Μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στη χώρα μας, έρχεται και πάλι στην επικαιρότητα λόγω μιας τηλεοπτική σειράς. Το ναυάγιο του πλοίου Ηράκλειον στη Φαλκονέρα το δεύτερο πιο πολύνεκρο που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, μετά το «Χειμάρρα» το 1947 με τους 383 νεκρούς, στέλνοντας στον θάνατο τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου 1966 περί τους 270 επιβάτες του.
Η τηλεοπτική σειρά του MEGA «Το Ναυάγιο» καταπιάνεται με το μοιραίο γεγονός και το τελευταίο χρονικά επεισόδιο επανέφερε τις μνήμες από το πολύνεκρο δυστύχημα, που έγινε η αιτία να αλλάξουν τα πάντα στη ναυτιλία και την ασφάλεια με την οποία ταξίδευαν τα πλοία.
Ναυάγιο στη Φαλκονέρα: Το χρονικό
Tο μοιραίο βράδυ οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ άσχημες, με τους ανέμους να φτάνουν ακόμα και τα 9 μποφόρ. Το πλοίο απέπλευσε από την Σούδα της Κρήτης για Πειραιά στις 7:20 το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου μεταφέροντας 206 επιβάτες και 65μελες πλήρωμα. Ήταν να αποπλεύσει 20 λεπτά νωρίτερα αλλά καθυστέρησε για να φορτωθεί (παρά τις αρχικές αντιρρήσεις του λιμενάρχη που το θεώρησε επικίνδυνο) ένα φορτηγό ψυγείο 25 τόνων που μετέφερε πορτοκάλια! Το φορτηγό φορτώθηκε βιαστικά και αυτό ήταν μοιραίο.
Στις 2 τα ξημερώματα το πλοίο είχε φτάσει κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα. Στα όρια του Κρητικού με το Μυρτώο πέλαγος. Στο σημείο που «συναντιούνται τα νερά» και «έχει πάντα θάλασσα» όπως λένε όσοι ακόμα και σήμερα ταξιδεύουν από την Κρήτη στην Αθήνα και το αντίστροφο. Έτσι και εκείνο το βράδυ. Μέσα σε υψηλό κυματισμό με συνεχείς διατοιχισμούς το φορτηγό ψυγείο άρχισε να κινείται και να προσκρούει στους πλευρικούς καταπέλτες εκ των οποίων ο ένας, είτε γιατί δεν είχε ασφαλισθεί με τους πείρους είτε γιατί αυτό είχε γίνει πλημμελώς άνοιξε.
Από τον πλευρικό καταπέλτη που υποχώρησε, το φορτηγό ψυγείο έπεσε στη θάλασσα η οποία και κατέκλυσε στη συνέχεια όλο τον χώρο των οχημάτων. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες μέσα σε λιγότερο από πέντε λεπτά το πλοίο βυθίστηκε με την πλώρη σε βάθος περίπου 600-800 μέτρων. Συνολικά 224 άνθρωποι πέθαναν και αυτός είναι ο επίσημος αριθμός καθώς πάντα υπήρχε η αίσθηση και ο φόβος πως οι νεκροί ήταν περισσότεροι αφού πολλοί δεν καταγράφονταν ή είχαν μπει χωρίς εισιτήριο. Καπετάνιος του πλοίου ήταν ο Εμμανουήλ Βερνίκος που αν και ήταν ο πρώτος που έπεσε στη θάλασσα φέροντας σωσίβιο, όπως είπαν οι διασωθέντες αξιωματικοί, ποτέ δε βρέθηκε ο ίδιος ή το πτώμα του.
Αλλαξε τα πάντα στη ναυτιλία
Σύμφωνα με το πόρισμα, η βύθιση του πλοίου, σύμφωνα με τους ειδικούς, υπήρξε ακαριαία, λόγω παραλείψεων στους όρους ασφαλείας: κακή φόρτωση των αυτοκινήτων, ελλιπής κατασκευή του συστήματος ασφάλειας της «μπουκαπόρτας», έλλειψη συστήματος εκροής των εισερχομένων υδάτων και υψηλή ταχύτητα του πλοίου πάρα τη θαλασσοταραχή, για τη διατήρηση της φήμης του ως του ταχύτερου οχηματαγωγού της γραμμής Κρήτης.
Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» αφύπνισε το ελληνικό κράτος, που προχώρησε στη δημιουργία του θαλάμου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη θεσμοθέτηση του απαγορευτικού απόπλου για τα επιβατηγά πλοία.
Η δίκη για την τραγωδία έγινε στο Κακουργιοδικείο Πειραιά. Στο εδώλιο κάθισαν τέσσερα στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρίας. Η απόφαση βγήκε στις 21 Μαρτίου του 1968. Με ποινές φυλάκισης από πέντε ως και επτά έτη τιμωρήθηκαν ο εκ των ιδιοκτητών του «Ηράκλειον» Xαράλαμπος Τυπάλδος, ο διευθυντής της εταιρείας Παναγιώτης Κόκκινος και δύο αξιωματικοί του πλοίου. Οι ποινές ξεσήκωσαν αντιδράσεις από την πλευρά των συγγενών, οι οποίοι τις θεώρησαν πολύ επιεικείς.
Το ναυάγιο προκάλεσε την κατάρρευση της Typaldos Lines, που κυριαρχούσε τότε στην εγχώρια ακτοπλοΐα, ενώ μπήκαν οι πρώτες ιδέες για τη δημιουργία των Ναυτιλιακών Εταιρειών Λαϊκής Βάσης.
Η μοιραία ημερομηνία
Την ημέρα που συμπληρώνονταν ακριβώς 3 χρόνια από το ναυάγιο, στις 8 Δεκεμβρίου 1969, συνέβη αεροπορικό δυστύχημα της Ολυμπιακής Αεροπορίας στην Κερατέα με 90 νεκρούς, σε πτήση από τα Χανιά προς την Αθήνα. Το γεγονός αυτό ώθησε την επόμενη μέρα το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων με ομόφωνη απόφασή του να κηρύξει την 8η Δεκεμβρίου, ως αποφράδα ημέρα για τα Χανιά. Κάθε χρόνο τελείται στην πόλη μνημόσυνο για την ανάπαυση των ψυχών των θυμάτων και από τις δύο αυτές τραγωδίες
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.