Μενού
epitropi thesmon
Επιτροπή Θεσμών | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Ολοκληρώθηκε η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής με αφορμή το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπου και έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι. Στο επίκεντρο της συνεδρίασης μπήκε η λειτουργία ή μη της τηλεδιοίκησης στον κρίσιμο σταθμό της Λάρισας τη μοιραία βραδιά που έγινε και η μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων. Στην Επιτροπή έδωσαν το παρών όλοι οι υπουργοί Μεταφορών της χώρας της τελευταίας δεκαετίας και πιο συγκεκριμένα, ο Κώστας Καραμανλής, ο Χρήστος Σπίρτζης, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο Γιώργος Γεραπετρίτης.

Ο τέως υπουργός Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, στην εισαγωγική του τοποθέτηση ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ο σταθμός της Λάρισας διέθετε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή ήταν εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε ως και τις 22:12, σύμφωνα με τον πρώην υπουργό, τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου. Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια της τοποθέτησής του παρουσίασε και μία φωτογραφία, που αποδεικνύει ότι το 2019 το σύστημα της τηλεδιοίκησης είχε αφεθεί στη μοίρα του.

Τον λόγο πήρε στη συνέχεια ο υπουργός Μεταφορών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος και υποστήριξε ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης υπέστη βλάβη από πυρκαγιά και έκτοτε ούτε ξαναλειτούργησε, αλλά και δεν αποκαταστάθηκε η ζημιά. «Κέντρο ελέγχου τηλεδιοίκησης στο τμήμα που ανήκει ο σταθμός της Λάρισας δεν υπήρχε από 29/7/2019 έως και σήμερα, επομένως δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα όπως θα έπρεπε να υπάρχει», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, τοποθέτηση που προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για τις μεταφορές, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος τον κάλεσε να ορίσει ο ΣΥΡΙΖΑ έναν εκπρόσωπό του και να πάνε μαζί για να δουν αν λειτουργεί ή δε λειτουργεί το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα με την αυτόματη χάραξη.

Εντονη διαμάχη ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ για τα ποσοστά παράδοσης του έργου

Στο επίκεντρο της διαφωνίας μεταξύ του κυβερνώντος κόμματος και του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης μπήκαν και τα ποσοστά παράδοσης του έργου τηλεδιοίκησης, το οποίο και προβλεπόταν στην επίμαχη σύμβαση «717». Ο κ. Καραμανλής αναφερόμενος στο έργο σημείωσε ότι όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία είχε παραλάβει «κατ' όνομα» το 33% του έργου. «Ομως η πιστοποίηση, δηλαδή η λειτουργικότητα του έργου ήταν στο 18%», ανέφερε ο πρώην υπουργός Μεταφορών, προκαλώντας την αντίδραση του κ. Σπίρτζη, ο οποίος και ανέβηκε στο βήμα της Επιτροπής.

Ο κ. Σπίρτζης κατέθεσε στα πρακτικά τα επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ, που όριζαν ότι τον Σεπτέμβρη του 2018 το έργο είχε ολοκληρωθεί στο 68%. Παράλληλα, κατέθεσε στα πρακτικά και έγγραφο του 2023, που ανέφερε ότι το ποσοστό υλοποίησης της αρχικής σύμβασης ανήλθε στο 77%. Η σύγκρουση των πρώην υπουργών συνεχίστηκε και γύρω από τις ευθύνες που υπήρχαν για την καθυστέρηση της υλοποίησης της σύμβασης 717, η οποία υπογράφηκε το 2014 και πήρε συνολικά 9 παρατάσεις χωρίς όμως να ολοκληρωθεί ποτέ.

«Τέλη Σεπτεμβρίου του 2014 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε τη σύμβαση και ο χρόνος υλοποίησής της ορίστηκε στα 2 έτη, δηλαδή τέλη Σεπτεμβρίου του 2016», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, πρώην υπουργός Μεταφορών επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας το 2013. Ο κ. Σπίρτζης, παίρνοντας με τη σειρά του τον λόγο, έκανε λόγο για μία πολύ «κακή σύμβαση, αρκετά ελλιπής και δημιούργησε την ανάγκη να γίνει ανακεφαλαιωτικός πίνακας και συμπληρωματική σύμβαση». Τις αστοχίες της πρώτης σύμβασης παραδέχθηκε και ο κ. Καραμανλής, ο οποίος υπογράμμισε ότι αποτέλεσμα των αστοχιών ήταν κλήθηκε η κυβέρνησή του να ανακατασκευάσει τη σύμβαση. 

Ο Κώστας Καραμανλής στάθηκε και στην επιστολή της παραίτησής του μετά και το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, τονίζοντας: «Παραιτήθηκα, θα σας έλεγα εδώ, ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής σε τέτοιες περιπτώσεις να θέτονται σε διαθεσιμότητα ή να ζητούνται οι παραιτήσεις υφισταμένων. Δεν το έπραξα εγώ και ανέλαβα την πολιτική ευθύνη. Η συνεδρίαση διήρκησε συνολικά 8 ώρες, ενώ νέα ένταση μεταξύ των υπουργών αλλά και των παριστάμενων βουλευτών της Επιτροπής ξέσπασε και κατά το τέλος της.

Μάλιστα, λίγο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία «άναψαν πάλι τα αίματα». Οπως αναφέρει ο ΣΚΑΪ, η ατμόσφαιρα στην αίθουσα «ηλεκτρίστηκε» όταν ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε στις προϋποθέσεις για την πρόσληψη του σταθμάρχη, λέγοντας ότι δεν υπάρχει όριο ηλικίας για την κινητικότητα των εργαζομένων. Τότε τον λόγο προσπάθησε να πάρει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Ραγκούσης, τονίζοντας ότι ο τέως υπουργός λέει ψέματα και ότι υπάρχει όριο ηλικίας στις μετακινήσεις. Το γεγονός αυτό προκάλεσε και την παρέμβαση του προέδρου της Επιτροπής, Θανάση Μπούρα, που διέκοψε πολλές φορές τη διαδικασία, για να αποκαταστήσει την τάξη.

Η σύγκρουση μεταξύ του Κώστα Καραμανλή και του Γιάννη Ραγκούση έφτασε σε τέτοιο σημείο, μάλιστα, σχετικά με τις μετατάξεις, που έκλεισε το μικρόφωνο του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.