Μενού
αυτοκινητόδρομος
Αυτοκινητόδρομος Ε65 | Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
  • Α-
  • Α+

Το 2024 είναι το έτος κατά το οποίο το κράτος θα πρέπει να... πατήσει γκάζι όσον αφορά τα έργα υποδομής στον τομέα των μετακινήσεων. Στόχος να καλυφθεί το χαμένο έδαφος των προηγούμενων ετών, είτε λόγω λαθών είτε λόγω αντιδράσεων. Ακολουθούν τα 9+1 μεγάλα έργα που πρέπει να τρέξουν το νέο έτος.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το σημαντικότερο έργο στον τομέα των μεταφορών για το οποίο η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα παραδοθεί προς χρήση εντός του 2024. Αυτή την περίοδο γίνονται δοκιμαστικές διαδρομές προκειμένου να πιστοποιηθούν όλα τα συστήματα ασφαλείας και επικοινωνίας, να γίνει η εκπαίδευση του προσωπικού κ.α.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Το βασικό έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα διαθέτει:

  • 13 σταθμούς.
  • 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
  • 18 συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, που έχουν παραληφθεί, με επιπρόσθετους 15 που έχουν συμβασιοποιηθεί, πλήρως κλιματιζόμενους, χωρητικότητας 450 ατόμων, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό.
  • Συστήματα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, για την καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
  • Κάθε ώρα, το Μετρό θα εξυπηρετεί κατά μέγιστο 18.000 επιβάτες ανά κατεύθυνση, ενώ με την ολοκλήρωση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες.

Γραμμή 4 Μετρό: Ο μεγάλος πονοκέφαλος για το μεγαλύτερο έργο που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι οι αντιδράσεις για την κοπή δέντρων στην Πλατεία Εξαρχείων και το Πάρκο Ριζάρη. Επίσης πρέπει να καλυφθεί τα χαμένο έδαφος στο ένα άκρο της Γραμμής, στο Άλσος Βεΐκου, όπου καταγράφεται μεγάλη καθυστέρηση στην έναρξη εγασιών από τον μετροπόντικα.

Flyover: Εδώ ο στόχος είναι διπλός. Αφενός να επιταχυνθούν οι εργασίες κατασκευής του νέου αυτοκινητοδρόμου μήκους 14 χλμ. (δεν θα υπάρχουν διόδια) και αφετέρου να περιοριστούν οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις στους κύριους οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης, μέχρι τουλάχιστον να τεθεί σε λειτουργία το Μετρό. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται το 2028.

Flyover
Απεικόνιση του Flyover Θεσσαλονίκης | Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

ΒΟΑΚ: Είναι ίσως το πιο πολύπλοκο μεγάλο έργο που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στη χώρα, καθώς προσφυγές, απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας και αρχαιολογικές έρευνες αποτελούν μεγάλα εμπόδια. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – μήκους 294 χλμ. – θα λειτουργεί ως έργο παραχώρησης, με τέσσερις σταθμούς διοδίων και κόστος 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Το συνολικό κόστος κατασκευής του αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,2 δισ. ευρώ.

Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου: Πρόκειται ουσιαστικά για την επέκταση της Αθηνών – Πατρών έως τον Πύργο. Την ευθύνη κατασκευής συντήρησης και διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου μήκους 74,5 χιλιόμετρα έχει αναλάβει η Ολυμπία Οδός. Η πρόοδός του αγγίζει το 30% και στόχος είναι να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Θα υπάρχουν δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων (Κάτω Αχαΐα με ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι - Κυλλήνη και Χανάκια με ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη - Πύργος) και δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων (στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα).

αυτοκινητόδρομος
Εργοτάξιο στον αυτοκινητόδρομο Πατρών - Πύργου | Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας: Γνωστός και ως Ε65, όταν ολοκληρωθεί θα συνδέει την Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Ανθήλης) με την Εγνατία Οδό. Έχει ολοκληρωθεί το κεντρικό τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα και απομένουν το νότιο και το βόρειο τμήμα. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 προγραμματίζεται να δοθεί στην κυκλοφορία το νότιο τμήμα από την Λαμία έως τον κόμβο Ξυνιάδας αλλά και ενός τμήματος στο βόρειο άκρο, από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα. 

αυτοκινητόδρομος

Αυτοκινητόδρομος Ακτίου – Αμβρακίας: Πρόκειται για έναν οδικό άξονα μήκους 49 χλμ., ο οποίος θα ολοκληρωθεί και θα τον δούμε να παραδίδεται προς χρήση στις αρχές του 2024. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται οι εργασίες σττο τελευταίο τμήμα Παλιάμπελα-Δρυμός, όπου υπήρξε καθυστέρηση λόγω αρχαίων. Όταν δοθεί στην κυκλοφορία θα επιτρέψει τη σύνδεση της Ιόνιας Οδού με την Υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε Λευκάδα, Πρέβεζα και Βόνιτσα.

Αστικές συγκοινωνίες: Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχασαν ένα σημαντικό μερίδιο των μετακινήσεων – κυρίως στην Αττική – λόγω της πανδημίας. Αυτό το ποσοστό θα πρέπει να το... ξανακερδίσουν, ώστε να περιοριστεί το καθημερινό κομφούζιο στους δρόμους του Λεκανοπεδίου αλλά και της Θεσσαλονίκης. Στόχος του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ είναι να μπουν σε υπηρεσία πριν το Πάσχα (έως τέλη Απριλίου) τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία (140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη) που κατασκευάζονται στην Κίνα.

ηλεκτρικά λεωφορεία
Το ηλεκτρικό λεωφορείο της Yutong για Αθήνα και Θεσσαλονίκη | Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Σιδηρόδρομος: Η τραγωδία στα Τέμπη και στη συνέχεια η κακοκαιρία Daniel έφεραν τον ελληνικό σιδηρόδρομο πολλές δεκαετίες πίσω. Στόχος είναι να λειτουργήσει επιτέλους με ασφάλεια ο σιδηρόδρομος της χώρας, με την εφαρμογή του συστήματος σηματοδότησης και του ETCS. Πρόκειται για ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών, μέσω της μετάδοσης πληροφοριών από τις σιδηροδρομικές γραμμές προς τα τρένα και υπολογίζοντας την μέγιστη ασφαλή ταχύτητα για κάθε αμαξοστοιχία. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του συστήματος ETCS επί γραμμής είναι η λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα από την ΕΡΓΟΣΕ μέσω της σύμβασης 717. Το σύστημα ETCS επί γραμμής, παρέχει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα σύγχρονο σύστημα προστασίας συρμών που θα αυξήσει την ασφάλεια κυκλοφορίας, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας.

σιδηρόδρομος
To σύστημα ETCS σε σιδηροδρομική γραμμή | Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Αρκετά τμήματα έχουν ήδη λάβει από τη ΡΑΣ την απαιτούμενη έγκριση να τεθούν σε λειτουργία. Μάλιστα, σε αυτά που είχαν ήδη αδειοδοτηθεί για θέση σε λειτουργία, συμπεριλαμβάνεται και το τμήμα Δομοκός – Λάρισα, που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel. Αναμένεται η αδειοδότηση των  υπολοίπων τμημάτων γραμμής από την ΡΑΣ. 

Ηλεκτροκίνηση: Τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τονίζουν συχνά ότι η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί στρατηγική επιλογή. Το στοίχημα είναι να βρεθούν μεγαλύτερα κονδύλια για την προώθησή της, ώστε οι επιδοτήσεις για ΙΧ και επαγγελματικά ηλεκτρικά οχήματα να είναι γενναιόδωρες. Η ηγεσία του Υπουργείου έχει δεσμευτεί ότι η επιδότηση θα συνεχιστεί και μετά τον Απρίλιο, όταν λήγει ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.