Ολοένα και βγαίνουν στο «φως» νέες αποκαλύψεις για τα αίτια που οδήγησαν στη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία στην Ιστορία της χώρας, με 57 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους μετά τη μετωπική σύγκρουση δύο τρένων στα Τέμπη. Είναι χαρακτηριστικές οι νέες δηλώσεις του προέδρου των εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκου Τσικαλάκη που, μιλώντας στην εκπομπή του Mega «Χαμογέλα και Πάλι!», ξέσπασε κατά πάντων αναφέροντας πως αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα θα είχε αποφευχθεί το ανθρώπινο λάθος.
Ολα αυτά την ώρα που ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου για το νέο πλαίσιο των σιδηροδρόμων, επανέλαβε ότι «το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα». Παράλληλα, αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων με ημερομηνία-κλειδί να είναι η 22η Μαρτίου όταν και θα ξεκινήσουν δρομολόγια, κυρίως του προαστιακού, μαζί με κάποιες εμπορικές αμαξοστοιχίες. Ανά πέντε μέρες θα προστίθενται δρομολόγια, ενώ την 1η Απριλίου υπολογίζεται να ανοίξει το Αθήνα – Θεσσαλονίκη και μέχρι τις 11 Απριλίου να λειτουργεί πλήρως ο σιδηρόδρομος.
«Τηλεδιοίκηση σιδηροδρομικά είναι στο τελείωμα του σταθμού του Δομοκού έως και το Πλατύ. Αυτό είναι η τηλεδιοίκηση της Λάρισας. Στη Λάρισα αυτήν τη στιγμή, το σύστημα τηλεδιοίκησης, κάποια κομμάτια λειτουργούν κάποια όχι, οι πίνακες δεν είναι σε λειτουργία. Αυτό που έχει η Λάρισα είναι τοπικός χειρισμός του σταθμού, δηλαδή έχει δύο χλμ. νότια προς την Αθήνα και άλλα 4-5 προς βόρεια, Θεσσαλονίκη» ανέφερε ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΣΕ.
Όπως εξήγησε ο κ. Τσικαλάκης «μιλάμε για ένα σύστημα τοπικού χειρισμού στο επίπεδο των 10-11 χλμ. Σε αυτά τα 11 χλμ, το επίμαχο κλειδί που άλλαξε την πορεία της αμαξοστοιχίας είναι εντός του πίνακα αυτού, δηλαδή το βλέπει ο σταθμάρχης. Δηλαδή, αν παρακολουθούσε σωστά τον πίνακα θα καταλάβαινε ότι το τρένο έχει μπει στη γραμμή καθόδου».
«(…) Αυτό που είναι δεδομένο είναι ότι κάποιος έκανε λάθος και αντί να το βάλει στην ανόδου, το έβαλε στην καθόδου. Και αυτό το λάθος μπορεί να το κάνει μόνο ένας άνθρωπος, ο υπεύθυνος του χειρισμού, ο σταθμάρχης. Από τη στιγμή που του μπήκε σε λάθος γραμμή, θα μπορούσε να το διορθώσει» ανέφερε για να καταλήξει λέγοντας ότι: «Αν υπήρχε η τηλεδιοίκηση, και μετά τα 4-5 χλμ. θα το έβλεπε. (…) Το ανθρώπινο λάθος θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί».
Γεραπετρίτης: Η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε απολύτως
«Θα ήθελα να πω μία κουβέντα για το ζήτημα το οποίο έχει ανακύψει και αφορά το θέμα της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα» ανέφερε, από την πλευρά του, χθες ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.
«Όπως έχω επανειλημμένως τονίσει και ενώπιον της Βουλής, της αρμόδιας διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής και σε συνέντευξη την οποία παρεχώρησα, το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Το επαναλαμβάνω με έμφαση. Προκύπτει από όλα τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας, η τοπική τηλεδιοίκηση στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική και ακόμα και σήμερα όλες οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις».
Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΣΕ ερωτηθείς στις αρχές της εβδομάδας αν κ. Γεραπετρίτης ως νέος υπουργός μετά από τη συγκεκριμένη τραγωδία δεν ενημερώθηκε σωστά ή «παίζει με τις λέξεις για να μεταθέσει την ευθύνη στον ανθρώπινο παράγοντα», ο κ. Τσιλακάκης σχολίασε πως «μπορεί κάποιος να είπε στον κ. Γεραπετρίτη κάποιες λεπτομέρειες και επειδή δεν είναι σιδηροδρομικός να μην συνειδητοποίησε ακριβώς ποια είναι η έννοια της τηλεδιοίκησης και του τοπικού χειρισμού. Είναι τεχνικές λεπτομέρειες που τις ξέρουμε εμείς», είπε χαρακτηριστικά.
Πινγκ πονγκ ευθυνών μεταξύ ΡΑΣ και ΟΣΕ
Ο κ. Λεβέντης, που εργάζεται στην τεχνική υπηρεσία του ΟΣΕ, μίλησε επίσης στο «Χαμογέλα και Πάλι» και σχολίασε τις δηλώσεις του προέδρου των εργαζομένων του ΟΣΕ. «Προσυπογράφω αυτά που είπε ο πρόεδρος, κ. Τσικαλάκης, το σκεπτικό του. Μετά την τραγωδία αυτή που χάθηκαν νέα παιδιά και σιδηροδρομικοί, προφανώς ένα ερώτημα που άκουσα είναι “πώς θα μπει κάποιος στο τρένο με ασφάλεια”. Προφανώς και το τρένο παρέχει ασφάλεια. Όταν βγει το εισαγγελικό πόρισμα για τις ποινικές ευθύνες για την τραγωδία, τότε θα δούμε τι έχει συμβεί. Δεν συνέβη μόνο το λάθος του σταθμάρχη, συνέβησαν και άλλα λάθη», είπε αρχικά.
Για την ασφάλεια των τρένων δήλωσε πως, «εάν διαβάσετε το δελτίο τύπου της ΡΑΣ, η ίδια η ΡΑΣ, μιλάει για ενδείξεις. Η υπεύθυνη στάση ενός φορέα είναι να μιλάει με αποδείξεις και όχι με ενδείξεις. Εάν αυτή τη στιγμή, οι ενδείξεις της ΡΑΣ δεν ισχύουν και οι αποδείξεις του ΟΣΕ είναι ότι όντως παρακολούθησαν οι εκπαιδευόμενοι σταθμάρχες και τη θεωρητική και την πρακτική τους εκπαίδευση, και μετά έδωσαν εξετάσεις για να γίνουν σταθμάρχες, τι θα πει μετά η ΡΑΣ; Ή θα ζητήσει συγγνώμη;»
«Δεν γίνεται ατομικό μάθημα, είναι συνολικό. Υπάρχει πρωτόκολλο παρουσίας και διαδικασίας. Η ΡΑΣ αυτό το πρωτόκολλο θα έπρεπε να το ζητήσει όταν έκανε τους ελέγχους, και να έχει αποδείξεις και όχι ενδείξεις. Αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δεν είναι τωρινό», συμπλήρωσε ο κ. Λεβέντης.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.