Το Shein (προφέρεται She In) εμφανίστηκε ως η «τέλεια καταιγίδα» στο λιανεμπόριο την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού και, εκμεταλλευόμενο τη στροφή προς τις ηλεκτρονικές αγορές, άλλαξε το τοπίο δραστικά.
Σήμερα, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους «παίκτες» του fast fashion, ωστόσο εκφράζονται έντονες ανησυχίες τόσο για την ποιότητα και τον οικολογικό αντίκτυπο των προϊόντων που διαθέτει, όσο και τις πρακτικές που ακολουθεί.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2008 στην Κίνα – με το όνομα ZZKKO – από τον Chris Xu. Αλλά, πέρασαν μερικά χρόνια για να αποκτήσει τη σημερινή του μορφή. Η εμπειρία που αποκόμισε ο Xu στο marketing και οι βελτιώσεις στον κώδικα της ηλεκτρονικής σελίδας, αποδείχθηκαν τα «μυστικά» για την άνοδο του Shein.
Αυτά, και οι εξαιρετικά χαμηλές τιμές των προϊόντων που πουλά: ρουχισμό, είδη δώρων, σπιτιού. Σημαντικό στοιχείο επιτυχίας αποτέλεσαν οι ημερήσιοι πόντοι στους χρήστες, που μεταφράζονται σε εκπτώσεις, αλλά και τα τρικ για να παραμένουν όλο και περισσότερο στην εφαρμογή, κάτι που οδηγεί – νομοτελειακά - σε περισσότερες αγορές.
Χαρακτηριστική είναι η virtual επίδειξη μόδας που διοργάνωσε κάποτε και οδήγησε σε σημαντική αύξηση χρηστών.
Ο ρόλος του TikTok
Το πρώτο μισό του 2021, η εφαρμογή του Shein είχε περισσότερα από 81 εκατομμύρια download ανά τον κόσμο και ξεπέρασε ακόμα και την Amazon στις ΗΠΑ. Η επιτυχία αυτή δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητη και συνδέθηκε, άρρηκτα, και με την άνοδο του TikTok κατά το lockdown.
Η Gen Z βοήθησε, σημαντικά, στο να γίνει το Shein ευρέως γνωστό, αναρτώντας συνεχώς βίντεο με τα δεκάδες προϊόντα που προμηθεύονταν, σε τιμές ρεκόρ. Η εταιρεία επένδυσε στην τάση αυτή και συνεργάστηκε με influencers, δημιουργώντας φρενίτιδα.
Οι ανησυχίες για τα παραθυράκια
Η σύνδεση της εταιρείας με την Κίνα, προκαλεί έντονες ανησυχίες – ειδικά στις ΗΠΑ. Υπάρχουν αναφορές, που ακούστηκαν μέχρι και στο Κογκρέσο, πως το Shein εκμεταλλεύεται παραθυράκια στη νομοθεσία περί εμπορίου, προμηθεύει τους καταναλωτές με επικίνδυνα προϊόντα, εμπλέκεται σε κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά και συνδέεται με καταναγκαστική εργασία.
Πλην τούτων, εκφράζονται συνεχή ερωτήματα σχετικά με το πώς είναι σε θέση να πουλά αγαθά σε τόσο εντυπωσιακά χαμηλές τιμές, ποιος είναι ο ακριβής αντίκτυπός τους στο περιβάλλον και πόσο διαφανής είναι η εταιρεία με το κοινό.
Η διαμάχη Shein με το Temu
Το τελευταίο διάστημα, το Shein απέκτησε έναν σημαντικό αντίπαλο, το Temu. Προϊόν κινεζικής εταιρείας, το Temu ακολουθεί τη «συνταγή» του προκατόχου του: πληθώρα προϊόντων σε εξαιρετικά χαμηλές – σχεδόν απίστευτες – τιμές.
Το marketplace αυτό έχει καταφέρει, ανά περιπτώσεις, να ξεπεράσει τις πωλήσεις του Shein γεγονός που έχει δημιουργήσει έναν, διόλου άτυπο, ανταγωνισμό μεταξύ τους.
Το φετινό καλοκαίρι, το Temu κατάθεσε μήνυση κατά του Shein σε αμερικανικό δικαστήριο, καταγγέλλοντας παραβίαση της αντιμονοπωλιακής πολιτικής. Είχε προηγηθεί, τον περασμένο Δεκέμβριο, η αγωγή από πλευράς Shein για δυσφήμηση.
Πλέον, ωστόσο, γίνονται προσπάθειες να γεφυρωθούν οι διαφορές, εκτός δικαστηρίων.
Δείτε επίσης:
Πέθανε ο ηθοποιός Αλέξανδρος Κομπόγιωργας - Είχε παίξει στη σειρά «Εραστής Δυτικών Προαστίων»
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.