Μενού

Πώς είναι σήμερα η Βασιλίσσης Όλγας - Αυτοψία στον δρόμο που «έκοψε την Αθήνα στη μέση»

Το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη συμβολή Αμαλίας και Όλγας.
  • Α-
  • Α+

Η Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας αποτελεί εδώ και χρόνια πεδίο συζήτησης για όλους τους Αθηναίους. Αφορμή ήταν η απόφαση του Δημάρχου Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, να περιορίσει αισθητά την κυκλοφορία των οχημάτων πάνω σε αυτή. 

Η συγκεκριμένη κίνηση δίχασε τους κατοίκους της πόλης, με μερικούς να επισημαίνουν πως μια τέτοια πρωτοβουλία «έκοψε την Αθήνα στη μέση», δημιουργώντας μεγαλύτερο κυκλοφοριακό κομφούζιο στις τριγύρω λεωφόρους, και άλλους να θεωρούν πως έτσι δίνεται αναγκαίος χώρος στους πεζούς που το έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη στην πρωτεύουσα της Ελλάδας. 

Η συζήτηση, μάλιστα, κλιμακώθηκε και κατά τη διάρκεια του προεκλογικού αγώνα, με τον Χάρη Δούκα, ο οποίος πρόκειται να αναλάβει τα ηνία του Δήμου Αθηναίων τη 1η Ιανουαρίου 2024, να επισημαίνει ότι μία από τις πρώτες του ενέργειες πρόκειται να είναι το άνοιγμα ξανά του ιστορικού δρόμου στην κυκλοφορία. 

Η συζήτηση σχετικά με τη χρήση της λεωφόρου

Πεζός περπατάει επί της Βασιλίσσης Όλγας.

Η λύση, όμως, στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν δείχνει να είναι όσο απλή μοιάζει εκ πρώτης όψεως. Το πράγμα περιπλέχτηκε, μάλιστα, ακόμη περισσότερο πριν από μερικές μέρες, όταν και έγινε γνωστό πως, κατά τη διάρκεια των εργασιών, βρέθηκε συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ, με ψηφιδωτά δάπεδα και γλυπτά ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας. 

Η υπουργός Πολιτισμού, κ. Μενδώνη, μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ 100,3 και ξεκαθάρισε ότι τον πρώτο λόγο σχετικά με τη λειτουργία της Βασιλίσσης Όλγας έχει αποκλειστικά τα υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος. 

Συγκεκριμένα δήλωσε: «Αυτό ήταν ένα έργο που το προετοίμαζαν όλες οι κυβερνήσεις διαδοχικά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες», επισημαίνοντας ότι στόχος ήταν η δημιουργία ενός «αρχαιολογικού περιπάτου». Ο λόγος που κάτι τέτοιο δεν συνέβη ήταν επειδή ο αρχαιολογικός ορίζοντας είναι πάρα πολύ ψηλά, σε τέτοιο βαθμό που «αφαιρώντας τον ασφαλτοτάπητα πέφτεις κατευθείαν σε μνημεία». 

«Εκεί είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ρωμαϊκής φάσης των Αθηνών, εξ ου και η Πύλη. Μέσα στο χώρο του Ζαππείου, υπάρχουν τα κατάλοιπα από ρωμαϊκές βίλες, βίλες urbanae δηλαδή, που υπήρχαν μέσα στο Ζάππειο. Στον Εθνικό Κήπο έχουμε, επίσης, κατάλοιπα ρωμαϊκών σπιτιών πολυτελείας, όπως και κατάλοιπα μεγάλων λουτρικών εγκαταστάσεων. Η ίδια εικόνα είναι και κάτω από τη Βασιλίσσης Όλγας» πρόσθεσε. 

Την ίδια στιγμή, ο Χάρης Δούκας με ανακοίνωσή του κατηγορεί την προηγούμενη δημοτική αρχή πως με τις ενέργειές της «δημιουργεί τετελεσμένα». «Η παράδοση της Βασιλίσσης Όλγας στην κυκλοφορία ήταν μία από τις βασικές εξαγγελίες του προγράμματός μας, το οποίο εγκρίθηκε πριν από μόλις 9 ημέρες από τους πολίτες της Αθήνας» σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: 

«Δεν μπορεί η απερχόμενη δημοτική αρχή να δημιουργεί τετελεσμένα σε μία βασική προγραμματική εξαγγελία που πήρε ψήφο εμπιστοσύνης από τους πολίτες. Ειδικά σε μία περίοδο μετάβασης που προσπαθούμε σε αυτοδιοικητικό επίπεδο να δημιουργήσουμε συνθήκες συνεργασίας και εμπιστοσύνης». 

Τα αυτοκίνητα που κινούνται κανονικά και παράτυπα στη Βασιλίσσης Όλγας

Ένας οδηγός κινείται παράτυπα στην Βασιλίσσης Όλγας.

Για να δούμε, λοιπόν, τι συμβαίνει ακριβώς με τη Βασιλίσσης Όλγας, αποφασίσαμε να την επισκεφτούμε. Και κυρίως να μιλήσουμε με ανθρώπους που την περπατούν καθημερινά και γνωρίζουν τι συμβαίνει. Φτάνοντας, όμως, εκεί διακρίναμε ορισμένες παρατυπίες. Η κυριότερη είναι εξής: σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, τα μόνα οχήματα που επιτρέπεται να εισέρχονται στη Βασιλίσσης Όλγας είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς (τραμ, τρόλεϊ, λεωφορεία). Όποιος, όμως, περάσει μια βόλτα στη λεωφόρο θα παρατηρήσει πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. 

Και αυτό γιατί από την οδό πια περνούν κανονικότατα αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο. Όσο και αν ψάξαμε, δεν καταφέραμε να βρούμε ούτε έναν δημοτικό αστυνομικό, ο οποίος να ελέγχει την κυκλοφορία. 

Το μεγάλο παράδοξο είναι, μάλιστα, πως εάν βάλει κανείς στο Google Maps τη διαδρομή Καλλιμάρμαρο - Ρωμαϊκά Λουτρά (που βρίσκονται επί της Λεωφόρου Αμαλίας), θα του υποδείξει να κάνει έναν ολόκληρο κύκλο μέσω Αρδηττού και Λεωφόρου Συγγρού, διάρκειας οκτώ λεπτών. Κάτι που στην πραγματικότητα, μπορεί κάποιος να κάνει σήμερα σε μόλις ένα λεπτό, μέσω της -ανεπίσημα πια- ανοιχτής πια Βασιλίσσης Όλγας. 

Η διαδρομή που καλείται να κάνει κανείς εάν θέλει να βρεθεί από το Καλλιμάρμαρο στα Ρωμαϊκά Λουτρά, σύμφωνα με το Google Maps.
Η διαδρομή που καλείται να κάνει κανείς εάν θέλει να βρεθεί από το Καλλιμάρμαρο στα Ρωμαϊκά Λουτρά, σύμφωνα με το Google Maps.

Οι παρατυπίες, όμως, δεν μένουν εκεί. Περπατώντας ψηλά στη λεωφόρο αντιληφθήκαμε ότι πολλά οχήματα δεν ακολουθούν την πεπατημένη των τρόλεϊ και των λεωφορείων προς τη Βασιλίσσης Αμαλίας, αλλά μπαίνουν κανονικότητα μέσα στο κόκκινο κομμάτι του δρόμου (που χρησιμοποιείται ως πεζόδρομος) και οδηγούνται στα φανάρια που τους οδηγούν στην Πλάκα. Όπως, λοιπόν, συνέβαινε πριν την απόφαση για το κλείσιμο της οδού το 2020. 

Υπάρχουν, μάλιστα, μερικοί οδηγοί που ενώ αρχικά έχουν κατευθυνθεί προς την Αμαλίας, κάνουν πίσω βλέποντας όλους τους άλλους να περνούν στο απαγορευμένο κόκκινο κομμάτι. Την ίδια στιγμή οι πεζοί αναγκάζονται να κάνουν στην άκρη προκειμένου να προφυλαχθούν. Παρόλο που, σύμφωνα με τον νόμο, θα έπρεπε να είναι οι μόνοι που δικαιούνται να πατούν εκεί. 

Οι άνθρωποι της λεωφόρου που ζητούν να βρεθεί μια μέση λύση

Πεζοί περπατούν στη Βασιλίσσης Όλγας.

Όλη αυτή η κατάσταση έχει κουράσει τους ανθρώπους που βρίσκονται σε αυτή καθημερινά. Θεωρούν πως πρέπει να ληφθεί μία απόφαση και οριστική. Χωρίς πισωγυρίσματα και συνεχείς αλλαγές σχεδίων. 

Ένας επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στην περιοχή θεωρεί ότι η επιστροφή στην πρότερη κατάσταση δεν είναι η καλύτερη. «Το ιδανικό για μένα είναι να βρεθεί μια μέση λύση. Να επιτραπεί η μεγαλύτερη κίνηση οχημάτων, αλλά από την άλλη να απλωθεί και ο πεζόδρομος. Και κυρίως να φτιαχτεί. Γιατί αυτό που υπάρχει τώρα δεν είναι πεζόδρομος» σημειώνει. 

Όντως, αν περπατήσει κανείς την οδό, θα δει ότι η διαδικασία πεζοδρόμησης δεν έχει προχωρήσει καθόλου. Το μόνο που έχει μείνει είναι το κόκκινο και κίτρινο χρώμα που έχει αρχίσει να ξεθωριάζει από το πέρασμα των χρόνων πάνω στο οδόστρωμα. 

Την ίδια στιγμή, ένας κάτοικος της περιοχής που περπατά κάθε μέρα τη λεωφόρο θεωρεί ότι ήδη τα πεζοδρόμια είναι πολύ μεγάλα και δεν χρειάζεται περισσότερο άπλωμα. «Και εντάξει να μιλάμε για πεζόδρομο. Εδώ τα αυτοκίνητα περνούν κανονικά χωρίς να το έχουν πάρει χαμπάρι» σημειώνει. Η εικόνα με τα πράσινα πανιά που έχουν τοποθετηθεί από την πλευρά του Ζαππείου τον θλίβουν. Και κυρίως τον ανησυχούν, καθώς εξαιτίας των αρχαιολογικών ευρημάτων ενδέχεται να παραμείνουν έτσι για πάρα πολύ καιρό. «Θα χαθεί η βιτρίνα του κτιρίου. Και είναι πολύ κρίμα αυτό» εξηγεί. 

Οι τουρίστες τέλος εντυπωσιάζονται από τον δρόμο και κυρίως από την ησυχία του. Λατρεύουν να κάνουν βόλτα και γύρω τους να είναι οι στήλες του Ολυμπίου Διός, το πάρκο του Ζαππείου και στο βάθος η θέα της Ακρόπολης

Όλοι αυτοί οι κόσμοι για την ώρα συνυπάρχουν στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας. Το ζήτημα σχετικά με τη χρήση της αναμένεται να μας απασχολήσει για αρκετό καιρό ακόμα. Το τι συμβεί, όμως, στο τέλος, κανείς δεν μπορεί να το γνωρίζει. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.