Μενού
  • Α-
  • Α+

Το αρχαίο ρητό του Ιπποκράτη «κάλλιο το προλαμβάνειν παρά το θεραπεύειν» είναι το Άλφα και το Ωμέγα στις φυσικές καταστροφές. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στην αντιμετώπιση της κακοκαιρίας Ελπίς το γνώριζαν και γι’ αυτό έκαναν αλλεπάλληλες συσκέψεις για να προετοιμαστούν καταλλήλως και να μην τους ξεπεράσει το φαινόμενο.  Άπαντες δήλωναν έτοιμοι.

Διαβάστε ακόμη: Αλέξης Τσίπρας για Μητσοτάκη: «Εκλογές πριν επιφέρει μεγαλύτερα δεινά»

Αλλά από τις πρώτες ώρες που η χιονοκαταιγίδα «χτύπησε» την Αττική, ο κρατικός μηχανισμός φάνηκε να παραδίδει τα όπλα, το επιχειρησιακό σχέδιο κατέρρευσε σαν πύργος από τραπουλόχαρτα και ο νευραλγικός για την αντιμετώπιση συντονισμός θάφτηκε στο χιόνι, προκαλώντας πανελλήνια οργή. Οι ευθύνες είναι προφανές ότι βαραίνουν όλους τους εμπλεκόμενους.

Η Αττική Οδός σήκωσε τα χέρια ψηλά

Οι μεγάλες ευθύνες επιρρίπτονται απ’ όλους στη διαχειρίστρια εταιρία της Αττικής Οδού, που έδωσε την εικόνα πλήρους διάλυσης και σήκωσε τα χέρια ψηλά, εγκλωβίζοντας τουλάχιστον 3.000 οχήματα και τους επιβάτες τους σε έναν ιδιότυπο παγωμένο ιστό αράχνης χωρίς διαφυγή. Τα πάντα είχαν ακινητοποιηθεί ήδη πριν από τις 11 το πρωί κι όμως η εταιρία, σύμφωνα με έγγραφο ντοκουμέντο που δημοσίευσε ο ΣΚΑΪ, ζήτησε τη διακοπή της κυκλοφορίας μόλις στις 2 το μεσημέρι της Δευτέρας κι αυτό μόνο για τα βαρέως τύπου οχήματα. Είχε επίσης διαβεβαιώσει ρητά ότι διαθέτει 36 εκχιονιστικά μηχανήματα για να κρατήσει το δρόμο ανοιχτό. Τελικά βούλιαξαν κι αυτά στο χιόνι, άλλα ασυντήρητα (λέγεται) κι άλλα γιατί δεν ήταν ευέλικτα για να προπορευτούν. Και φυσικά ούτε λέξη να έχει κάποιο σε ετοιμότητα σε καίρια σημεία του αυτοκινητοδρόμου. Πλέον έρχεται ο βαρύς λογαριασμός.

Πέραν της εξτρά ατομικής αποζημίωσης 2.000 ευρώ σε όσους ταλαιπώρησε και των πιθανών αγωγών, ο νόμος προβλέπει και πρόστιμο 5.000 έως 1.000.000 ευρώ ανάλογα με τη διάρκεια διακοπής της κυκλοφορίας, την έκταση των συνεπειών της και του βαθμού υπαιτιότητας, ενώ η «καμπάνα» θα τη δυσκολέψει στη συμμετοχή στον επόμενο διαγωνισμό για τη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου μετά το 2024 οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση. Και φυσικά ανεπανόρθωτο είναι το πλήγμα στο κύρος και την αξιοπιστία της εταιρίας.

Τι έπραξε η Τροχαία εκτός από SOS

Βάσει νόμου για τη διακοπή κυκλοφορίας η Τροχαία όφειλε να λάβει επίσημο αίτημα της Αττικής Οδού. Αστυνομικές πηγές μάλιστα υποστηρίζουν πως προειδοποιούσαν από τις 10 το πρωί την εταιρία να προχωρήσει τουλάχιστον σε «μπλόκο» των βαρέων οχημάτων, αλλά δεν εισακούστηκαν. Στις ίδιες κάμερες όμως που παρακολουθούν την κίνηση στην Αττική οδό έχει πρόσβαση και η ΕΛ.ΑΣ και η Πολιτική Προστασία. Συνεπώς μπορούσαν να εκτιμήσουν τον κίνδυνο από το πρώτο λεπτό. Γιατί λοιπόν, ακόμα και αν δεν ήταν στο χέρι της Τροχαίας, οι αρμόδιοι δεν επέμειναν περισσότερο, ιδίως όταν είδαν ότι δίπλωσαν οι πρώτες νταλίκες;  Γιατί δεν το έφτασαν μέχρι «ψηλά» να πιεστεί η  εταιρία να λάβει εγκαίρως τις αποφάσεις;

Περιφέρεια Αττικής - Την «καίνε» Μεσογείων - Κατεχάκη

Η «μπάλα» των ευθυνών παρασύρει και την Περιφέρεια Αττικής. Παρά τα όσα δικαίως είπε ο Γιώργος Πατούλης για δυσχέρεια από την ταυτόχρονη έξοδο των εργαζομένων του δημοσίου στις 12.00 εν μέσω σφοδρής χιονόπτωσης, τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει το απόλυτος χάος στη Μεσογείων και την Κατεχάκη, που έκλεισαν για πρώτη φορά (ούτε στη «Μήδεια» δεν είχε συμβεί) ενώ είχε την αρμοδιότητα να τις διατηρήσει ανοιχτές ως κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης.  Ο ίδιος άλλωστε είχε «διαφημίσει» ότι διαθέτει νέα, υπερσύγχρονα και ευέλικτα ερπυστριοφόρα οχήματα εκχιονισμού και εντέλει κεντρικοί δρόμοι έγιναν απροσπέλαστοι και άλλοι έδειχναν εγκαταλελειμμένοι στην τύχη τους. Με χρόνια «γαλόνια» στην αυτοδιοίκηση πολλοί του καταλογίζουν ότι δεν στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων, αφού θα έπρεπε να συμβάλλει στον καλύτερο συντονισμό με την Πολιτική Προστασία κι όχι ν’ αποτελέσει μέρος του προβλήματος.

Απόντες οι Δήμοι

Ως «απόντες» από τη μάχη κατηγορούν και  πολλούς Δημάρχους της Αττικής οι δημότες τους. Σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και οι κεντρικοί δρόμοι των υπ’ ευθύνη τους περιοχών είχαν μετατραπεί σε επικίνδυνα παγοδρόμια, καθώς ουδείς είχε φροντίσει να ρίξει έστω υποτυπωδώς αλάτι. Τα εκχιονιστικά ήταν άφαντα ή περνούσαν στη χάση και τη φέξη. Όσο για χθες που έπρεπε να αναλάβουν δράση, να καθαρίσουν δρόμους και να περισυλλέξουν τα σπασμένα δένδρα, για να έχουν πρόσβαση τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ; Τα κλαδιά σχημάτιζαν ζούγκλα. Για να μην πούμε για τα πεζοδρόμια, το καθάρισμα των οποίων το ανέθεσαν σιωπηρά στον ένοικο κάθε σπιτιού ή πολυκατοικίας δίνοντας του την ειρωνική επιλογή: παγοπέδιλα αν ξέρεις, λοκνταουν σπίτι σου ή κάταγμα πρώτου βαθμού.

Πολιτική Προστασία – Χάθηκε ο έλεγχος  

Η Πολιτική Προστασία είχε την αρμοδιότητα συντονισμού των πάντων. Και εκείνη όμως δεν κατάφερε ούτε να συντονίσει ούτε να δώσει άμεσες λύσεις. Υποτίμηση του κινδύνου; Αργά αντανακλαστικά; Λάθος σχεδιασμός; Πάντως εκ του αποτελέσματος φάνηκε πως δεν υπήρξε το πρόσωπο να αναλάβει το ρίσκο, να λάβει εγκαίρως αποφάσεις και να τις επιβάλλει. Τα, δε,  δύο «Χ» που βάζουν στο νεοσύστατο υπουργείο; Πρώτον, η καθυστερημένη εντολή εμπλοκής του Στρατού στην περίπτωση της Αττικής Οδού, καθώς στρατιωτικές πηγές αναφέρουν ότι την έλαβαν στις 18.30 το απόγευμα ενώ από το Σάββατο 5.000 στελέχη ήταν σε επιφυλακή. Δεύτερον, η ατολμία να προτείνει την κήρυξη αργίας από τη Δευτέρα στο μοντέλο των σχολείων υπό το ίδιο σκεπτικό: την αδυναμία επιστροφής την ώρα που τα φαινόμενα θα εντείνονταν. Συζήτηση κατά πληροφορίες έγινε την Κυριακή. Αλλά δεν έμεινε ούτε επί χάρτου.

Το ζήτημα πλέον είναι το «πάθημα» να γίνει σε όλους «μάθημα» και ο επόμενος χιονιάς να μην παραλύσει την πρωτεύουσα. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.