Σε δύο βασικές και αδιαπραγμάτευτες προτεραιότητες θα εστιάσει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση. Την πλήρη και με απόλυτη διαφάνεια διερεύνηση των συστημικών αιτιών που οδήγησαν στην ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη - πέραν δηλαδή του ανθρώπινου λάθους που ερευνούν η δικαιοσύνη και οι αρμόδιες αρχές - και τη λήψη μέτρων άμεσης εφαρμογής για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι την ολοκλήρωση του Ηλεκτρονικού Συστήματος Διοίκησης.
«Η αλήθεια και η δικαιοσύνη είναι το ελάχιστο που επιβάλλεται να πράξουμε, για να τιμήσουμε τη μνήμη όσων χάθηκαν, να σεβαστούμε τους συγγενείς των θυμάτων και να έχουμε την Ελλάδα που μας αξίζει και στους σιδηροδρόμους», σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, αποφεύγοντας να μπουν σε μία ατέρμονη και ανούσια πολιτική αντιπαράθεση για το ποιος φταίει λιγότερο ή περισσότερο διαχρονικά, που θα έχει ως αποτέλεσμα την αποστροφή της κοινωνίας από το πολιτικό σύστημα.
Η συγγνώμη Μητσοτάκη και η θεσμική απάντηση στο σκληρό πολιτικό ροκ
Τις κυβερνητικές προθέσεις έκανε σαφείς ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, που ζήτησε μια «μεγάλη ΣΥΓΓΝΩΜΗ» πάνω απ’ όλα στους συγγενείς των 57 ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ αποκρούοντας τις αιχμές περί προσπάθειας απόσεισης των όποιων κυβερνητικών ευθυνών, ξεκαθάρισε πως: «δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα», προαναγγέλλοντας σε πρώτη φάση μία δέσμη τεσσάρων μέτρων. Μπροστά στη διαφαινόμενη προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ πάντως να ρίξει όλο το «ανάθεμα» στη ΝΔ και να εμφανίσει τη δική του κυβερνητική θητεία ως εκείνη που ήταν όλα «καλώς καμωμένα», ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως η συγγνώμη του είναι «τόσο προσωπική όσο και στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια. Γιατί, πράγματι, στην Ελλάδα του 2023, δεν γίνεται δυο τρένα να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς».
Στο κυβερνητικό επιτελείο πάντως έχουν πλήρη συναίσθηση ότι το σκληρό πολιτικό ροκ για το σιδηροδρομικό δυστύχημα δεν θα αποφευχθεί. Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες η αξιωματική αντιπολίτευση θα επιδιώξει μία «πολεμική άνευ ορίων» ώστε να αποκομίσει όπως σχολιάζουν «πολιτικά οφέλη» από την τραγωδία, προσπερνώντας τις παραλείψεις ή καθυστερήσεις της δικής του περιόδου διακυβέρνηση για τη θωράκιση του σιδηροδρομικού δικτύου με ένα ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης.
Απαντήσεις με στοιχεία και πρόγραμμα «γέφυρα»
Συνεργάτες του Πρωθυπουργού τόνιζαν ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν και διαβεβαίωναν ότι οι απαντήσεις για τα αίτια της φονικής σύγκρουσης και τις διαχρονικές στρεβλώσεις, παθογένειες και καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων, θα δοθούν γρήγορα και με εμπεριστατωμένο τρόπο.
«Εμείς δεν θα μπούμε σε μια κοκορομαχία. Θα δώσουμε απαντήσεις με θεσμικό τρόπο. Με στοιχεία και δεδομένα που δεν θα αφήνουν καμία σκιά», αναφέρουν αξιωματούχοι της κυβέρνησης, παραπέμποντας για αρχή στην στη συνέντευξη τύπου που θα παραχωρήσει μεθαύριο Τετάρτη ο Υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, αφού προηγουμένως κάνει επιτόπια επιθεώρηση στον τόπο της τραγωδίας και σε συγκοινωνιακές υποδομές σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Reader, στη συνέντευξη τύπου της Τετάρτης ο κ. Γεραπετρίτης, θα ανακοινώσει ένα πρόγραμμα «γέφυρα» μέχρι την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού συστήματος τον προσεχή Σεπτέμβριο. Σε αυτά θα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η ταυτόχρονη παρουσία δύο προσώπων (σταθμάρχης συν ένας) σε σιδηροδρομικούς σταθμούς με αυξημένη επιβατική κίνηση και η άμεση αποκατάσταση των βλαβών σε σημεία του δικτύου όπου είναι ήδη εγκατεστημένο το σύστημα και κατέστη μη λειτουργικό. Παράλληλα, ο Υπουργός θα αποσαφηνίσει το πλαίσιο έρευνας της Ειδικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων και το χρονοδιάγραμμα δράσης της.
Τα εκλογικά σενάρια μετά την τραγωδία
Στο μεταξύ, από τα μέσα της εβδομάδας και μετά αναμένεται να λήξει το «εκλογικό σιωπητήριο» που επέβαλλε όλες αυτές τις ημέρες ο Κυριάκος Μητσοτάκης, βάζοντας στον πάγο οποιαδήποτε συζήτηση για το χρόνο των εκλογών. Οι αποφάσεις του πάντως είναι βέβαιο ότι θα επηρεαστούν από τη φονική σύγκρουση και το κλίμα πένθους.
Η αίσθηση που επικρατεί εξάλλου είναι ότι το επικρατέστερο πριν από τη μοιραία βραδιά σενάριο για πρώτη κάλπη στις 9 Απριλίου και δεύτερες εκλογές στις 21 Μαΐου, είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί. Πέραν του ότι συμπίπτει με το μνημόσυνο των 40 ημερών για τα θύματα του αδιανόητου δυστυχήματος, που υπερβαίνει τα εκλογικά διλήμματα, κρίνεται ότι απαιτείται χρόνος και για τη δρομολόγηση των δράσεων για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων που στοχεύει το Μέγαρο Μαξίμου. Ουδείς, ωστόσο, μπορεί ακόμα να το αποκλείσει με βεβαιότητα καθώς ο Πρωθυπουργός δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του σε κανέναν και βάσει του συνταγματικού minimum των 21 ημερών από τη διάλυση της Βουλής μέχρι τη διεξαγωγή των εκλογών, μπορεί ακόμα να επιτευχθεί αν η Βουλή διαλυθεί στις 19 Μαρτίου.
Τις τελευταίες ώρες πάντως στο παρασκήνιο ακούγεται έντονα το εναλλακτικό σενάριο για πρώτες κάλπες στις 14 ή 21 Μαΐου, ώστε η δεύτερη εκλογική αναμέτρηση να λάβει χώρα στις 2 Ιουλίου. Καθώς η εισήγηση για εκλογές στις 23 Απριλίου προσκρούει στην έναρξη των πανελλαδικών για τη δεύτερη κάλπη, εκτός εάν οι χρόνοι καταστεί εφικτό να συντμηθούν για δεύτερες εκλογές στις 28 Μαΐου. Ουδείς σε αυτή τη φάση μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά για την τελική απόφαση του Πρωθυπουργού, η οποία θα αποκρυσταλλωθεί από την Τετάρτη και μετά και αφού σταθμίσει όλα τα δεδομένα.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.