίοδο 1998-99.

Δείτε επίσης: Ανδρέας Παπανδρέου: Αρχή του τέλους (μέρος πρώτο: Ωνάσειο)

Τι περιλάμβανε η μεταρρύθμιση

  • Εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε 14 μαθήματα στη Β' και στη Γ' Λυκείου, ενώ «εισιτήριο» για την εισαγωγή των υποψηφίων του νέου συστήματος στα ΑΕΙ και ΤΕΙ ήταν πλέον μόνο το απολυτήριο του Ενιαίου Λυκείου.
  • Δυνατότητα στον μαθητή να αξιοποιήσει τον βαθμό στη Β' Λυκείου μόνον αν είναι προς όφελός του (μεγαλύτερος ή ίσος με αυτόν της Γ' Λυκείου)
  • Κατάργηση Γενικών Εξετάσεων στα τέσσερα μαθήματα των δεσμών (οι τελευταίες αντικαταστάθηκαν από πέντε επιστημονικά πεδία)
  • Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βαθμό απολυτηρίου 9,5 
  • Επιχείρησε να αναδείξει πως με αυτή την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αποσυνδεόταν η εισαγωγή στην τριτοβάθμια από τις εξετάσεις, κάτι που στην πράξη, αποδείχθηκε πλασματικό
  • Εισήγαγε την αξιολόγηση καθηγητών

«Κάτσε καλά Γεράσιμε»

Ένα νέο λύκειο που προωθούσε τη βαθμοθηρία, μια θυσία των επαναληπτικών εξετάσεων μετεξεταστέων στον βωμό του «εκσυγχρονισμού», ο θεσμός της αξιολόγησης των καθηγητών. 

Δεν χρειάζονταν πολλές αφορμές για να βγουν οι μαθητές στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για τις αδικίες αυτής της μεταρρύθμισης. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Σκλαβενίτη, συγγραφέα του βιβλίου «Κάτσε καλά Γεράσιμε: Μαθητικό Κίνημα και Καταλήψεις 1974-2000)», οι συγκεκριμένες κινητοποιήσεις πέτυχαν μια νίκη, συμβολικού χαρακτήρα.

Είχε πει χαρακτηριστικά στο Vice: «Ήταν οι τελευταίες καταλήψεις που ήταν τόσο εκτεταμένες και με νικηφόρο αποτέλεσμα. Ίσως δεν ήταν τόσο απτό, αλλά υπήρχε μια συμβολική νίκη εκεί.

Δεν είναι ότι πάρθηκε καμιά μεταρρύθμιση πίσω, όπως είχε γίνει το 1990-91, αλλά οι μαθητές κέρδισαν. Κάθισαν στο ίδιο τραπέζι με τον Υπουργό, την εξουσία, ως συνομιλητές και εισακούστηκαν. Αυτό φάνηκε και στα επόμενα χρόνια όπου κομμάτι-κομμάτι οι κυβερνήσεις έπαιρναν την μεταρρύθμιση πίσω. Τελικά γυρίσαμε πάλι στην κατάσταση πριν από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Αρσένη».

Και όντως συνέβη. Ο διάδοχος του Γεράσιμου Αρσένη στον υπουργικό θώκο, ο Πέτρος Ευθυμίου, επανέφερε το θεσμό των επαναληπτικών εξετάσεων, ενώ οι επόμενοι υπουργοί Παιδείας διαμόρφωσαν εντελώς διαφορετικά τον χαρακτήρα των εξετάσεων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Τελικά, έκατσε καλά ο Γεράσιμος;

Το 2015, με το βίβλιο «Γιατί δεν Έκατσα Καλά», ο Γεράσιμος Αρσένης υπεραμύνθηκε του έργου του, επισημαίνοντας πως βασικό ρόλο στις αντιμεταρρυθμιστικές κινήσεις έπαιξαν ο θεσμός της αξιολόγησης και η διαχείριση των πόρων για τη στήριξη της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Όταν είχε παρουσιαστεί εκείνο το βιβλίο, ο Γεράσιμος Αρσένης είχε αφήσει μια ιδίαιτερη σκληρή αιχμή στον τότε πρωθυπουργό, για το «άδειασμά» που είχε δεχτεί. Συγκεκριμένα, είχε πει:

«Αφού οι εκλογές κερδήθηκαν, αφού είχαν δεχθεί ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ήταν γεγονός και θα καθόριζε το πλαίσιο λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος για πολλά χρόνια στο μέλλον, γιατί ο κ. Σημίτης αποδόμησε ένα σημαντικότατο επίτευγμα της δικής του κυβέρνησης που το είχε άλλωστε και ο ίδιος προσωπικά στηρίξει;».

Ως προς τους μαθητές, εκείνους που φώναζαν «Κάτσε καλά Γεράσιμε», κρατάμε την παρακάτω απάντηση: «Λίγοι κατάλαβαν τη συμπάθεια που ένιωθα για τους μαθητές που έκαναν τις καταλήψεις.

Mε έκαναν να αισθάνομαι νέος γιατί το «κάτσε καλά Γεράσιμε» μου το έλεγε ο δάσκαλός μου, όταν ήμουνα και εγώ παιδί».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.