Πανελλήνια συγκίνηση έχει προκαλέσει ο θάνατος των δύο πιλότων του Canadair που συμμετείχε στην κατάσβεση φωτιάς στην Κάρυστο της Εύβοιας. Ο σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης σκοτώθηκαν εν ώρα καθήκοντος.
Το Canadair έκανε βύθιση, στη συνέχεια έκανε ρίψη και κατά την προσπάθεια ανύψωσης συγκρούστηκε ο πλωτήρας με δέντρο και αποκολλήθηκε από το δεξί φτερό. Έπειτα λόγω της απώλειας στήριξης πήρε κλίση δεξιά, καρφώθηκε σε ρέμα και ανεφλέγη.
Αμέσως μετά την συντριβή στήθηκε στην περιοχή μία επιχείρηση διάσωσης για τους δύο χειριστές, ωστόσο τα δυσάρεστα νέα του θανάτου τους δεν άργησαν να γίνουν γνωστά...
Τα τελευταία λόγια των πιλότων του Canadair
Τα τελευταία λόγια των πιλότων πριν τη συντριβή του Canadair στην Κάρυστο αποκαλύπτει στο OPEN ο πυροσβέστης που μίλησε τελευταίος μαζί τους.
«Είχαμε επικοινωνία μαζί τους. Δεν μας ανέφεραν κανένα πρόβλημα στο αεροσκάφος. Μας είπαν "είμαστε έτοιμοι να επιχειρήσουμε. Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε". Λίγα λεπτά αφού μιλήσαμε, μάθαμε από τον ασύρματο ότι το αεροσκάφος έπεσε».
Αυτά ήταν τα λόγια που είπε στο OPEN ο πυροσβέστης, ο τελευταίος άνθρωπος δηλαδή που επικοινώνησε με τους ήρωες πιλότους μας, τον Σμηναγό Χρήστο Μουλά και τον Ανθυποσμηναγό, Περικλή Στεφανίδη, πριν τη συντριβή του Canadair και τον θάνατό τους που βύθισε τη χώρα στο πένθος.
Ο πυροσβέστης τόνισε: «Δεν μπορώ ακόμη να πιστέψω ότι τρία λεπτά πριν μιλούσα μαζί τους και έπειτα από 10 λεπτά ακριβώς έμαθα ότι το αεροσκάφος έπεσε».
Tο χρονικό της τραγωδίας
Όλα ξεκίνησαν στις 15:00 της Τρίτης, 25 Ιουλίου, όταν έγινε γνωστή η είδηση για την πτώση αεροσκάφους Canadair CL-215 που επιχειρούσε στο μέτωπο της φωτιάς στον Πλατανιστό Καρύστου, στην Εύβοια.
Αμέσως στην περιοχή έσπευσαν ένα ελικόπτερο Super Puma και ένα ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς και ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ η τύχη των δύο χειριστών ήταν άγνωστη.
Το συγκλονιστικό βίντεο που κατέγραψε η κάμερα της ΕΡΤ δείχνει τη συντριβή του CL-215 που έγινε αμέσως μετά τη ρίψη νερού, με το δεξί φτερό του να προσκρούει σε δέντρο. Ο δεξιός πλωτήρας αποκόπηκε με συνέπεια να πάρει δεξιά κλίση και να συντριβεί στο έδαφος.
Πώς έγινε η συντριβή του Canadair;
Ο πτέραρχος εν αποστρατεία, Κώστας Ιατρίδης μίλησε στο MEGA για την πτήση του μοιραίου Canadair στην Κάρυστο.
«Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των δύο πιλότων αλλά και στην Πολεμική Αεροπορία που έχασε δύο αξιόλογους πιλότους. Το δέντρο της Πολεμικής Αεροπορίας ποτίζεται πάντα με ιδρώτα αλλά και με αίμα. Ο φόρος αίματος είναι βαρύς και σήμερα θρηνούμε τον τραγικό χαμό των δύο αυτών πιλότων που απέδειξαν ότι έδωσαν τη ζωή τους για να σώσουν ζωές. Οι εντολές της αεροπυρόσβεσης που εκτελούν είναι δύσκολες και επικίνδυνες. Αλλά και η αυτοθυσία αυτών των πιλότων είναι μεγάλη και είναι οι "μαχητές" εναντίον της φωτιάς», είπε αρχικά.
«Η ζωή του πιλότου, είτε είναι στα πυροσβεστικά είτε είναι στα μαχητικά είναι ταυτισμένη με το καθήκον και την προσφορά. Η προσφορά απαιτεί αυτοθυσία. Και το τίμημα της αυτοθυσίας δυστυχώς είναι πολλές φορές ο θάνατος. Οι πιλότοι πάντα εκπαιδεύονται σκληρά για να μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα όταν χρειαστεί», πρόσθεσε ο κ. Ιατρίδης.
Για την συντριβή του αεροσκάφους ανέφερε πως, «Πάντοτε υπάρχει κάποια αιτία. Είναι κάτω από αντίξοες συνθήκες, είναι το ανάγλυφο του εδάφους. Η προσπάθεια του πιλότου να κατασβέσει τη φωτιά τον ωθεί στο να κατέβει λίγο πιο χαμηλά από το επιτρεπτό προκειμένου να είναι πιο αποτελεσματικός. Στην προσπάθεια του ο πιλότος να σβήσει τη φωτιά, το δεξί ακροπτερύγιο χτυπά σε μία συστάδα δέντρων, φεύγει ο πλωτήρας μαζί με την βάση του και έκτοτε βλέπουμε μια σπειροειδή βύθιση του αεροσκάφους και προσκρούει στο έδαφος. Μέσα σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα βλέπουμε την προσπάθεια του πιλότου να επαναφέρει το αεροσκάφος αλλά δυστυχώς είναι δύσκολο γιατί η αποκόλληση του πλωτήρα δημιούργησε ζημιές στο πηδάλιο κλίσεως και δε μπορούσε να ενεργήσει ο χειριστής και να το επαναφέρει, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή την τραγική κατάληξη».
Γιατί τα Canadair δεν έχουν πτυσσόμενα καθίσματα
Σύμφωνα με τον κ. Ιατρίδη, «κανένα μεταφορικό αεροσκάφος ή πυροσβεστικό δεν έχει κάθισμα εκτίναξης. Έχουν μόνο τα μαχητικά έτσι τα έχει ο κατασκευαστής. Είναι δύσκολο να υπάρχουν εκτινασσόμενα καθίσματα. Σε πολλά αεροσκάφη υπάρχουν πολλές φορές 2-3 πιλότοι μαζί με τον μηχανικό όπως είναι τα C-130 και είναι δύσκολο να υπάρξει εκτίναξη. Λόγω κατασκευής είναι δύσκολο να φύγουν οι πιλότοι ή όσοι βρίσκονται στην καμπίνα. Ο μόνος τρόπος είναι η σκληρή εκπαίδευση, το πρωτόκολλο και η ασφάλεια των πτήσεων. Μόνο αυτά μπορεί να προλαμβάνουν ένα δυστύχημα ή μία τραγική κατάληξη. Πολλές φορές, όταν βλέπει ο πιλότος να καίγονται περιουσίες και ότι κινδυνεύουν άνθρωποι, κάνει ό,τι είναι δυνατόν, με αυτοθυσία κατεβαίνοντας και πιο χαμηλά για να σβήσει πιο αποτελεσματικά μια φωτιά. Όσο πιο ψηλά ρίχνεις το νερό και όσο πιο μεγάλη είναι η φωτιά, οι υψηλές θερμοκρασίες , το νερό εξατμίζεται. Γι’ αυτό πολλές φορές οι πιλότοι αναγκάζονται να το ρίξουν λίγο πιο χαμηλά για να υπάρχει αποτέλεσμα».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.