Είναι η δεύτερη ημέρα του Νοεμβρίου του 1940, λίγα εικοσιτετράωρα μετά την εμπλοκή της Ελλάδας σε εμπόλεμη κατάσταση. Η πολεμική αεροπορία της χώρας ήδη βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους ετοιμότητας και αυτή είναι η ημερομηνία κατά την οποία θα χρειαστεί να κάνει την πρώτη της επέμβαση που έμελλε να είναι και ηρωική.
Λίγο νωρίτερα, δεκαπέντε ιταλικά βομβαρδιστικά τύπου Cant Z1007 bis Alcione (με συνοδεία επτά καταδιωκτικών) κινούνται σε σχηματισμούς προς τη Θεσσαλονίκη με απώτερο σκοπό να τη βομβαρδίσουν. Άμεσα έξι ελληνικά PZL σηκώνονται στον αέρα, εντοπίζουν γρήγορα τα βομβαρδιστικά και ξεκινάει μία σφοδρή αερομαχία που μεταφέρεται λίγο έξω από την πόλη και συγκεκριμένα πάνω από την περιοχή του Λαγκαδά.
Η μετάβαση της αερομαχίας σε αυτή την περιοχή είναι η πρώτη επιτυχία, καθώς εκεί βρίσκονται παρατεταγμένα τα ελληνικά αντιαεροπορικά πυροβόλα τα οποία θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην έκβαση της αερομαχίας. Παρά την άνιση από αριθμητικής πλευρά μάχη, η ελληνική πλευρά φαίνεται ότι καταφέρνει να αναχαιτίσει τον κίνδυνο.
Ο ηρωικός Υποσμηναγός Μητραλέξης
Βασικός συντελεστής σε αυτή την επιτυχία ήταν ο Υποσμηναγός Μαρίνος Μητραλέξης ο οποίος είναι στον αέρα μαζί με τα υπόλοιπα ελληνικά PZL. Σε κάποια στιγμή καταλαβαίνει ότι έχει αδειάσει όλα του τα πυρομαχικά σε ένα ιταλικό βομβαρδιστικό αλλά αποτυγχάνει να το καταρρίψει. Τότε αποφασίζει να προχωρήσει σε μία ηρωική πράξη.
Ουσιαστικά, δρώντας ως καμικάζι, προβαίνει σε έναν εναέριο εμβολισμό του αεροπλάνου. Χάρη στην κίνησή του αυτή, το πηδάλιο του εχθρικού αεροσκάφους καταστρέφεται ουσιαστικά από την έλικά του αεροσκάφους του Μητραλέξη. Το ιταλικό Savoia έχει μόλις καταρριφθεί αλλά το μαχητικό του Έλληνα πιλότου έχει υποστεί μία πολύ σημαντική βλάβη και μοιάζει σχεδόν δεδομένο ότι δεν θα καταφέρει να το κρατήσει στον αέρα.
Με πολύ επιδέξιους χειρισμούς, ο Έλληνας πιλότος καταφέρνει τελικά να το προσγειώσει σε αγροτική περιοχή βγαίνοντας σώος και αβλαβής. Σαν να μην έφτανε αυτό, σύντομα κατάλαβε ότι η προσγείωση είχε γίνει πολύ κοντά στην περιοχή όπου είχαν πέσει με τα αλεξίπτωτά τους μέλη του πληρώματος το οποίο είχε μόλις καταρρίψει.
Η σύλληψη των μελών του πληρώματος
Ο χειριστής του αεροσκάφους είχε σκοτωθεί αλλά οι υπόλοιποι ήταν ζωντανοί και κρύβονταν στην περιοχή. Ο Μητραλέξης με τη βοήθεια χωρικών θα τους αναζητήσει και, αφού πρώτα τους συστηθεί και τους χαιρετίσει στρατιωτικά, σημαδεύοντάς τους με το περίστροφο τούς συλλαμβάνει βάζοντάς τους σε αυτοκίνητο της Χωροφυλακής και οδηγώντας τους στη Στρατιωτική Διοίκηση Θεσσαλονίκης.
Με την πράξη του αυτή ο Μητραλέξης έγινε μύθος και το περιστατικό γίνεται γρήγορα γνωστό στον ελληνικό τύπο προκειμένου να λειτουργήσει και εμψυχωτικά προς την ελληνική κοινωνία η οποία έμπαινε σε έναν πόλεμο ενάντια σε μία τυπικά τουλάχιστον ισχυρότερη στρατιωτική δύναμη. Ο ίδιος μάλιστα τιμήθηκε με το Χρυσούν Αριστείον Ανδρείας, την ανώτατη τιμητική διάκριση σε καιρό πολεμου.
Εκείνος πάντως δεν αρκέστηκε σε αυτά. Συνέχισε να πιλοτάρει καθόλη τη διάρκεια του πολέμου. Τελικά έχασε τη ζωή του τον Σεπτέμβριο του 1948 όταν το αεροσκάφος Oxford που πιλόταρε σε αναγνωριστική αποστολή στο Αιγαίου, έπαθε βλάβη στον κινητήρα και κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Τήνου.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.