Μενού
metro
Pexels / Claudia Schmalz
  • Α-
  • Α+

Καθώς το μετρό Θεσσαλονίκης φαίνεται πως παύει(;) να αποτελεί ανέκδοτο, και το μετρό στην πλατεία Εξαρχείων γίνεται (επεισοδιακά) πραγματικότητα, αναρωτηθήκαμε αν η Ελλάδα έχει όντως ένα από τα καλύτερα αστικά σιδηροδρομικά δίκτυα της Ευρώπης, όπως κατά καιρούς ακούγεται. Η αλήθεια είναι λίγο πιο πεζή. Ας δούμε τα δεδομένα. 

Το essentialliving προ λίγων μηνών, παρουσίασε μια ενδιαφέρουσα μελέτη για το καλύτερο αστικό σιδηροδρομικό δίκτυο παγκοσμίως.

Η μελέτη περιλαμβάνει τις εξής μεταβλητές:

  • Χωρητικότητα συρμών
  • Άνεση (ωράρια λειτουργίας + λειτουργία ανέπαφων πληρωμών)
  • Συνδεσιμότητα Wi-Fi
  • Value for money εισιτήριο (πόσο προσιτό είναι το ημερήσιο και το μηναίο εισιτήριο σε σχέση με αυτά που παρέχει)
  • Φιλικό προς τα κατοικίδια (παρουσία πρωτοκόλλων για το ασφαλές ταξίδι οικόσιτων ζώων)
  • Υποδομή (πόσο παλιές είναι οι εγκαταστάσεις, πόσο συχνά συντηρούνται)
  • Καθαριότητα (εξαερισμοί, τουαλέτες)
  • Πρόσβαση (σκαλοπάτια, κυλιόμενες σκάλες, ασανσέρ, ράμπες. Πρόσβαση για όλους)

Το κορυφαίο μετρό όλων

mexoco
Συρμός στο Μέξικο Σίτι, 2021

Ο σιδηρόδρομος που αξιολογήθηκε ως πρώτος σε όλες τις παραπάνω κατηγορίες, είναι αυτός της Σεούλ, στη Νότια Κορέα. Ακολουθούν οι συρμοί σε Σανγκάη, Τόκιο, Μέξικο Σίτι (με το πιο φτηνό εισιτήριο παγκοσμίως, μόλις 0,5 δολάρια!) και Λονδίνο (ένα από τα μεγαλύτερα σε έκταση δίκτυα παγκοσμίως με 402 χιλιόμετρα και 276 σταθμούς). 

Πρόσβαση για όλους

Μόλις δύο μετρό ανά τον κόσμο, έχουν εξασφαλισμένη πρόσβαση σε όλους τους σταθμούς τους για κάθε επιβάτη. Είναι αυτά της Σεούλ και της Σανγκάης. Αντίθετα, τα δίκτυα της Νέας Υόρκης, της Μόσχας και του Παρισιού έχουν από μικρό (25% - 23% για Νέα Υόρκη - Μόσχα) ως και μηδενικό (5%) ποσοστό καθολικής πρόσβασης για τους επιβάτες τους. 

Τα ωράρια και η συχνότητα των δρομολογίων

Τα ωράρια λειτουργίας των συρμών και η συχνότητα των δρομολογίων είναι ένα «πονεμένο» ζήτημα για τους επιβάτες που κυκλοφορούν νωρίς το πρωί ή αργά τη νύχτα.

Παρίσι, Λονδίνο, Μόσχα, Μαδρίτη, Τόκιο έχουν κατά μέσο όρο 18-19 ώρες την ημέρα συνεχή λειτουργία, ενώ οι συρμοί του μετρό της Νέας Υόρκης κυκλοφορούν σχεδόν όλο το 24ώρο. 

Τι λένε οι επιβάτες για το Μετρό

Αυτή η έρευνα του Time Out, βάζει στο επίκεντρο τους επιβάτες: 20.000 άτομα από 50 πόλεις ανά τον κόσμο, απάντησαν σε ένα ερώτημα; «Πόσο εύκολο είναι το να μετακινηθείς στην πόλη σου με το μετρό;». 

Στην κορυφή

Βερολίνο 

prague

Άνετο, ασφαλές και πάντα στην ώρα του, το μετρό του Βερολίνου. Αν πιστέψουμε Βερολινέζους και ταξιδιώτες στην πόλη, η δημόσια συγκοινωνία στο Βερολίνο είναι μια απόλαυση. Τo 97% των ερωτηθέντων έβαλαν το υπόγειο σιδηροδρομικό δίκτυο της πόλης στην κορυφή.

Τόσο οι ντόπιοι όσο και οι ταξιδιώτες έχουν εκμεταλλευτεί το U-Bahn, το S-Bahn, αλλά και τα λεωφορεία επί δεκαετίες - ακόμη και όταν η πόλη ήταν διαιρεμένη στα δύο, κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Οι 175 σταθμοί σε εννέα γραμμές μπορεί να ακούγονται εντυπωσιακοί, αλλά το U-Bahn είναι εξαιρετικά εύκολο να πλοηγηθεί.

Πράγα

prague

Η τσεχική πρωτεύουσα είναι μία από τις πιο όμορφες πόλεις στην Ευρώπη, και το δημόσιο δίκτυο μεταφορών της προσθέτει ακόμα περισσότερη γοητεία. Στην έρευνα του Time Out, το εντυπωσιακό 96% των ντόπιων και των επισκεπτών της Πράγας δήλωσε ότι η πόλη τους είναι εύκολη στην πρόσβαση μέσω δημόσιων μεταφορών. Και δεν είναι μόνο βολική, αλλά και εντυπωσιακή.

Η Πράγα δεν θα ήταν η Πράγα χωρίς το θέαμα του τραμ που περνά μπροστά από μια γοτθική εκκλησία ή έναν αναγεννησιακό πύργο - αλλά το μετρό είναι ακόμη καλύτερο, με τρεις εύκολες γραμμές που καλύπτουν σχεδόν κάθε σημείο της πόλης.

Τόκιο

tokioo

Η Νέα Υόρκη έχει τους περισσότερους σταθμούς, η Σανγκάη έχει τους περισσότερους διαθέσιμους συρμούς, αλλά κανένα δημόσιο μέσο μεταφοράς στον πλανήτη δεν εξυπηρετεί τόσο πολλούς ανθρώπους όσο αυτό που βρίσκεται στο Τόκιο.

Είναι αυτό το μετρό που βλέπεις ανθρώπους στριμωγμένους σαν έντομα, σε διάφορα viral video για τον υπερπληθυσμό, κι όμως όλοι τους ευγνωμονούν τους συγκεκριμένους, ηρωικούς συρμούς.

Οι δημόσιες μεταφορές του Τόκιο διατηρούνται εξαιρετικά και γίνονται όλο και πιο εύκολες στη χρήση για τους μη Ιάπωνες ομιλητές. Το ποσοστό ικανοποίησης από τις μεταφορές με το μετρό του Τόκιο, αγγίζει το 94%. Καλύτερα όμως, να μην το επιλέξετε τις ώρες αιχμής. 

Κοπεγχάγη

kopegxagi

Ναι, ΟΚ, η Κοπεγχάγη θα έλεγε κανείς πως είναι μια πόλη βγαλμένη από όνειρο. Τα μουσεία, τα εστιατόρια, οι χώροι πολιτισμού, όλα είναι όμορφα, με έναν τρόπο κινηματογραφικό. Και όχι μόνο αυτά.

Οι δημόσιες συγκοινωνίες στην Κοπεγχάγη ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των κατοίκων, με ένα αξιόπιστο σύστημα τρένων, λεωφορείων και θαλάσσιων λεωφορείων(!) που μεταφέρει τους ανθρώπους όλη μέρα.

Μπορείτε να πληρώσετε για όλα με ένα εισιτήριο: η σχετική κάρτα καλύπτει τις δημόσιες συγκοινωνίες σε όλη την πόλη. Δεν είναι παράλογο λοιπόν, το γεγονός ότι το 93% των ντόπιων δήλωσαν ότι απολαμβάνουν να διασχίζουν την πόλη απ' άκρη σ' άκρη.

Η θέση της Ελλάδας και γιατί ξεχωρίζει το μετρό της Αθήνας

Σύμφωνα με το ypodomes.com, το μετρό της Αθήνας, αν και έχει πολύ δρόμο να διανύσει ως προς την εξασφάλιση της πρόσβασης για όλους τους επιβάτες σε όλα τα σημεία, στη σύνδεση με Wi-FI και στην καθαριότητα, κερδίζει μια θέση στο Top 20 των υπόγειων συγκοινωνιών της Ευρώπης με τα μεγαλύτερα σε έκταση δίκτυα.

Με 71 σταθμούς, βρίσκεται στη 17η θέση, με την Αγία Πετρούπολη και τη Ρώμη (72 και 73 αντίστοιχα) να προπορεύονται μέχρι σήμερα. Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Παρίσι, με 308 σταθμούς και 226 χιλιόμετρα συνολική έκταση δικτύου, και ακολουθούν Μαδρίτη (276 σταθμοί σε 293 χιλιόμετρα δικτύου) και Λονδίνο (276 σταθμοί σε 402 χιλιόμετρα δικτύου).

Αξίζει να τονίσουμε πως το δίκτυο δημοσίων, αστικών μεταφορών της Αθήνας (μετρό, τραμ και λεωφορεία) βρίσκεται, σύμφωνα με σχετική έρευνα της Greenpeace, στο top 20 των χειρότερων της Ευρώπης με βάση την πρόσβαση και τις δυνατότητες αγοράς εισιτήριων. Κάτι δεν πάει καλά εδώ.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.