Την προσπάθεια της Αθήνας να ανακτήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων στην περιοχή της Λιβύης, διερευνώντας παράλληλα τις εγχώριες δυνατότητες κοιτασμάτων φυσικού αερίου στο πλαίσιο μεγιστοποίησης της δικής της ενεργειακής ασφάλειας και της Ευρώπης, ενισχύει η εκκίνηση των τρισδιάστατων γεωφυσικών ερευνών στο Βόρειο Ιόνιο (Block 2) και δισδιάστατων γεωφυσικών ερευνών στα οικόπεδα Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης, με στόχο την απόφαση γεώτρησης εντός του 2024 και τη διενέργεια της πρώτης ερευνητικής γεώτρησης μέσα στο 2025.
Σύμφωνα με πληροφορίες, με τη NAVTEX που εξέδωσε χθες με ισχύ μέχρι νεωτέρας η Ελλάδα (Σταθμός Ηρακλείου Π.Ν), επιδιώκει αφενός σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες της να τοποθετήσει - όπως είπε και ο Πρωθυπουργός από τη Διάσκεψη για την κλιματική αλλαγή στην Αίγυπτο - τη χώρα μας στο κέντρο ενός νέου διαδρόμου που θα επαναχαράξει τον ενεργειακό χάρτη στην Ευρώπη, αφετέρου να βάλει «τρικλοποδιά» στο παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο ασκώντας πίεση στην κυβέρνηση της Τρίπολης για να συμφωνήσει σε μία οριστική οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών Ελλάδας - Αιγύπτου.
Το στίγμα που έδωσε ο Μητσοτάκης
Το στίγμα έδωσε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1, όπου έκανε άνοιγμα στη Λιβύη, στέλνοντας το μήνυμα ότι η διευθέτηση του ζητήματος θα ήταν αμοιβαία επωφελής, καθώς θα ανοίξει το δρόμο για την αξιοποίηση ενδεχόμενων υδρογονανθράκων από κοινού με μία χώρα που οι ακτές τους βρίσκονται απέναντι στη βάση του Διεθνούς Δικαίου και του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας. Όλα αυτά βεβαίως με μία νέα κυβέρνηση, καθώς η παρούσα κυβέρνηση Ντμπεϊμπά δεν διαθέσει τη νομιμοποίηση για τέτοιου είδους συμφωνίες. Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι η τουρκική ηγεσία ταρακουνήθηκε από την έναρξη των ερευνών της Ελλάδας και μνημόνευσε εκ νέου το άκυρο τουρκολιβυκό μνημόνιο, που έχει καταδικάσει όλη η διεθνής κοινότητα, υποστηρίζοντας ότι δήθεν προστατεύει τα δικαιώματα της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Με το βλέμμα στον αναθεωρητισμό της Άγκυρας, άλλωστε, το σεισμογραφικό σκάφος SANCO SWIFT, θα επιτηρείται διακριτικά από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ώστε να υπάρχει ετοιμότητα για οποιαδήποτε πρόκληση.
Το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η συμπληρωματική NAVTEX που εκδόθηκε σε συνεργασία με τη Μάλτα, με την οποία επεκτείνεται η θαλάσσια έκταση ερευνών έξω από τα όρια του ελληνικού FIR, από 27.000 σε 31.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα και μέσω της οποίας η Μάλτα αναγνωρίζει το δικαίωμα της Ελλάδας για έρευνες στη συγκεκριμένη περιοχή. Τα οικόπεδα στην Κρήτη έχουν χαραχθεί βάσει του νόμου που προβλέπει ότι αν η χώρα μας δεν διαθέτει συμφωνία οριοθέτησης ισχύει η αρχή της μέσης γραμμής που είναι αποδεκτή από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Αυτό αποτελούσε εξ αρχής (πριν καν το ανυπόστατο τουρκολιβυκό μνημόνιο) και ένα μέσο πίεσης προς τη Λιβύη για την αναβίωση των συνομιλιών με την Ελλάδα για τις θαλάσσιες ζώνες. Οι συντεταγμένες της περιοχής που θα διεξαχθούν οι έρευνες Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης πάντως φαίνεται πως δείχνουν καθαρά περιοχή δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας και όχι φιλοσοφία της μέσης γραμμής προς αποφυγή διαμαρτυριών από τη Λιβύη περί επικάλυψης της υφαλοκρηπίδας της.
Σε μια περίοδο πάντως που ολόκληρη η Ευρώπη αναζητά τρόπους απεξάρτησης από το φυσικό αέριο, εναλλακτικές πηγές και οδεύσεις ενέργειας, η επίσπευση των ερευνών για κοιτάσματα φυσικού αερίου στα δύο block της Κρήτης από την ExxonMobil, έχουν τεράστια σημασία για την Ελλάδα που επιδιώκει να πρωταγωνιστήσει στο νέο ενεργειακό χάρτη. Οι έρευνες θα διεξαχθούν σε μια θαλάσσια περιοχή εμβαδού 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Το εγχείρημα είναι δύσκολο, καθώς η ερευνητική γεώτρηση θα πρέπει να γίνει σε βάθος που φτάνει τα 4.000 μέτρα, αλλά είναι μείζονος σημασίας. Από τις έως τώρα ενδείξεις τα ανθρακικά πετρώματα στην περιοχή παραπέμπουν σε εκείνα του τεράστιου κοιτάσματος Ζορ στην Αίγυπτο. Παράλληλα, παλαιότερη μελέτη έκανε λόγο για δυνητικά αποθέματα στην Ελλάδα ύψους 70 έως 90 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών φυσικού αερίου, που αντιστοιχεί σε ποσότητα ικανή να καλύψει το 20% των ετήσιων αναγκών της Ευρώπης και θα μπορούσε να δημιουργήσει μια αγορά της τάξης των 250 δισεκατομμυρίων.
Εφόσον τα οικόπεδα είναι κατάλληλα, θα τρέξει ο διαγωνισμός για τη γεώτρηση το Φθινόπωρο του 2023. Στις αρχές του 2025 αναμένεται να ξεκινήσουν οι ερευνητικές γεωτρήσεις και οι ειδικοί εκτιμούν πως από το 2027 με 2028 θα είμαστε σε θέση να παράγουμε φυσικό αέριο. Παράλληλα με όλα αυτά πάντως η Ελλάδα προχωρά με ταχείς ρυθμούς και στην πράσινη μετάβαση, την οποία ο Πρωθυπουργός κατά την παρέμβασή του από την COP27 στο Σάρμ Ελ Σέιχ της Αιγύπτου, χαρακτήρισε επιτακτική και αναπόφευκτη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε τους στόχους διπλασιασμού της παραγωγικής δυνατότητας των μονάδων ΑΠΕ μέχρι το τέλος της δεκαετίας και της μετατροπής της χώρας σε καθαρό εξαγωγέα ηλεκτρικής ενέργειας στην υπόλοιπη Ευρώπη, συμβάλλοντας παράλληλα στη μεταφορά ενέργειας και υδρογόνου από τη βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη. Υπογραμμίζοντας, δε, την ανάγκη της περιφερειακής συνεργασίας έκανε ειδική μνεία στη συμφωνία με την Αίγυπτο για την κατασκευή καλωδίου 3 GW για τη μεταφορά φτηνής ηλεκτρικής ενέργειας παραγόμενης από τον ήλιο από τη βόρειο Αφρική στην Ευρώπη.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.