Μενού
  • Α-
  • Α+

Ολοένα και περισσότεροι φορείς, παράγοντες και αναλυτές συμφωνούν στην εκτίμηση πως οι εκρήξεις στους αγωγούς Nord Stream 1 και 2 είναι δολιοφθορά. Μάλιστα, τα συμπεράσματα όλων των σκανδιναβικών χωρών Δανίας, Σουηδίας και άλλων χωρών της Βαλτικής Θάλασσας, υπονοούν ότι πρόκειται για έργο της Ρωσίας, την ώρα που η Μόσχα από την πλευρά της ρίχνει την ευθύνη στις ΗΠΑ. Ο Αντρί Κομπόλιεφ, πρώην πρόεδρος της ουκρανικής εταιρίας φυσικού αερίου Naftogaz στο διάστημα 2014-2021, είναι απόλυτα πεπεισμένος για τον δράστη της δολιοφθοράς: «Είναι η Ρωσία», λέει σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα «Ζιντόιτσε Τσάιτουνγκ».

Διαβάστε ακόμη: Τουρκία: Δολοφόνησαν τραγουδιστή επειδή δεν ήξερε ένα τραγούδι

Εξάλλου, ο Κομπόλιεφ δεν είναι κανένας τυχαίος! Θεωρείται από τους μεγαλύτερους ειδικούς σε θέματα αγωγών και ενέργειας στην ανατολική Ευρώπη. Η εξήγηση που δίνει για την επίθεση καθ' εαυτήν είναι ότι ο εκρηκτικός μηχανισμός είχε τοποθετηθεί με την κατασκευή των δύο αγωγών από τους Ρώσους. Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιούνταν ήδη από τη Σοβιετική Ένωση και την «κληρονόμησε» η Ρωσία. «Τότε ήταν σύνηθες σε κάθε έργο κρίσιμης υποδομής να τοποθετείται εκρηκτικός μηχανισμός, προκειμένου να μπορεί να καταστραφεί γρήγορα σε περίπτωση πολέμου. Έτσι εξηγείται και το γεγονός, ότι δεν επλήγη αγωγός που δεν κατασκευάστηκε από τους Ρώσους», λέει ο Κομπόλιεφ. Θυμίζει επίσης ότι στην τελευταία φάση κατασκευής του αγωγού Nord Stream 2 είχαν αποχωρήσει όλες οι δυτικές, εταιρίες εξαιτίας των αμερικανικών κυρώσεων και ο αγωγός αποπερατώθηκε μόνο από ρωσικά κατασκευαστικά πλοία.

«Εξειδικευμένα πλοία σε σαμποτάζ»

«Οι αγωγοί στη Βαλτική Θάλασσα εποπτεύονται καλύτερα από κάθε άλλον. Εχουν ενσωματωμένους αισθητήρες για τη ροή αερίου, οι οποίοι επιτρέπουν στους Ρώσους να επιτηρούν το υποθαλάσσιο περιβάλλον των αγωγών. Στην αποπεράτωση του αγωγού από το πλοίο Akademik Tscherskij προσέγγισαν στρατιωτικά πλοία και εκφόρτωσαν υλικό. Αυτό είναι επιβεβαιωμένο, όπως και ότι τα πλοία αυτά του πολεμικού ναυτικού είναι εξειδικευμένα σε σαμποτάζ σε ανοιχτή θάλασσα», λέει ο Κομπόλιεφ. Αποκλείει να είναι έργο άλλης χώρας. «Αφού οι αγωγοί είναι τόσο καλά φρουρούμενοι από τους Ρώσους, πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει κάποιος άλλος, χωρίς να γίνει αντιληπτός;», αναρτιέται ο Κομπόλιεφ.

«Μπορεί να μην ήξερε καν ο Πούτιν»

Μία τέτοια επιχείρηση δολιοφθοράς, λέει ο Oυκρανός ειδικός, δεν πρέπει να έχει οπωσδήποτε την έγκριση του Βλαντιμίρ Πούτιν. Θα μπορούσε να είναι έργο των μυστικών υπηρεσιών FSB. Όσο για το μέγεθος των πληγμάτων, εκτιμά ότι η βλάβη μπορεί να αποκατασταθεί και μάλιστα σχετικά γρήγορα. «Αυτά που ακούγονται, ότι οι αγωγοί έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, είναι ανοησίες», λέει. «Για την επισκευή τους δεν θα χρειαστεί παραπάνω από ένας μήνας. Μετά την επισκευή δεν θα έχουν 50 χρόνια λειτουργίας, όπως σχεδιάζονταν αρχικά, θα έχουν 30-40 χρόνια ζωής». Αλλά «μπορούν να τεθούν και πάλι σε λειτουργία».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.