Όνειρο θερινής νυκτός αποτελούν οι διακοπές για πλήθος Ελλήνων, καθώς τα πανακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, όπως επίσης και το αυξημένο κόστος σε διόδια, αεροπορικά και διαμονή, καθιστά απλησίαστους τους νησιωτικούς προορισμούς που κατακλύζονται από τουρίστες.
Εάν μία οικογένεια επιχειρήσει να περάσει μερικές ημέρες χαλάρωσης το καλοκαίρι σε νησιωτικό προορισμό, θα πρέπει πρώτα να διαθέσει εκατοντάδες ευρώ μόνο για τη μετακίνησή της, χωρίς φυσικά να υπολογίζεται η διαμονή και τα καθημερινά έξοδα στον τόπο προορισμού.
Η «εκτόξευση» των τιμών στα εισιτήρια των πλοίων που σημειώθηκε το 2023 καλά κρατεί έναν χρόνο μετά, χωρίς μάλιστα να ακολουθεί τις τιμές των καυσίμων που πολλοί επικαλούνται, καθώς το πετρέλαιο παρουσίασε σημαντικές αυξομειώσεις κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.
«Το 70% των συμπολιτών μας δεν θα κάνει διακοπές»
«Μία πενταμελής οικογένεια για να φύγει για παράδειγμα από το Αγρίνιο, να πάει στον Πειραιά και από εκεί να ταξιδέψει για Κρήτη θα χρειαστεί περίπου 800 ευρώ για να πάει και να έρθει», σημειώνει χαρακτηριστικά, μιλώντας στο Reader, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιώργος Λεχουρίτης.
«Δηλαδή δεν είναι μόνο πηγαίνω στον Πειραιά να πάρω το πλοίο και να ταξιδέψω. Είμαι αναγκασμένος να ταξιδέψω, να πληρώσω διόδια, καύσιμα και τα αυξημένα ακτοπλοϊκά», εξηγεί.
«Δεν είναι τυχαίο ότι ο κόσμος προτιμάει περιοχές όπου δεν πληρώνει ακτοπλοϊκά εισιτήρια, όπως η Λευκάδα και άλλοι κοντινοί προορισμοί», σημειώνει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, τονίζοντας παράλληλα ότι οι αυξημένες τιμές «κάνουν απαγορευτικό το ταξίδι σε νησί, παρόλο που θα ήθελε ο Έλληνας να ταξιδέψει».
«Είναι γεγονός ότι αυτή τη στιγμή που συζητάμε περίπου το 70% των συμπολιτών μας δεν θα κάνει διακοπές», τονίζει, υπενθυμίζοντας ότι υψηλό κόστος υπάρχει και στα αεροπορικά εισιτήρια. «Είναι προτιμότερο να πάει κάποιο ταξίδι στο εξωτερικό απ' ότι στο εσωτερικό, καθώς θα τού έρθει φθηνότερα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Καθαρή κερδοσκοπεία και αισχροκέρδεια»
«Το 2023 σημειώθηκε αύξηση 40% στον ναύλο. Οι εταιρίες, μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε, άρχισαν να κάνουν προσφορές. Όμως, οι διεθνείς τιμές των καυσίμων έχουν πέσει. Γιατί δεν έπεσαν και οι τιμές των ακτοπλοϊκών;», διερωτάται ο κ. Λεχουρίτης, καταγγέλλοντας «καθαρή κερδοσκοπεία και αισχροκέρδεια».
«Η κυβέρνηση μένει αμέτοχη, λέγοντας "ελεύθερη αγορά είναι και ο ανταγωνισμός θα ρίξει τις τιμές". Όμως με βάση τον ανταγωνισμό, οι τιμές δεν πέφτουν», θα πει με έμφαση, συμπληρώνοντας:
«Θεωρώ ότι αυτό το παιχνίδι μεταξύ κυβέρνησης και ακτοπλοϊκών εταιριών, καλά κρατεί, όπως καλά κρατεί και στην υπόλοιπη αγορά. Δεν έχει σταματήσει η αισχροκέρδεια».
Όμως, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, «αύξηση υπάρχει στα αεροπορικά, στα διόδια, όπως γνωρίζετε πολύ καλά, αλλά και στα κόμιστρα, όπως για παράδειγμα στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου. Όλα αυτά συντελούν στην αύξηση της τελικής τιμής του ταξιδιού».
«Δεν είναι εύκολη η ζωή πλέον. Δεν είναι εύκολη η προσβασιμότητα, καθώς φτιάξαμε δρόμους και δεν ταξιδεύει ο κόσμος. Μπορεί παλιά να μην είχαμε δρόμους, αλλά ο κόσμος ταξίδευε. Τώρα έχουμε δρόμους, αλλά δεν ταξιδεύει λόγω της ακρίβειας», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
«Τα ακτοπλοϊκά πρέπει να πέσουν τουλάχιστον 50%»
Ο κ. Λεχουρίτης προκρίνει την άμεση μείωση της τιμής των εισιτηρίων στα πλοία τουλάχιστον στο μισό του σημερινού επιπέδου: «Εμείς θεωρούμε ότι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια πρέπει να πέσουν τουλάχιστον 50% σε σχέση με τις υπάρχουσες τιμές και λόγω συγκυρίας -καθώς πέφτουν οι τιμές των καυσίμων- αλλά και λόγω ότι ο κόσμος αδυνατεί να πληρώσει τόσο μεγάλες δαπάνες και να ταξιδέψει σε προορισμούς στο Αιγαίο ή στο Ιόνιο».
Παράλληλα, τονίζει: «Εμείς ως ΙΝΚΑ αντιδρούμε και εμμένουμε στο ότι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι πανάκριβα στην Ελλάδα και κάτι πρέπει να γίνει. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση -δηλαδή οι φορολογούμενοι πολίτες- επιδοτεί τις άγονες γραμμές, άρα γιατί να είναι ακριβά τα εισιτήρια για να πας για παράδειγμα στη Χίο ή στη Μυτιλήνη».
Η όλη κατάσταση ξεκινά το 2023: «Η αύξηση κατά 40% που έγινε το 2023 στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, είναι υπέρμετρα υψηλή, θα πρέπει να μειωθούν κατακόρυφα, τουλάχιστον κατά 50%, τόσο για τα αυτοκίνητα όσο και για το επιβατικό κοινό», κατά τον πρόεδρο του Ινστιτούτου, ο οποίος συνεχίζει:
«Η ίδια κατάσταση επικρατούσε και το 2023 σε θέμα τιμών καυσίμων. Δηλαδή πριν τις διακοπές ήταν υψηλές, πριν το Πάσχα ήταν υψηλές, ένα ενδιάμεσο διάστημα μεταξύ Πάσχα και καλοκαιριού είχαν πέσει οι τιμές, όπως και τώρα».
Μάλιστα, ο Γιώργος Λεχουρίτης σημειώνει με έμφαση: «Από εκεί και πέρα, τα καύσιμα είναι ένα χρηματιστηριακό είδος, όμως δεν γίνεται να επικαλείσαι την αύξηση της τιμής των καυσίμων για την αύξηση στα εισιτήρια και όταν τα καύσιμα πέφτουν, να μην μειώνεις τα εισιτήρια».
Καταλήγει, λέγοντας μεταξύ άλλων στο Reader: «Η δικαιολογία είναι ότι "βγάζουμε τα σπασμένα του κορονοϊού", όμως όλοι οι κλάδοι είχαν πληγεί, όχι μόνο η ακτοπλοΐα και οι ιδιοκτήτες. Δεν καταλαβαίνω όμως γιατί πρέπει να πληρώσω εγώ επιπλέον την τιμή όταν το κράτος επιδοτούσε ήδη τις επιχειρήσεις λόγω του κορονοϊού».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.