Ο Τζιανκάρλο, ένας σχεδόν συνομήλικος που γνωρίσαμε στη Βαρκελώνη, ζητώντας ένα τσιγάρο αποφάσισε να πιάσει κάπως άγαρμπα τη συζήτηση κάνοντάς μας την πιο βασική ερώτηση: «Παιδιά, από πού είστε», καθώς άκουσε πως δεν μιλάμε καταλανικά.
Οι απαντήσεις «Αλβανία και Ελλάδα» φαίνεται πως τον ενθουσίασαν, αρχικά γιατί του φαίνονταν αρκετά μακρινοί προορισμοί για την κολομβιανή του καταγωγή, δευτερευόντως, διότι οι δύο χώρες των Βαλκανίων φιγουράρουν τα τελευταία χρόνια σε ταξιδιωτικά πακέτα του εξωτερικού, για χειμερινές και καλοκαιρινές διακοπές.
Δείτε εδώ: Η κρυφή όαση που είναι λίγη ώρα από την Αθήνα - Άφθονο πράσινο και φυσικές «κολυμπήθρες»
Στην Αλβανία, η αλήθεια είναι, στάθηκε λίγο παραπάνω. Το TikTok και το Instagram είχαν κάνει και στην περίπτωσή του «δουλειά»· είδε τον «συνδυασμό του Πηλίου», βουνού και θάλασσας, εντυπωσιάστηκε και μάς είπε πως θα την επισκεφθεί φέτος το καλοκαίρι. Άλλος ένας μπήκε στη λίστα των εκατοντάδων χιλιάδων τουριστών, που περιμένουν –και– φέτος τα Τίρανα.
Η Αλβανία κερδίζει το στοίχημα του τουρισμού
Η Αλβανία, τα τελευταία χρόνια, κερδίζει το στοίχημα του τουρισμού σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και από υποτιμημένος προορισμός, γίνεται κι επίσημα ένα ακόμη «διαμάντι» για τους επισκέπτες.
Τα 28.748 τετραγωνικά χιλιόμετρα εμβαδόν και τα 450 χιλιόμετρα ακτογραμμής δείχνουν, συγκριτικά αν το δούμε με άλλα κράτη, πως μιλάμε για μία πολύ μικρή χώρα που «φωλιάζει» στα νοτιoδυτικά Βαλκάνια. Η άγρια ομορφιά, με την Αδριατική να εκτείνεται από τα σύνορα της με το Μαυροβούνιο μέχρι νότια στον κόλπο της Αυλώνας όπου ξεκινά το Ιόνιο Πέλαγος, προσφέρει, και μόνο διαβάζοντάς το, μία μοναδική εικόνα.
Το Reader.gr επικοινώνησε με δύο ταξιδιωτικά πρακτορεία σε Ελλάδα και Αλβανία αντίστοιχα, το Travel4fun και το Elite Travel Group, για να εξετάσει τα δεδομένα της τουριστικής κίνησης της χώρας και τις παγίδες που μπορεί να «κρύβει» μία τόσο μεγάλη ζήτηση.
«Η μετατροπή της Αλβανίας από έναν υποτιμημένο σε έναν αρκετά δημοφιλή προορισμό ταξιδιού οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Πολύ σημαντική είναι η βελτίωση της αίσθησης ασφάλειας στη χώρα, που μαζί με τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών υποδομών και την προώθηση της φυσικής ομορφιάς της χώρας, έχουν δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη του τουρισμού» μας εξηγεί αρχικά το ταξιδιωτικό πρακτορείο Travel4fun.
Δείτε εδώ: Η τρύπα στην Καλλιθέα που άνοιξε πριν έξι χρόνια και δεν έχει κλείσει ακόμα
«Η Αλβανία πάντα ήταν υπό παρακολούθηση από μεγάλα ταξιδιωτικά πρακτορεία ως ένας μελλοντικός προορισμός. Ένα πλήθος παραγόντων επίσπευσαν τη ζήτηση για τη χώρα. Μόλις τα ταξίδια επανήλθαν μετά την πανδημία, οι άνθρωποι δεν αναζητούσαν μόνο φθηνότερες προσφορές, αλλά και εντελώς νέες εμπειρίες. Η Αλβανία κατάφερε να πετύχει και τα δύο αυτά σημεία, ειδικά λόγω του γεγονότος ότι είναι τόσο κοντά, καθώς είμαστε φωλιασμένοι στη Νοτιοανατολική Ευρώπη» προσθέτει με τη σειρά του το αλβανικό ταξιδιωτικό πρακτορείο, Elite Travel Group.
Το μομέντουμ για την Αλβανία άλλαξε, οι παγίδες του μαζικού τουρισμού παραμονεύουν.
Η Αλβανία ως ένα μόνιμος συνδυασμός βουνού και θάλασσας
Παρατηρώντας κανείς τη μορφολογία της Αλβανίας θα δει ότι όλα κινούνται βάσει ενός μοτίβου: θάλασσα, βουνό και στη μέση πεδιάδα. Το «Πήλιο» σε χώρα προσφέρει σε κάθε ταξιδιώτη αρκετές επιλογές.
Σαν να μην έφταναν αυτά, τα ποτάμια δημιουργούν, σύμφωνα με το Elite Travel Group, «πολυάριθμες κοιλάδες με εντυπωσιακή θέα προσφέροντας έτσι ευκαιρίες για την ανάπτυξη των θαλάσσιων σπορ. Σε συνδυασμό με τις μαγευτικές οροσειρές του βορρά, ο προορισμός έχει όλα όσα χρειάζεται για να προσφέρει όμορφα και περιπετειώδη προγράμματα, ηλιόλουστες διαμονές κοντά σε παραλίες, για επισκέπτες όλων των ειδών. Υπάρχει κάτι για όλους στην Αλβανία».
Από τα άρθρα-«ύμνους» σε αρκετά ΜΜΕ για διαφορετικές της πτυχές, στη γαστρονομία και τις ιστορικές της παραδόσεις, μέχρι τις καθημερινές κουβέντες που ακούγονται από παρέα σε παρέα για το πότε θα επισκεφθούν την Αλβανία, προετοιμάζεται το έδαφος για ένα ρεκόρ με τις ανάλογες επιπτώσεις στον μόνιμο πληθυσμό της χώρας.
Η Αλβανία και τα social media: Το πάρτι των travel bloggers
«Τα social media και οι influencers μπορούν να δημιουργήσουν πιο προσωπικές και αυθεντικές αλληλεπιδράσεις με δυνητικούς επισκέπτες καθώς μοιράζονται προσωπικές εμπειρίες και συμβουλές για την Αλβανία, ενθαρρύνοντας τους ακολούθους τους να επισκεφθούν τη χώρα».
Ήταν η απάντηση του Travel4fun στην ερώτηση για το πώς οι influencers σε πλατφόρμες, όπως το TikTok και το Instagram επηρεάζουν την τουριστική κίνηση στη χώρα.
Η απάντηση του ελληνικού ταξιδιωτικού πρακτορείου φαίνεται πως συμβαδίζει με την αντίστοιχη του αλβανικού: «Η χρήση των όμορφα σχεδιασμένων μικρών βίντεο, που χρησιμοποιήθηκαν από τους influencers, οι οποίοι επισκέφθηκαν τη χώρα, δημιούργησε μεγάλη ζήτηση, και στη συνέχεια υιοθετήθηκε από τα ταξιδιωτικά μέσα ενημέρωσης αρκετών χωρών».
Δείτε εδώ: Η ελληνική γέφυρα με την παγκόσμια πρωτιά - Δίνει «μαθήματα» μηχανικής
Βέβαια, το Elite Travel Group, παρόλο που αναγνωρίζει πως τα social media έκαναν το «κομμάτι» τους, είναι λίγο επιφυλακτικό με τη χρήση και τις προσδοκίες που μπορεί να έχει κάποιος από τη χώρα βλέποντας απλά ένα καλογυρισμένο βιντεάκι.
«Παρόλο που ένα μεγάλο ενδιαφέρον σήμερα δημιουργείται μέσω εντυπωσιακών βίντεο, συμβουλεύουμε πάντα τους συνεργάτες μας να έρχονται οι ίδιοι να επισκέπτονται τον προορισμό πριν τον "πουλήσουν" στον κόσμο. Η Αλβανία έχει ακόμη πολλή δουλειά, για να γίνει ένας κορυφαίος προορισμός».
Αλήθεια, αντέχουν οι υποδομές της Αλβανίας;
Τα ρεκόρ είναι για να σπάνε μία κλισέ ατάκα που ακούγεται παντού, κυρίως στον αθλητισμό. Η Αλβανία, με τη σειρά της, είναι έτοιμη να θέσει ορόσημο στο κομμάτι του τουρισμού, βλέποντας την κίνηση να αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο και κερδίζοντας το δικό της στοίχημα με τις αφίξεις.
Η αλήθεια «κρύβεται» όμως στις παγίδες και σε δύο βασικά ερωτήματα που μπορεί να κάνει κανείς για τον μαζικό τουρισμό. Οι υποδομές της αντέχουν; Κι αν ναι, πιο σημαντικό, οι μόνιμοι κάτοικοι πώς μπορεί να αισθάνονται γι' αυτό;
«Είμαστε πολύ καλύτερα απ' ό,τι ήμασταν πριν. Στην πραγματικότητα, το 2025 θα υπάρξουν ορισμένες σημαντικές στρατηγικές εξελίξεις, όπως η ολοκλήρωση της σήραγγας του Llogara και του διεθνούς αεροδρομίου της Αυλώνας. Αυτές οι επενδύσεις σε υποδομές θα αυξήσουν σημαντικά την προσβασιμότητα της χώρας, συνδέοντας το κέντρο και τον νότο της χώρας. Αναμένουμε επίσης μια μεγάλη επένδυση της μαρίνας στο Δυρράχιο» μάς απαντάει σχετικά το Elite Travel Group, δίνοντας μία εικόνα από τις υποδομές της γειτονικής χώρας.
Τα προβλήματα του μαζικού τουρισμού την Αλβανία
Οι υποδομές αντέχουν, ίσα-ίσα χρόνο με τον χρόνο κατασκευάζονται περισσότερα ξενοδοχεία και θέρετρα που θα αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της αυξημένης τουριστικής κίνησης. Τι γίνεται όμως με τον μαζικό τουρισμό και κατά πόσο αποτελεί «παγίδα» για την Αλβανία;
«Στις αρνητικές επιπτώσεις περιλαμβάνεται η υπερβολική επιβάρυνση των τουριστικών υποδομών και οι οικονομικές ανισορροπίες που μπορούν να προκληθούν με την αύξηση των τουριστικών δραστηριοτήτων να επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες περιοχές, ενώ άλλες περιοχές ενδέχεται να παραμείνουν ανεκμετάλλευτες ή να υποφέρουν από την υπερβολική επιβάρυνση» διευκρινίζει σχετικά το Travel4fun, που παραθέτει τη δική του εκτίμηση για το πώς μπορεί να αντιμετωπιστούν οι όποιες παθογένειες.
«Η Αλβανία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πρόβλημα με πολλούς ανθρώπους που εγκαταλείπουν τη χώρα. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι ο τουρισμός στηρίζει τις μικρές επιχειρήσεις. Οι αλβανικές επιχειρήσεις πρέπει να είναι σε θέση να εργάζονται όλη τη σεζόν, ώστε να μπορούν να έχουν βιώσιμες πρακτικές εργασίας και να οικοδομήσουν μακροχρόνιες σχέσεις με τους υπαλλήλους τους» αναφέρει, με τη σειρά του το Elite Travel Group.
Καταλήγει, λέγοντας: «Μας αρέσει να συνδυάζουμε προγράμματα με όλες τις χώρες της περιοχής, και ειδικά με τους αγαπημένους μας γείτονες στην Ελλάδα».
Η Αλβανία πάντως, με τα όποια προβλήματα που μπορεί να βρει μπροστά της, έχει βγάλει ήδη από την ντουλάπα τα «καλοκαιρινά» της και ετοιμάζεται να υποδεχθεί το πρώτο κύμα των τουριστών.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
Ελεονώρα Μελέτη: «Δέχομαι χυδαία, ανεξέλεγκτη και απροκάλυπτη βία»
Ο «Τιτανικός των αιθέρων» που σκότωσε 228 ανθρώπους - «Σκ@τ@, είμαστε νεκροί» έλεγε ο πιλότος
Ποια είναι η ακριβότερη περιοχή της Ελλάδας ανά τετραγωνικό μέτρο
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.