Ο Μιχάλης Ρέππας γεννήθηκε το 1959 στο Λουτράκι. Πέρασε από το Μαθηματικό του Πανεπιστημίου Αθηνών, φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και για μικρό χρόνικό διάστημα, στη Σχολή Σταυράκου. Το 1987, και ενώ είχε κάνει τις πρώτες του εμφανίσεις στο θέατρο, η Άννα Βαγενά τον προέτρεψε να γράψει για την τηλεόραση. Ο ίδιος άνθρωπος έγινε η «νονά» του καλλιτεχνικού διδύμου με τον Θανάση Παπαθανασίου, με τον οποίο παραμένουν συνεργάτες μέχρι σήμερα.
Συνολικά το δίδυμο Ρέππας - Παπαθανασίου έχει γράψει και σκηνοθετήσει 28 πρωτότυπα θεατρικά έργα, έχει διασκευάσει 12 άλλων συγγραφέων, έχει δημιουργήσει τέσσερις κινηματογραφικές ταινίες και τέσσερις τηλεοπτικές σειρές. Οι 3 Χάριτες, το Δις Εξαμαρτείν, το Safe Sex, το Κλάμα Βγήκε απ' τον Παράδεισο, το Βίρα τις Άγκυρες και οι Μπαμπάδες με Ρούμι είναι οι μεγαλύτερες τους επιτυχίες: Εμβληματικά έργα μυθοπλασίας με σενάρια ενίοτε απολαυστικά «βλάσφημα», με ατάκες που «έγραψαν» με την παροιμιώδη εξυπνάδα τους και ακούγονται ξεκαρδιστικές μέχρι σήμερα, με ιστορίες διαχρονικές και επίκαιρες.
Είχα την χαρά να συναντήσω τον Μιχάλη Ρέππα από κοντά. Το σημείο αναφοράς της συζήτησης μας ήταν το θέατρο, όμως - ευτυχώς - δεν μείναμε σε αυτό. Μιλήσαμε για το σινεμά και εκείνη την ταινία του που πήγε να γίνει cancel για το πιο κωμικοτραγικό λόγο. Το Δις Εξαμαρτείν, το Εθνικό Θέατρο, οι 3 Χάριτες, το Βγαλ'τον Υπουργό Απ' την Πρίζα, το Μαίρη - Μαίρη, είναι μερικά από τα σημειά αναφοράς αυτής της συζήτησης που θα απολαύσετε παρακάτω, αν είστε προετοιμασμένοι.
Οι ατάκες
Ο Μιχάλης Ρέππας για το ξεκίνημα του με τον Θανάση Παπαθανασίου
«Πάντα πίστευα ότι το χρήμα είναι ένα μέτρο για να αντιληφθείς τι συμβαίνει με το έργο που μόλις έχεις παράξει, αλλά και ένας μέτρο πίεσης για να παράξεις έργο, γιατί φυσικά έχεις ανάγκη τα χρήματα (γελάει). Ο Θανάσης κι εγώ ήμασταν δύο άνεργα παιδιά, θέλαμε να δουλέψουμε σε μια ασχημάτιστη δημιουργική ιδέα που είχαμε, η οποία έγινε οι Τρεις Χάριτες. Και έτσι περάσαμε από τα επιθεωρησιακά νούμερα σε μικρά θεατρικά εργάκια της μισής ώρας, που είχαν σαν θέμα την καθημερινότητα τριών γυναικών, που ζουν στο ίδιο σπίτι».
Γιατί γράφουν μυθοπλασία;
«Μας άρεσε πάντα να κάνουμε focus σε αυτά που είναι κοινά ανάμεσα στους ανθρώπους, τα οποία είναι πολλά περισσότερα απ' όσα τους χωρίζουν.
Το γεγονός ότι είμαστε θηλαστικά που γνωρίζουν ότι θα πεθάνουν μια μέρα, αυτό μας κάνει περισσότερο ομοίους, απ' ότι διαφορετικούς»
«Εμείς πάντοτε προσπαθούσαμε να δημιουργήσουμε όχι αρνητικό σκάνδαλο, αλλά θετικό σκάνδαλο με τη δουλειά μας. Πάντα θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι που συνήθως εσείς οι δημοσιογράφοι αντιμετωπίζετε ως όνειδος, εμάς αυτό είναι η μεγαλύτερη μας φιλοδοξία, να φτιάξουμε κοινούς τόπους. Θεωρώ ότι το να'σαι Έλληνας δεν σε κάνει η χρήση της γλώσσας. Γιατί μπορεί να κάνεις και τη χρήση της αγγλικής ή της γαλλικής. Έλληνα σε κάνουν χίλια δύο πράγματα. Από το μελομακάρονο μέχρι τα Καβουράκια του Βασίλη Τσιτσάνη, μέχρι τις παραστάσεις της βυζαντινής αγιογραφίας. Εσείς οι δημοσιογράφοι λέτε «αυτό είναι κοινοτοπία» με τρόπο σχεδόν απαξιωτικό. Εγώ το θεωρώ τη μεγαλύτερη φιλοδοξία, το μεγαλύτερο επίτευγμα, να φτιάξεις έναν κοινό τόπο για όλους τους Έλληνες. Εγώ αγαπώ τους καλλιτέχνες που το πέτυχαν αυτό».
Για μια «παρεξήγηση»
Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα έχουν κακές προθέσεις. Ξαφνικά όταν βγάλαμε το «Κλάμα βγήκε απ' τον Παράδεισο» βγήκαν κάποιοι στην τηλεόραση και έλεγαν «Οι Ρέππας-Παπαθανασίου κοροϊδεύουν τους τυφλούς». Και λες «παιδιά, εμείς κάναμε μια ταινία που παρωδεί τους όρους του μελοδράματος!»
«Εμείς σατιρίσαμε τον τρόπο που εκμεταλλεύτηκε ο λαϊκισμός την παρουσίαση της τυφλότητας, όχι φυσικά, την ίδια την τυφλότητα!»
«Εμένα, ανέκαθεν, όταν γραφόταν ή λεγόταν ένα αστείο επί σκηνής, που σκοπό έχει κάποιος να γελάσει εις βάρους του τυφλού, του παχύσαρκου, του οποιουδήποτε, πάντα μου φαινόταν κακόγουστο. Και να σου πω την αλήθεια; Τα αστεία για τις ξανθές και τους πόντιους, δεν μου άρεσαν, ποτέ. Δεν θεωρώ ότι όποιος χρησιμοποιεί ένας χρωμοσαμπουάν, είναι χαζός. Αν είναι δυνατόν!»
Το podcast
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.