Κάποτε ο όρος «πρωινάδικο» αντιστοιχούσε σε εκπομπές γεμάτες κέφι και χαμόγελα, με μοντέλα με σέξι εσώρουχα, ζώδια, παιχνίδια, φάρσες, συνταγές και τραγουδάκια στο φινάλε. Σήμερα, αυτό που λέμε «πρωινή ψυχαγωγική ζώνη» έχει τελείως διαφοροποιηθεί από το είδος, που κάποτε λάνσαραν η Ρούλα Κορομηλά και η Ελένη Μενεγάκη.
Μπορεί να διαθέτει ζώδια και συνταγές, αλλά μοντέλα δεν έχει (εκτός και αν τσακώνονται μεταξύ τους ή ανήκουν στην κατηγορία Μέγκι Ντρίο = μια κακή κουβέντα για όλους).
Η μόνιμη λίστα καλεσμένων της περιλαμβάνει πολεμοχαρείς δημάρχους, δικηγόρους και αντιδίκους (με μια εξαίρεση για τον ερωτευμένο Κωνσταντίνο Πλεύρη), ενώ η θεματολογία της εστιάζεται κυρίως σε καβγάδες, που σχολιάζονται εκτενώς από οξύθυμες παρουσιάστριες κι ευέξαπτους πανελίστες.
Αυτο-αναφορικότητα και σκληρό ριάλιτι
Τα βασικά χαρακτηριστικά της σε ό,τι αφορά τη θεματολογία της, είναι δύο: η αυτοαναφορικότητα και το σκληρό ριάλιτι, υπό την έννοια των καβγάδων και των on air έντονων -έως ανεξέλεγκτων- συγκρούσεων.
Ως ριάλιτι, δεν έχει ούτε έλεγχο, ούτε μέτρο. Κι όταν τα ακούραστα στελέχη της δεν έχουν άλλους καβγάδες να παρουσιάσουν, ο Μπέος ξεκουράζεται κι ο Κούγιας κάνει μούτρα, μπορούν εύκολα να τους δημιουργήσουν.
Είτε μεταξύ τους (σταθερά, μέλη των ίδιων πάνελ επιτίθενται ο ένας στον άλλο με μεγαλύτερη ένταση από ό,τι ο Τάκης Καραγκούνιας στον Σπύρο Μαρτίκα), είτε με τους «απέναντι». Κέντρο του κόσμου, άλλωστε, είναι ο κόσμος τους και μέγα ζητούμενο η επιβίωση μέσω συγκρούσεων -σε επίπεδο Survivor, αλλά χωρίς αγωνίσματα και δυστυχώς χωρίς Καραγκούνια.
Η τηλεόραση ως θεματολογία
Η ίδια η τηλεόραση, οι τηλεοπτικές εκπομπές και τα πρόσωπα που συμμετέχουν σε αυτές (ή που θα ήθελαν να συμμετέχουν -never forget Μέγκι Ντρίο) παραμένουν σταθερά ένα απέραντο πεδίο άντλησης θεμάτων.
Οι παραγωγές ενός καναλιού στηρίζουν τις παραγωγές του ίδιου καναλιού ή του παραγωγού τους και παρουσιάζουν ρεπορτάζ για εκπομπές ανταγωνιστών, που κινδυνεύουν να κοπούν και για καβγάδες μεταξύ συνεργατών και στελεχών άλλων σταθμών -γιατί η αλήθεια πρέπει να λέγεται, ιδίως όταν δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις για τον «απέναντι».
Τα παραδείγματα του πρόσφατου παρελθόντος είναι πολλά. Αποχωρεί ένας συνεργάτης από το πάνελ της Καινούργιου; Οι υπόλοιπες εκπομπές ασχολούνται εκτενώς με την αποχώρηση κι ύστερα η εκπομπή της Κατερίνα Καινούργιου ασχολείται με το πώς άλλες εκπομπές σχολίασαν την αποχώρηση του συνεργάτη της κι οι μέρες περνούν, ενώ τα ίδια πρόσωπα σχολιάζουν τους εαυτούς τους.
Κάτι αντίστοιχο σε ακόμα πιο μεγάλη έκταση, έγινε με την έντονη κόντρα του τράπερ και κριτή του «Fame Story», Light, με τον Ανδρέα Μικρούτσικο, που απασχόλησε για εβδομάδες διαφορετικές εκπομπές όλων των καναλιών, οι οποίες πλέον απροκάλυπτα -δικαίως ή αδίκως- σχολιάζουν τους «απέναντι» -τις επιλογές, τη στάση, τις απόψεις, ακόμα και τη σκαλέτα τους. Εννοείται πως δεν θα έμεναν ασχολίαστα τα ποσοστά τηλεθέασης.
Τηλεθεάσεις και καλοί τρόποι
Το να σχολιάζει η μια εκπομπή τις τηλεθεάσεις της άλλης, πάντα μέσα από τη ματιά που τη βολεύει, δεν είναι καινούριο. Μόνο που μέχρι πρότινος βλέπαμε τηλεοπτικά πάνελ να συζητούν με συμπόνια για τις φτωχές επιδόσεις των ανταγωνιστών και να τους εύχονται με ανωτερότητα να τα καταφέρουν -αφήνοντας εντέχνως υπαινιγμούς ότι κινδυνεύουν να κοπούν. Σήμερα πια είμαστε σε μια εποχή, όπου αυτά που ξέραμε, μπορούμε να τα ξεχάσουμε.
Στο σκληρό ριάλιτι επιβίωσης της πρωινής ζώνης δεν υπάρχει ούτε συμπόνια ούτε ανωτερότητα, ούτε καν οι στοιχειώδεις καλοί τρόποι. Η μια εκπομπή επιχαίρει απροκάλυπτα για τα χαμηλά ποσοστά των «απέναντι» και θριαμβολογεί για τα δικά της, επιδεικνύοντας με καμάρι ότι τα πρότυπα ευγενούς άμιλλας και υγιούς συναγωνισμού τα έχει γραμμένα εκεί, όπου ο Light γράφει τον Τσιτσάνη.
Ανεξέλεγκτες καταστάσεις
Μέχρι που το ριάλιτι σκληραίνει ακόμα περισσότερο, η τηλεθέαση γίνεται σημαία, η έχουσα νούμερα γίνεται τιμωρός της εκπομπής που τολμά να μην κάνει διψήφια ποσοστά και η κατάσταση βγαίνει εκτός ελέγχου. Όπως έγινε στην πρόσφατη πρωτοφανή on air επίθεση της μιας παρουσιάστριας (Κατερίνας Καινούργιου) εναντίον της άλλης (Φαίης Σκορδά), που προκάλεσε μέχρι και την παρέμβαση του καναλιού. (Διότι υποθετικά, το επόμενο στάδιο θα είναι να βγαίνει η μία παρουσιάστρια κρατώντας μια κέρινη μινιατούρα της άλλης και να τη λιώνει πάνω σε ένα κερί ή να της καρφώνει βελόνες -κι αυτά ούτε στη «Μάγισσα» δεν γίνονται, ακόμα τουλάχιστον).
Το γεγονός ότι βρισκόμαστε στην αρχή της σεζόν, κάνει τη φαντασία να οργιάζει για το τι άλλο επιφυλάσσει η πρωινή ψυχαγωγική ζώνη τους επόμενους μήνες και δημιουργεί μια τάση νοσταλγίας για τις εποχές της αθωότητας με τα μοντέλα με τα σέξι εσώρουχα, τους λούτσους και τις πίτες της κυρίας Βέφας. (Αν και αυτό με την κέρινη μινιατούρα, δεν είναι καθόλου κακή ιδέα).
Δείτε επίσης:
Μπλε Διάδρομος: Πώς ο τεράστιος δρόμος θα «ενώνει» 7 χώρες - Ανάμεσα τους και η Ελλάδα
Οι «τεμπέληδες» Έλληνες δουλεύουν περισσότερο - Πότε βγαίνουν στη σύνταξη στην Ευρώπη
Γιάννης Στεφανάκος: Πέθανε ο ραδιοφωνικός παραγωγός σε ηλικία 57 ετών
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.