Ένα μήνα μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και αφού είχε δοθεί ακόμα μία παράταση για τη σύμβαση 717 στον σιδηρόδρομο, μάρτυρας «κλειδί» έχει δώσει μία αποκαλυπτική κατάθεση στην ευρωπαϊκή εισαγγελία αλλά απομακρύνθηκε από την έρευνα με ένα... email.
Η σύμβαση 717/2014 της ΕΡΓΟΣΕ υπογράφτηκε τον Σεπτέμβριο του 2014. Πρόκειται για το έργο «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς Σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός).
Πρακτικά, είναι η σύμβαση που προβλέπει τη σηματοδότηση στον σιδηρόδρομο και τη δυνατότητα τηλεδιοίκησης στο μεγαλύτερο μέρος με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που έχουν μέχρι και συναγερμούς σε τυχόν λάθη των υπαλλήλων.
Είναι η σύμβαση που, όπως υποστηρίζει η συντριπτική πλειοψηφία των σιδηροδρομικών, αν ολοκληρώνονταν, δεν θα είχε συμβεί ποτέ το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Η επιθεωρήτρια της 717
Σύμφωνα με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR, η Μ.Γ. ήταν επιθεωρητής του Σώματος Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τη Σύμβαση 717 και ανέλαβε το 2018 να ξεσκεπάσει τις παραβάσεις αφού η σύμβαση δεν προχωρούσε.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, επί τέσσερα συνεχόμενα χρόνια έκανε έρευνα, ακόμη και επιτόπια στα έργα της 717 αλλά μία ημέρα, έμαθε χωρίς καμία προειδοποίηση, μέσω email, πως απομακρύνεται από το πόστο της.
«Η συμμετοχή μου τερματίστηκε στις 27 Μαΐου 2021, ημερομηνία στην οποία έλαβα με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου την τροποποίηση της εντολής ελέγχου, δια μέσου της οποίας πληροφορήθηκα την αντικατάστασή μου (χωρίς δική μου αίτηση), στον εν λόγω έλεγχο, για λόγους φόρτου εργασίας, όπως μου ανακοίνωσαν», υποστήριξε η Μ.Γ. σύμφωνα με το STAR.
Η επιθεωρήτρια υποστηρίζει πως ουδέποτε εξέφρασε παράπονα για φόρτο εργασίας και ουδέποτε είπε πως κουράστηκε ερευνώντας την 717. Αντιθέτως, υποστηρίζει πως είχε βάλει σκοπό να φτάσει μέχρι το τέλος.
Η κατάθεσή της στην Ευρωπαία εισαγγελέα και οι αποζημιώσεις
Η επιθεωρήτρια βρέθηκε κατέθεσε για πρώτη φορά στην Ευρωπαία Εισαγγελέα Πόπη Παπανδρέου, 30 ημέρες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Σύμφωνα με το STAR, η Μ.Γ. αποκάλυψε όλες τις παρατυπίες που εντόπισε και τόνισε ότι η ανάδοχος κοινοπραξία δεν πλήρωνε ρήτρες, παρά τις καθυστερήσεις.
Αντιθέτως, είπε, πήρε και αποζημίωση, γιατί απασχολούσε προσωπικό και μηχανήματα που δεν δούλευαν εξαιτίας καθυστερήσεων από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ.
Οι διαδοχικές παρατάσεις που δόθηκαν κατά παράβαση συμβατικών όρων είχαν τις ακόλουθες συνέπειες, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες:
- Οι παραλείψεις της ΕΡΓΟΣΕ να επιβάλλει ρήτρες στον ανάδοχο για την καθυστέρηση και σε περίπτωση μη ανταπόκρισής του να τον κηρύξει έκπτωτο δημιούργησαν αξιώσεις υπέρ του Αναδόχου.
- Η συνολική δαπάνη των 3.332.130,49 ευρώ που αντιστοιχεί στην αποζημίωση του αναδόχου, λόγω καθυστερήσεων (δαπάνη αναθεώρησης) που του κατεβλήθη, στερείται νομιμότητας και είναι μη επιλέξιμη.
- Τα χρήματα αυτά πληρώνονταν από τους φορολογούμενους για να έχουν υποτίθεται ασφαλή σιδηρόδρομο.
Η επιθεωρήτρια της 717 σήμερα εργάζεται εκτός Ελλάδος και αν χρειαστεί θα κληθεί και πάλι σε κατάθεση στην Ευρωπαία εισαγγελέα.
Οι διώξεις για τη σύμβαση 717
Για την συγκεκριμένη σύμβαση η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία άσκησε ποινική δίωξη εις βάρος 23 προσώπων:
- 14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·
- 4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·
- 5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
Δόθηκε παράταση και μετά τα Τέμπη
Έντεκα ημέρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την 717 αιτήθηκε νέα παράταση για την υλοποίησή της, το 2023. Στο έγγραφο που παρουσίασε το STAR, η κοινοπραξία ζήτησε παράταση επικαλούμενη:
- Καθυστερήσεις στην προμήθεια υλικών λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19, του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης
- Καθυστερήσεις στην εκτέλεση των εργασιών προσαρμογής του συστήματος τηλεδιοίκησης της Λάρισας
- Καθυστερήσεις στην παράδοση του τμήματος ΣΚΑ - Οινόη λόγω καταστροφών ΕΘΑ Πολυδενδρίου εξαιτίας πυρκαγιάς (η φωτιά ήταν το 2021)
- Καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου λόγω της κακοκαιρίας «Μπάρμπαρα»
Η τελευταία παράταση της 717, η έβδομη, που αιτήθηκε η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο, δόθηκε στις 17 Μαρτίου 2023, 18 ημέρες μετά το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς στα Τέμπη.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.