Μενού
  • Α-
  • Α+

Εκτός από το Βατερλώ της Αττικής Οδού με τα χιλιάδες εγκλωβισμένα αυτοκίνητα και το κλείσιμο των κεντρικών οδικών αρτηριών της Αθήνας, χάθηκε και η μάχη των στενών σε όλες σχεδόν τις γειτονιές των δήμων της Αττικής. Η σφοδρότητα της χιονοθύελλας «Ελπίδα», εκτός των πολύ σοβαρών προβλημάτων, που προκάλεσε στο Λεκανοπέδιο, έφερε στο φως διαχρονικές παθογένειες της δημόσιας διοίκησης αλλά και συγκεκριμένα επιχειρησιακά ζητήματα, τα οποία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στον πολλαπλασιασμό των αρνητικών συνεπειών του έντονου καιρικού φαινομένου. 

Το Reader επικοινώνησε με 5 δημάρχους της Αττικής καταγράφοντας τις δυσκολίες, τις ιδιαιτερότητες αλλά και τις ανεπάρκειες, που διαπίστωσαν κατά τη διαχείριση των έκτακτων συνθηκών, που δημιουργήθηκαν από την χιονοκαταιγίδα. Κοινή διαπίστωση είναι ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του φαινομένου και στη συνέχεια η ακινητοποίηση των οχημάτων υπήρξε καταλυτική καθώς εμπόδισε σε μεγάλο βαθμό ή ακύρωσε την παρέμβαση των εκχιονιστικών μηχανημάτων των δήμων με αποτέλεσμα γειτονιές αλλά και ολόκληρες περιοχές να αποκλειστούν. 

Και ενώ χάθηκε πολύτιμος χρόνος λόγω των ακινητοποιημένων οχημάτων τα εκχιονιστικά βαρέως τύπου επιχείρησαν στους μεγάλους δημοτικούς δρόμους προσπαθώντας να τους κρατήσουν ανοιχτούς πράγμα, που συνέβη κατά περίπτωση νωρίτερα ή αργότερα. Το μεγάλο πρόβλημα όμως προέκυψε στις παρόδους και στα στενά δρομάκια όπου λόγω της έντασης του φαινομένου συσσωρεύτηκαν μεγάλες ποσότητες χιονιού. Στο σημείο αυτό εντοπίζεται η «αχίλλειος πτέρνα» της επιχείρησης καθαρισμού αφού οι δήμοι δε διαθέτουν πολλά μικρά εκχιονιστικά ή μηχανήματα έργου μικρού τύπου, που έχουν τη δυνατότητα να μπουν στους στενούς δρόμους. 

Οπότε η συγκεκριμένη μάχη ήταν εξαρχής χαμένη, με τους πολίτες να περιμένουν μάταια να απεγκλωβιστούν. Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τις προφανείς ευθύνες συντονισμού της κεντρικής διοίκησης, δηλαδή του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αλλά και λήψης κρίσιμων αποφάσεων, με κυριότερη το κλείσιμο του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα εν μέσω χιονοθύελλας, η μάχη της «Ελπίδας» χάθηκε στο επιχειρησιακό πεδίο. Τόσο σε επίπεδο περιφέρειας όσο και δήμων καθώς η τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού κλήθηκε να αντιμετωπίσει ένα φαινόμενο μεγάλης έντασης με σχεδιασμό αλλά και μέσα, που εκ των πραγμάτων δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στη σφοδρότητά του και όπως αποδείχτηκε από το αποτέλεσμα έχουν ξεπεραστεί από τα νέα κλιματικά δεδομένα.   

Γιώργος Θωμάκος (Δήμαρχος Κηφισιάς): Η κίνηση αδράνησε τα συνεργεία μας

Το μεγάλο πρόβλημα ήταν ότι όταν ξεκίνησε να χιονίζει οι δρόμοι ήταν ήδη γεμάτοι με αυτοκίνητα άρα αυτό δυσκόλεψε ουσιαστικά την επιχειρησιακή δυνατότητα όλων των δυνάμεων. Το χιόνι ξεκίνησε στις 7:30 το πρωί της Δευτέρας, οι πολίτες είχαν ακούσει ότι αυτό θα συμβεί το μεσημέρι, οπότε βγήκαν έξω και βρεθήκαμε λοιπόν με μποτιλιαρισμένος δρόμους και με αυτοκίνητα να «διπλώνουν» και να κλείνουν οδικές αρτηρίες από νωρίς το πρωί. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση αδράνησε τα συνεργεία μας αφού μπλόκαραν και δεν μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά τους. Επιπλέον, είχαμε παρατημένα οχήματα σε γωνίες και στη μέση των δρόμων. Η προσπάθειά μας να καθαρίσουμε εμποδίστηκε από τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, που έκλειναν τις διόδους πρόσβασης. Πάντως, ήταν τόσο πυκνή η χιονόπτωση, που όποιος εκχιονισμός γινόταν ματαιωνόταν μετά από 20 λεπτά αφού ξανακαλύπτονταν οι δρόμοι. 

Είναι δίκαιο το παράπονο των πολιτών ότι οι μικροί δρόμοι παραμένουν κλειστοί. Ποτέ δεν υπήρξε στο δήμο μας αλλά και σε όλους τους βόρειους δήμους και με πολύ λιγότερο χιόνι αποχιονισμός τη δεύτερη ή την τρίτη μέρα. Πολύ περισσότερο τώρα με μισό μέτρο χιόνι. Συνεχίζουμε σε 24ωρη βάση τον εκχιονισμό με συνολικά 20 μηχανήματα, δικά μας και μισθωμένα, και ενισχυόμαστε συνεχώς. Αυτό που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι το χιόνι ήταν πάρα πολύ. Να κάνουμε την κριτική μας, και να είναι και σκληρή η κριτική όμως θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι το χιόνι ήταν πάρα πολύ. Δηλαδή σε εμάς δεν έπεσε σε καμία περιοχή κάτω από 40 πόντους. Μιλάμε για χιόνι από 40-60 πόντους. Αρα λοιπόν αλλιώς εκχιονίζονται οι 5 πόντοι χιονιού και αλλιώς το μισό μέτρο. 

Θεόδωρος Αμπατζόγλου (Δήμαρχος Αμαρουσίου): Μετρημένα τα μηχανήματα για στενούς δρόμους

Τώρα δίνουμε την μάχη των στενών. Εκεί χρειαζόμαστε μικρά μηχανήματα γιατί είναι στενοί οι δρόμοι με παρκαρισμένα αυτοκίνητα δεξιά και αριστερά και υπάρχει μεγάλος βαθμός επιχειρησιακής δυσκολίας. Υπάρχει μία πραγματικότητα, που δεν πρέπει να αγνοούμε. Οι δρόμοι είναι πολύ στενοί και εκτός των παρκαρισμένων αυτοκινήτων υπήρχαν ακινητοποιημένα οχήματα και στη μέση του δρόμου με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η πρόσβαση των μηχανημάτων. Τα μηχανήματα, που έχουν τη δυνατότητα να μπουν μέσα σε τέτοιους δρόμους είναι μετρημένα. 

Δικαιολογημένα οι πολίτες ανησυχούν αλλά δίνουμε μάχη στενό-στενό. Θα πρέπει να μας δοθεί η δυνατότητα από την Πολιτεία να μπορούμε να κάνουμε πολύ πιο εύκολα τις αναθέσεις, τους διαγωνισμούς και τις προμήθειες μικρών μηχανημάτων γιατί αυτά είναι, που χρειάζονται στις γειτονιές. Ο δήμος Αμαρουσίου διαθέτει 2 μικρά και 3 μεγάλα μηχανήματα και προφανώς χρειάζεται βοήθεια από ιδιώτες εργολάβους. Οπότε απαιτείται μεγαλύτερη ευελιξία στο θεσμικό πλαίσιο ώστε νομίμως να μπορούμε να χρησιμοποιούμε τις υπηρεσίες εργολάβων αλλά και να κάνουμε πιο γρήγορα προμήθειες τέτοιων μηχανημάτων. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα σε τέτοια καιρικά φαινόμενα δημιουργείται από την πτώση δέντρων, τη διακοπή της ηλεκτροδότησης αλλά και την καθυστερημένη ανταπόκριση του ΔΕΔΔΗΕ. Οι δήμοι δεν μπορούν να πλησιάσουν κλαδιά, που ακουμπούν σε καλώδια. Πρέπει να υπάρχει παρουσία του ΔΕΔΔΗΕ. Αυτό το ζήτημα θα πρέπει να συντονιστεί καλύτερα την επόμενη φορά με πολύ περισσότερα μηχανήματα στην περιοχή των βορείων προαστίων, όπου πλήττεται πιο πολύ. Το δεύτερο σοβαρό ζήτημα είναι τα πολλά ιατρικά περιστατικά. Μόνο σε μία μέρα είχαμε 54 περιστατικά, με ασθενείς και πολλές εγκύους, που τα μεταφέραμε στα νοσοκομεία. 

Ηλίας Αποστολόπουλος (Δήμαρχος Παπάγου - Χολαργού): Ηθελε άλλη οργάνωση

Για τέτοιο φαινόμενο, που δεν το έχουμε ξαναζήσει τα τελευταία 50 χρόνια, θα έπρεπε να είμαστε σε μία σύσκεψη 5-6 μέρες πριν, αφού είχαν ενημερωθεί, για να δούμε πως θα το αντιμετωπίσουμε. Ηθελε τελείως διαφορετική οργάνωση. Ηθελε άλλα μηχανήματα και να μην είχε πάει ο κόσμος στη δουλειά του τη Δευτέρα, καθώς η επιστροφή των πολιτών δημιούργησε ένα τεράστιο πρόβλημα. Είμαστε αστικοί δήμοι. Εχουμε δρομάκια, που δεν μπαίνει φορτηγό ουσιαστικά. Δεν υπάρχουν τόσο μικρά εκχιονιστικά. Βαφτίζουμε εκχιονιστικά κάποια μηχανήματα, που τους βάζουμε ένα μαχαίρι μπροστά ή χρησιμοποιούμε τα μηχανήματα έργου, που έχουμε, τους εκσκαφείς και τους φορτωτές και τα κάνουμε εκχιονιστικά. Με την περιφέρεια έγινε σύσκεψη μόνο αν θα κλείσουμε τα σχολεία και ότι θα υπάρχει αλάτι και θα μας βοηθήσουν. Δεν είδαμε καμία βοήθεια. Δεν υπήρχε μία κεντρική κατεύθυνση. 

Αυτή τη στιγμή έχουμε αρκετά προβλήματα με ηλεκτροδοτήσεις, που δεν έχουν αποκατασταθεί. Από τη δική μας πλευρά κάναμε αυτά, που μας είχε υποδείξει ο ΔΕΔΔΗΕ, κόβοντας τα δέντρα και διασφαλίζοντας την πρόσβαση. Υπάρχουν πάρα πολύ δρόμοι κλειστοί με πάγο 10 εκατοστών. Παρόλο, που επιχειρούν 9 μηχανήματα στην πόλη, με την κατάσταση, που έχει δημιουργηθεί, ενώ σε μία ώρα καθαρίζαμε 3 δρόμους, τώρα μετά βίας καθαρίζεται ένας. 

Δήμητρα Κεχαγιά (Δήμαρχος Πεντέλης): Σταματημένα αυτοκίνητα

Είχαμε πολύ μεγάλα πρόβλημα λόγω μη πρόσβασης των μηχανημάτων μας στα σημεία από την αρχή διότι ήταν αποκλεισμένα από το κυκλοφοριακό χάος, που υπήρχε στους κεντρικούς δρόμους. Δηλαδή, είχαμε αυτοκίνητα σταματημένα σε κεντρικούς δρόμους, που τα άφησαν εκεί οι οδηγοί τους και τα οποία ούτε να απομακρύνουμε μπορούσαμε εύκολα ούτε μπορούσαμε να περάσουμε με τα δικά μας οχήματα, που είναι μεγάλα. Οπότε είχαμε γειτονιές αποκλεισμένες από οχήματα, που είχαν ακινητοποιηθεί στις βασικές εισόδους και εξόδους των περιοχών αυτών.

Αυτό μας δυσκόλεψε πάρα πολύ αφού ουσιαστικά την πρώτη μέρα όλοι οι εργαζόμενοι και όλοι οι άνθρωποι της Πολιτικής Προστασίας αναλώθηκαν να απεγκλωβίζουν αυτοκίνητα από συγκεκριμένα σημεία για να μπορέσουμε να μπούμε στις περιοχές. Το βασικό θέμα σε αυτή την κακοκαιρία και με αυτόν τον όγκο χιονιού, ήταν πως τα πιο λειτουργικά μηχανήματα είναι κάποια μικρά, που οι δήμοι δε διαθέτουμε σε μεγάλο αριθμό. Δηλαδή ήθελε άλλης κατηγορίας οχήματα, τα οποία δεν χρησιμοποιούνται κάπου αλλού. 

Επιπλέον, οι πολίτες αλλά νομίζω και όλοι μας είχαμε την εικόνα ότι το φαινόμενο θα ξεκινήσει αργότερα. Αρά και η κίνηση είχε ξεκινήσει κανονικά οπότε όταν το φαινόμενο ήρθε λίγο νωρίτερα από τον προσδιορισμένο χρόνο αυτό δημιούργησε πάρα πολλά προβλήματα. Αυτό το πρώτο τρίωρο προκάλεσε το κυκλοφοριακό χάος και μετά έγινε ντόμινο. 

Γιάννης Κωνσταντάτος (Δήμαρχος Ελληνικού - Αργυρούπολης): Δεν μας έδωσαν αλάτι

Από το απόγευμα της Τρίτης σχεδόν όλοι οι κεντρικοί δρόμοι ήταν καθαροί με εξαίρεση κάποιοι πάροδοι και κάποια στενά δρομάκια, όπου επειδή είχαν εγκλωβιστεί αυτοκίνητα δεν μπορούσαν να μπουν τα μηχανήματα. Είναι αλήθεια ότι τα μικρά εκχιονιστικά είναι απαραίτητα για τον καθαρισμό των στενών δρόμων. Για το λόγο αυτό κάλεσα τους ιδιώτες της περιοχής μας, που έχουν τέτοια μηχανήματα, για να βοηθήσουν. Το Ελληνικό το καθαρίσαμε με ιδιωτικά μηχανήματα και την Αργυρούπολη με τα μηχανήματα του δήμου. Η Τερψιθέα, η Αργυρούπολη, το Ελληνικό, η Ηλιούπολη είναι πυκνοκατοικημένες περιοχές με στενούς δρόμους. Θέλουμε μικρά μηχανήματα λοιπόν. Είχαμε και εμείς δικά μας, δεν αρκούσαν οπότε πήραμε και τους ιδιώτες. 

Το πρώτο πρόβλημα, που αντιμετωπίσαμε είναι ότι δεν μας έδωσαν αλάτι. Ως δήμος είχαμε προμηθευτεί 10 τόνους αλάτι και όταν τελείωσε η περιφέρεια μάς έλεγε «ελάτε στο Καπανδρίτι να πάρετε». Πώς να πάει το φορτηγό του δήμου στο Καπανδρίτι μέσα στα χιόνια; Ζητήσαμε από την Τρίτη αλάτι και μας είπαν ότι δεν έχει άλλη ποσότητα. Ημασταν αποκομένοι από τον κρατικό μηχανισμό. Δεν είχε κανένας καμία επικοινωνία μαζί μας. Ο,τι κάναμε το κάναμε μόνοι μας με το δικό μας κέντρο ελέγχου. Εξω από το δήμο δεν ήρθε καμία βοήθεια. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.