Μενού
  • Α-
  • Α+

Την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού σε ειδικές κατηγορίες εργαζόμενων ως «έσχατη λύση» προβλέπει η τελική σύσταση της Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής που έφτασε σήμερα το πρωί στα χέρια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως εγκαίρως είχε αποκαλύψει το Reader.

Διαβάστε ακόμη: Ελευθέρας για τους εμβολιασμένους;

Πρακτικά, η Εθνική Επιτροπή δίνει το «πράσινο φως» υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις στην κυβέρνηση, τόσο για τον εμβολιασμό των υγειονομικών σε δημόσιες και ιδιωτικές μονάδες φροντίδας υγείας όσο και στις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων. Την ίδια ώρα, όμως, σε μια σταθμισμένη προσέγγιση, υπογραμμίζει ότι «η διστακτικότητα έναντι των εμβολίων κατά της COVID-19, τόσο για συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες όσο και για τον γενικό πληθυσμό, παρουσιάζει δυναμική μείωσης όπως υποδεικνύουν τα καθημερινά στοιχεία εμβολιασμού στην Ελλάδα, γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη στην εφαρμογή των παραπάνω επιλογών». 

Στην κρίση της Επιτροπής Βιοηθικής τέθηκαν αρκετές παράμετροι, ήτοι τα επιστημονικά δεδομένα και οι δημοσιευμένες μελέτες για τα εμβόλια, τα δεδομένα εμβολιασμού για τις συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες στην Ελλάδα, οι αρχές της αυτονομίας, της ωφέλειας και της μη βλάβης, η αρχή της αναλογικότητας και, βεβαίως, η νομική διάσταση του ζητήματος. 

Μέσω της σύστασης της, η Επιτροπή Βιοηθικής προτείνει, ουσιαστικά, μια «κλιμακούμενη πρωτοβουλία» από την Πολιτεία, η οποία θα διαρθρώνεται σε τρία στάδια. 

Βήμα πρώτο είναι οι στοχευμένες εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για εκούσιο εμβολιασμό ανά επαγγελματική ομάδα, οι οποίες θα βασίζονται σε επιστημονικά στοιχεία, «με προϋπόθεση την προηγούμενη κατανόηση των φόβων και των γενικότερων αντιλήψεων».

Θα ακολουθούν «έξυπνα» μέτρα ενθάρρυνσης ή αποθάρρυνσης που θα μπορούσαν να σχεδιαστούν από την Πολιτεία σε συνεργασία με τη διοίκηση των μονάδων υγείας, όπως π.χ. διευκόλυνση του ραντεβού για τον εμβολιασμό, ελαστικότητα στο ωράριο εργασίας τις ημέρες του εμβολιασμού, προτεραιότητα στη επιλογή αδειών, ή  υποχρεωτική χρήση διπλής μάσκας και εξοπλισμού ατομικής προστασίας.

Αν όλα τα παραπάνω δεν έχουν ως αποτέλεσμα την επαρκή εμβολιαστική κάλυψη εντός των επαγγελμάτων αιχμής, τότε η Επιτροπή προτείνει υποχρεωτικότητα «ως έσχατη λύση», η οποία πρέπει να έχει συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα. «Η ακριβής εφαρμογή τέτοιου μέτρου αφενός πρέπει να ορίζεται με βάση το εργατικό ή το δημόσιο δίκαιο, αφετέρου απαιτεί  να συνυπολογίζονται τυχόν συνέπειες στον καταμερισμό καθηκόντων και στελέχωση των δομών σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ώστε να αποφεύγεται η υπολειτουργία των τελευταίων ή η εργασιακή επιβάρυνση των άλλων εργαζομένων», υπογραμμίζεται στην έκθεση, με δεδομένο ότι στο τραπέζι είναι η μετακίνηση μη εμβολιασθεντων εργαζόμενων σε υπηρεσίες back-office και σίγουρα όχι αιχμής, όπως, για παράδειγμα, χειρουργεία ή μονάδες Covid. 

Όπως, πάντως, επισημαίνει αρμόδια κυβερνητική πηγή με άμεση γνώση των σκέψεων του πρωθυπουργού, ο κ. Μητσοτάκης δεν έχει πάρει τις οριστικές του αποφάσεις για το ζήτημα. «Θέλω να το σκεφτώ», φέρεται ειπών ο πρωθυπουργός, ο οποίος καλείται να σταθμίσει όλα τα δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, φαίνεται ότι, όποια πρόβλεψη και αν προωθηθεί δεν θα είναι άμεσης ισχύος, αλλά πρακτικά από τον Σεπτέμβριο.

Αναλυτικά η εισήγηση αναφέρει:

Η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής ασχολήθηκε με το ζήτημα της δυνατότητας πρόβλεψης υποχρεωτικού εμβολιασμού των ιατρών και του νοσηλευτικού προσωπικού, καθώς και όλων όσοι στελεχώνουν δομές υγείας (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) ή δομές περίθαλψης ευπαθών ομάδων (ηλικιωμένων, ατόμων με χρόνιες παθήσεις ή ατόμων με αναπηρία), μετά από σχετικό ερώτημα του Πρωθυπουργού.

Λαμβάνοντας υπόψη:

- τα επιστημονικά δεδομένα και τις έως τώρα δημοσιευμένες μελέτες για τα εγκεκριμένα εμβόλια,

- τα δεδομένα εμβολιασμού για τις συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες στην Ελλάδα,

- τις αρχές της αυτονομίας, της ωφέλειας και της μη-βλάβης,

- την αρχή της αναλογικότητας, και

- τη νομική διάσταση του ζητήματος,

η Επιτροπή προτείνει μια προσέγγιση «κλιμακούμενης πρωτοβουλίας» από την πλευρά της Πολιτείας, με τρία στάδια:

  α) Προσαρμοσμένες σε κάθε επαγγελματική ομάδα (ιατροί, νοσηλευτές, εργαστηριακοί, προσωπικό μονάδων φροντίδας, κ.λπ.)  εκστρατείες στοχευμένης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για εκούσιο εμβολιασμό, οι οποίες βασίζονται σε επιστημονικά στοιχεία που επικαιροποιούνται συνεχώς, με προϋπόθεση την προηγούμενη κατανόηση των φόβων και των γενικότερων αντιλήψεων.

   β) Μέτρα ενθάρρυνσης/αποθάρρυνσης που θα μπορούσαν να σχεδιαστούν από την Πολιτεία σε συνεργασία με τη διοίκηση των μονάδων υγείας, όπως π.χ. διευκόλυνση του ραντεβού για τον εμβολιασμό, ελαστικότητα στο ωράριο εργασίας τις ημέρες του εμβολιασμού, προτεραιότητα στη επιλογή αδειών, ή  υποχρεωτική χρήση διπλής μάσκας και εξοπλισμού ατομικής προστασίας.

   γ) Πρόβλεψη υποχρεωτικότητας ως έσχατη λύση, η οποία πρέπει να έχει συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα και να εφαρμοσθεί μόνον εφόσον τα προηγούμενα μέτρα δεν αποφέρουν σημαντική αύξηση του ποσοστού εμβολιασμού. Η ακριβής εφαρμογή τέτοιου μέτρου αφενός πρέπει να ορίζεται με βάση το εργατικό ή το δημόσιο δίκαιο, αφετέρου απαιτεί  να συνυπολογίζονται τυχόν συνέπειες στον καταμερισμό καθηκόντων και στελέχωση των δομών σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ώστε να αποφεύγεται η υπολειτουργία των τελευταίων ή η εργασιακή επιβάρυνση των άλλων εργαζομένων.

Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η παραπάνω σύσταση αφορά μόνο στις συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες του προσωπικού των μονάδων υγείας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και στο προσωπικό μονάδων περίθαλψης ευπαθών ομάδων. Τέλος η Επιτροπή τονίζει ότι, με το πέρασμα του χρόνου, η διστακτικότητα έναντι των εμβολίων κατά της COVID-19, τόσο για συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες όσο και για τον γενικό πληθυσμό, παρουσιάζει δυναμική μείωσης όπως υποδεικνύουν τα καθημερινά στοιχεία εμβολιασμού στην Ελλάδα, γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη στην εφαρμογή των παραπάνω επιλογών.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.