Μενού
  • Α-
  • Α+

Επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας για να μειώσουν τους λογαριασμούς του ρεύματος, ώστε να μην μετακυλήσουν την επιβάρυνση στους καταναλωτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί εστιατόριο στην Κρήτη, το οποίο χρησιμοποιεί ξυλόφουρνους, όχι μόνο το τελευταίο διάστημα που το ενεργειακό κόστος έγινε δυσβάσταχτο, αλλά από καιρό, όταν ο εστιάτορας έβλεπε που όδευε η κατάσταση. Την ίδια ώρα, την ανάγκη στοχευμένης οριζόντιας στήριξης στις επιχειρήσεις εστίασης εκφράζουν επιχειρηματίες των οργανωμένων αλυσίδων που εκπέμπουν sos για το ενεργειακό κόστος ενόψει του χειμώνα, καθώς οι αυξήσεις τιμών στο ρεύμα -παρά τις επιδοτήσεις- προοιωνίζονται και πτώση της κατανάλωσης.

Διαβάστε ακόμη: Χατζηδάκης: Το 87% των συνταξιούχων θα δει κατευθείαν αύξηση στη σύνταξη, μερικοί διπλή και τριπλή

«Το κέρδος που εξοικονομούμε από την ενέργεια, το απολαμβάνουν και οι πελάτες μας. Χρησιμοποιούμε ρεύμα μόνο για ψυγεία και φωτισμό. Ετσι, γλιτώνουμε κι εμείς από έξτρα χρεώσεις, γλιτώνουν και οι πελάτες αφού δεν μετακυλίουμε το έξοδο σε ανατιμήσεις, ενώ ακόμα και ποιοτικά αν το δούμε, έχουμε σαφώς καλύτερο μαγείρεμα και πιο γευστικά φαγητά», λέει ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου κ. Νικολακάκης που διατηρεί την επιχείρησή του στα Χανιά.

«Η τέλεια καταιγίδα»

Εξάλλου, οι επιπτώσεις της δραματικής αύξησης του κόστους ενέργειας στη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων εστίασης βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης των μελών της Ένωσης Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ). Εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων, που αντιπροσωπεύουν πάνω από 30-35 χιλ. καταστήματα, τόνισαν ότι έπειτα από τη θύελλα της πανδημίας που έπληξε με ιδιαίτερη σφοδρότητα την εστίαση, ο κλάδος βρίσκεται πλέον αντιμέτωπος με την «τέλεια καταιγίδα».

Οι ήδη «τραυματισμένες» από την Covid επιχειρήσεις καλούνται σήμερα να διαχειριστούν αφενός τις υπέρογκες αυξήσεις στα τιμολόγια της ενέργειας και αφετέρου τον περιορισμό της κατανάλωσης στον οποίο οδηγεί τους καταναλωτές η γενικευμένη κρίση. Οι επιχειρηματίες περιγράφουν ένα περιβάλλον εξαιρετικά επιβαρυμένο, λόγω των υπέρογκων αυξήσεων σε πρώτες ύλες, υλικά συσκευασίας και μεταφορικά, όπου οι υπερδιπλάσιοι λογαριασμοί ρεύματος προμηνύουν πολύ δύσκολη κατάσταση για τις επιχειρήσεις εστίασης, οι οποίες για τρίτο στη σειρά χειμώνα θα δοκιμάσουν τις αντοχές τους.

Ζητούν στοχευμένα μέτρα από την κυβέρνηση

Τα μέλη της Ενωσης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις της νέας κρίσης σε έναν κλάδο που αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας, προσφέροντας εργασία σε δεκάδες χιλιάδες κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούν αναγκαία τη λήψη στοχευμένων μέτρων από την κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους. Σύμφωνα με τον Γιάννη Λιάρο, διευθυντή της ΕΠΟΕΣ, τα μέλη της Ενωσης συμφώνησαν να επιδιώξουν άμεσα συναντήσεις με τις αρμόδιες κυβερνητικές αρχές και ιδιαίτερα με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προκειμένου να καταθέσουν προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ο ίδιος συμμερίζεται την άποψη ότι το ενεργειακό κόστος είναι ένα πρόβλημα που αφορά όλη την αγορά, συμπεριλαμβανομένων των νοικοκυριών και στο πλαίσιο αυτό επιδιώκεται μια ρεαλιστική λύση.

Το παράδειγμα των αρτοποιών

Ως παράδειγμα αναφέρεται η επιδότηση των αρτοποιείων κατά το προηγούμενο διάστημα με στόχο την απορρόφηση μέρους του κόστους παραγωγής του ψωμιού, ως είδους πρώτης ανάγκης. Ωστόσο υπάρχει το επιχείρημα ότι τα αρτοποιεία στις μέρες μας, με εξαίρεση κάποιους παραδοσιακούς φούρνους, δεν διαφέρουν ουσιαστικά από τις επιχειρήσεις εστίασης ως προς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν στον καταναλωτή, καθώς το ψωμί είναι πάνω - κάτω 10% του τζίρου τους.

Πρόκειται για δίκαιο μέτρο, όπως αναφέρεται, αλλά στις παρούσες συνθήκες οι πιέσεις είναι γενικευμένες στην αγορά πλήττοντας μικρές και μεγάλες εταιρείες εστίασης.

Ο κ. Λιάρος τονίζει ότι η πίεση έρχεται από όλους τους παράγοντες κόστους και κυρίως από την ενέργεια ενώ για το προσεχές διάστημα η μεγάλη απειλή είναι η πτώση της κατανάλωσης. Με το κόστος φυσικού αερίου και πετρελαίου στα ύψη είναι προφανές ότι οι καταναλωτές θα αρχίσουν να μειώνουν τις δαπάνες σε καφέ κι εστιατόρια.

«Μετά την ευχάριστη παρένθεση του τουρισμού υπάρχει ανησυχία καθώς οι λογαριασμοί ακόμη και σήμερα, μετά τις επιδοτήσεις, έρχονται 2,5 φορές υψηλότεροι», τονίζει εξηγώντας ότι με τη μείωση της κατανάλωσης η δυσμενής κατάσταση θα επιδεινωθεί γι’ αυτό απαιτείται πιο γενναία οριζόντια επιδότηση ενεργειακού κόστους για όλες τις επιχειρήσεις εστίασης.

Οι τελικές επιδοτήσεις σε ρεύμα και φυσικό αέριο

Στο μεταξύ, έρχονται οι νέες επιδοτήσεις που θα αφορούν τους λογαριασμούς Οκτωβρίου για το ρεύμα και το φυσικό αέριο που θα καλύπτουν όλους τους καταναλωτές με μοναδικό κριτήριο το ποσοστό κατανάλωσής τους. Θα καλύπτουν την πρώτη, δεύτερη και εξοχική κατοικία των καταναλωτών. Παράλληλα, σημειώνεται πως δεν υπάρχουν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Παρακάτω αναλυτικά οι κλίμακες βάσει των οποίων θα δοθούν οι επιδοτήσεις:

Κατανάλωση έως 500 kWh/μήνα: Επιδότηση: 43,6 λεπτά/kWh

Κατανάλωση 501 – 1.000 kWh/μήνα: Επιδότηση: 38,6 λεπτά/kWh- Μείωση κατανάλωσης 15%: Αύξηση επιδότησης: 5 λεπτά/kWh

Κατανάλωση >1.000 kWh/μήνα: Επιδότηση: 33,6 λεπτά/kWh- Μείωση κατανάλωσης 15%: * Αύξηση επιδότησης: 5 λεπτά/kWh

Κοινωνικά τιμολόγια: Επιδότηση 48,5 λεπτά/kWh

Εμπορικά τιμολόγια

Επιδότηση: 39,8 λεπτά/kWh – Κατανάλωση: Έως 2.000 kWh/μήνα

Επιδότηση: 23 λεπτά/kWh – Κατανάλωση: Έως 2.000 kWh/μήνα

Αφορά: Εστιατόρια, καταστήματα, περίπτερα, κομμωτήρια, γραφεία, αρτοποιία κτλ.

Εμπορικές – βιομηχανικές παροχές:* Επιδότηση: 23 λεπτά/ΚWh

Αγροτικά τιμολόγια:* Επιδότηση: 43,6 λεπτά/ΚWh

Επιδότηση φυσικού αερίου (χωρίς κριτήρια)

Οικιακοί καταναλωτές: 90 €/ΜWh

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: 40 €/ΜWh.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.