Το non - paper του Αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών που στην ουσία «έκαψε» το σενάριο κατασκευής του East-Med δεν υποβαθμίζει την προοπτική συνεργασιών στο σχήμα «3+1», αν και τόσο η Κύπρος όσο και το Ισραήλ εξακολουθούν να στηρίζουν με θέρμη το εγχείρημα. Παρόλα αυτά οι αγορές φαίνεται πως προεξοφλούν πως το έργο αυτό έχει εξαιρετικά υψηλό κόστος και δε φαίνεται να κερδίζει την εμπιστοσύνη των επενδυτών, ενώ και η Αθήνα φαίνεται να προτιμά τη λύση της Αιγύπτου. Να καταστεί δηλαδή το Κάϊρο ως ο βασικός κόμβος μεταφοράς αερίου προς την Ευρώπη, μέσω βέβαια της Ελλάδας. Να διοχετεύεται δηλαδή το φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα τόσο του Ισραήλ όσο και της Κύπρου στις Αιγυπτιακές εγκαταστάσεις και μέσω Κρήτης να φτάνει στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Διαβάστε ακόμη: EastMed: Αντίθετες οι ΗΠΑ στην κατασκευή του αγωγού - Τι λένε για EuroAfrica και EuroAsia
«Η κυβέρνηση έχει στηρίξει από την πρώτη στιγμή το εγχείρημα του East Med, ταυτόχρονα όμως έχει στηρίξει μια σειρά από εναλλακτικές οδεύσεις, οι οποίες είναι ενδεχομένως τεχνολογικά και οικονομικά πολύ πιο βιώσιμες και τεχνικά εφικτές» είπε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος που έδειξε πως η Αθήνα δεν έπεσε από τα σύννεφα με την Αμερικανική θέση. Πάντως, ο Αμερικανός Πρέσβης Τζέφρι Πάϊατ είχε προϊδεάσει και δημοσίως για την αρνητική αμερικανική θέση, δηλώνοντας σε εκδήλωση του Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων στην Αθήνα τον περασμένο Σεπτέμβριο πως «το εάν θα κατασκευαστεί ή όχι ο αγωγός EastMed, σε ό,τι με αφορά, δεν έχει να κάνει ούτε με την πολιτική, ούτε με τη διπλωματία. Είναι ένα ερώτημα που θα απαντήσουν οι αγορές, και προς το παρόν οι αγορές φαίνεται πως δείχνουν το ότι είναι απίθανο να κατασκευαστεί. Οι ΗΠΑ έχουν υπάρξει σαφείς: Θα υποστηρίξουμε, ό,τι υποστηρίξει η αγορά». Σχετική θέση είχε πάντως εκφράσει και ο Πρέσβης του Ισραήλ, Γιόσι Αμράνι, σε ενημέρωση που έκανε σε διπλωματικούς συντάκτες στα μέσα Δεκεμβρίου, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «η Αίγυπτος φαίνεται ως μια ορατή λύση που απαντά στις ανάγκες όλων και θα την καλωσόριζα».
Αυτό που προέκυψε πάντως από την ανακοίνωση του αμερικανικού υπουργείου εξωτερικών είναι πως οι ΗΠΑ δεν υποστηρίζουν την κατασκευή του αγωγού, ενώ γίνεται αναφορά σε στήριξη έργων που προωθούν τις τεχνολογίες καθαρής ενέργειας. Η αμερικανική μεταστροφή συνδυάζεται πάντως με τη στήριξη τόσο του της σχεδιαζόμενης ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAfrica από την Αίγυπτο προς την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα, όπως και τον EuroAsia για τη σύνδεση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ευρώπης.
Υπενθυμίζεται πως τον Ιανουάριο του 2020, Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ υπέγραψαν στην Αθήνα τη συμφωνία κατασκευής του EastMed ο οποίος θεωρείται έργο κοινού ενδιαφέροντος για τις ενεργειακές υποδομές της Ευρώπης. Ο αγωγός στοχεύει να μεταφέρει 9 έως 12 δις κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, στη συζήτηση που είχαν οι τρεις ηγέτες, Μητσοτάκης, Αναστασιάδης και Μπένετ τον περασμένο Δεκέμβριο στο Ισραήλ, συμφωνήθηκε να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για τον αγωγό στα τέλη του 2022, στη βάση των αποτελεσμάτων των μελετών τεχνικής σκοπιμότητας και οικονομικής βιωσιμότητας. Στην περίπτωση που κριθεί πως ο αγωγός δεν μπορεί να υλοποιηθεί, συμφωνήθηκε να αναζητηθούν άλλες λύσεις. Σε ό,τι αφορά πάντως το ρόλο της Άγκυρας, καμία εκ των Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ δεν φαίνεται να προκρίνει την προοπτική μεταφοράς αερίου από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου προς την Τουρκία και από εκεί προς την Ευρώπη, καθώς κάτι τέτοιο θα έδινε στην Άγκυρα το δικαίωμα να ελέγχει τις εξαγωγές φυσικού αερίου προς το Βορρά.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.