Το «σαφάρι» που έχει αρχίσει η ειδική ομάδα της ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό φαινομένων φοροδιαφυγής, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει υπηρεσίες μέσω διαδικτύου ή/και social media, έχει ήδη αρχίσει να αποφέρει αποτελέσματα. Ήδη βεβαιώθηκαν δύο τέτοιες περιπτώσεις, influencer και παρουσιαστή, που φέρονται να απέκτρυπταν μεγάλα ποσά και να μην αποδίδουν τους ανάλογους φόρους.
Η συγκεκριμένη στρατηγική από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων είχε προαναγγελθεί εδώ και αρκετούς μήνες και εντάσσεται σε μία νέα δέσμη μέτρων και μέσων ώστε να εντοπίσουν περιπτώσεις που η δραστηριότητά τους δεν συνάδει με τα εισοδήματα που δηλώνουν και ουσιαστικά φοροδιαφεύγουν. «Πεδίο δράσης» είναι τα social media καθώς σε πολλές περιπτώσεις γνωστοί influencers μέσα από αναρτήσεις τους σε δημοφιλής πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram ή το TikTok παρουσιάζουν έναν τρπόπο διαβίωσης που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από τα φορολογικά τους στοιχεία. Ουσιαστικά η ΑΑΔΕ θέλει να διαπιστώσει αν η πολυτελή ζωή που κάνουν και συνεπώς διαφημίζουν, λόγω και του περιεχομένου της δουλειάς τους στα social media, έχει σχέση με τα εισοδήματα που δηλώνουν στην εφορία.
Συνήθως δεν δηλώνουν φυσική διεύθυνση στο site ή στο λογαριασμό τους στα social media παρά μόνο ένα τηλέφωνο και δέχονται μόνο ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Τα βήματα για τα πρόσωπα - στόχους
Η ειδική ομάδα της Αρχής, σε πρώτη φάση «σαρώνει» τους λογαριασμούς των προσώπων που μπαίνουν στο μικροσκόπιό της. Είναι παραγωγοί περιεχομένου που μέσα από τις σελίδες τους με τους χιλιάδες followers προχωρούν σε πωλήσεις διαφόρων προϊόντων, από ήδη ρουχισμού μέχρι συμπληρώματα διατροφής και αξεσουάρ.
Στη συνέχεια εξετάζονται οι συνεργασίες που έχουν με εταιρίες για την προμήθεια αυτών των προϊόντων. Σε πολλές περιπτώσεις, όπως επισημαίνουν πηγές της ΑΑΔΕ, προϊόντα μπορεί να έχουν έρθει παράνομα στη χώρα δίχως να έχει αποδοθεί ο ΦΠΑ. Την ίδια άλλωστε τακτική ακολουθούν και εταιρείες στο διαδίκτυο που δεν έχουν φυσική παρουσία, όπως για παράδειγμα e-shops που δεν έχουν κάνει καν έναρξη δραστηριότητας στην Εφορία.
Κάπου εκεί αναλαμβάνουν δράση τα ηλεκτρονικά εργαλεία που έχουν στα χέρια τους οι «ράμπο». Με ειδικές εφαρμογές μπορούν να κάνουν άμεσα τις απαραίτητες διασταυρώσεις στα επίσημα στοιχεία που έχουν κατατεθεί και δηλωθεί στην εφορία. Μόλις συγκεντρωθούν τα απαραίτητα στοιχεία τότε στο «παιχνίδι» μπαίνουν και οι εταιρείες ταχυμεταφορών. Οι εταιρείες κούριερ που κάνουν τις παραδόσεις των εμπορευμάτων. Μάλιστα τόσο στην περίπτωση της influencer όσο και του τηλεπαρουσιαστή, βρέθηκαν σημαντικά στοιχεία από τις συγκεκριμένες εταιρίες.
Όπως σημειώνουν στελέχη των ελεγκτικών αρχών, τα τελευταία χρόνια με την «άνθιση» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δημιουργούνται νέες εστίες φοροδιαφυγής από επιτήδειους που ποντάρουν στην ιδιαιτερότητα και τη πολυπλοκότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου για να κρύψουν έσοδα και να γλυτώσουν το φόρο εισοδήματος ενθυλακώνοντας ταυτόχρονα το ΦΠΑ. Στόχος είναι ο εντοπισμός φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά και υπηρεσίες μέσω διαδικτύου χωρίς να εκδίδουν παραστατικά.
Πώς γίνεται η φορολόγηση των influencers
Αναλύοντας στο Reader το φορολογικό πλαίσιο υπόκεινται οι διαφημίσεις και οι πωλήσεις μέσα από προσωπικές σελίδες των influencers, ο φοροτεχνικός Αλέξανδρος Γκούμας διευκρίνισε, μεταξύ άλλων πως: «Επαγγελματικά οι influencers δεν διαφέρουν από τα φωτομοντέλα. Διαφημίζουν προϊόντα και για μια τέτοια δραστηριότητα θα πρέπει να ανοίξουν μπλοκάκι για να κόβουν τιμολόγιο». «Οι influencers μπορούν να κάνουν μονοπρόσωπη εταιρεία ή ατομική επιχείρηση, να ανοίξουν μπλοκάκι», εξηγεί ακόμα και συμπληρώνει:
«Το μόνο σίγουρο είναι δεν μπορείς εισπράττεις διαφημίζοντας κάτι χωρίς να δηλώνεις τα εισοδήματα και να αποδίδεις τον ανάλογο φόρο. Θα έπρεπε να είναι δραστηριότητα που σχετίζεται με τη διαφήμιση». «Η φοροδιαφυγή και η απόκρυψη εισοδήματος έχουν και ποινικές προεκτάσεις, είναι σαν να διακινούσες "μαύρο χρήμα". Μεταχειρίζεσαι λεφτά εις βάρος του κράτους», επισήμανε παράλληλα.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.