Μενού
Τέμπη τρένο
Αποκάλυψη του Reader | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Ανεξάρτητα από τη δημόσια συζήτηση για το εάν το σύστημα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης λειτουργούσε ή όχι στη Λάρισα ή σε ποιο ποσοστό είχε ολοκληρωθεί συνολικά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, η τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν απλά εφαρμοζόταν ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του ΟΣΕ.

Oπως αποκαλύπτει το Reader.gr, τα όσα έπραξε και εκείνα, που παρέλειψε να πράξει, ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου αλλά και η φερόμενη πρόωρη αποχώρηση των εμπειρότερων συναδέλφων του από το πόστο τους λίγο πριν τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών συνιστούν τον ορισμό του σοβαρού λόγου απόλυσης, που προβλέπεται στην επικαιροποιημένη μορφή του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του οργανισμού, που εγκρίθηκε τον περασμένο Μάιο.

Το δεδομένο αυτό σε συνδυασμό με το πλαίσιο των εσωτερικών διαδικασιών αξιολόγησης, που υποτίθεται εξασφάλιζαν μία πλήρη εικόνα για την απόδοση και τις ικανότητες κάθε εργαζόμενου στο σιδηρόδρομο, αποδεικνύουν ότι οι πολυδιαφημισμένες δικλείδες ασφαλείας του αρμόδιου φορέα για την αποτροπή ενός δυστυχήματος ήταν απλά μία έκθεση ιδεών.

ΟΣΕ: Ολοι οι εργαζόμενοι ανεξαρτήτως ιεραρχικής θέσης αξιολογούνται

Ειδικότερα, στο προοίμιο του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΣΕ τονίζεται με έμφαση ότι κεντρικό μέλημα του οργανισμού «αποτελεί η διασφάλιση ενός εύκολα προσβάσιμου, ασφαλούς, ολοκληρωμένου και ποιοτικού συστήματος μεταφορών, με σεβασμό προς τον πελάτη και αποτελεσματική διαχείριση των διατιθέμενων για τον σκοπό αυτό πόρων». Στην κατεύθυνση επίτευξης των στόχων αυτών, η διοίκηση του οργανισμού απέδιδε σημαντικό ρόλο στην αξιολόγηση του προσωπικού.

«Ολοι οι εργαζόμενοι ανεξαρτήτως ιεραρχικής θέσης αξιολογούνται βάσει ενός σφαιρικού πλαισίου δεξιοτήτων», υπογράμμιζε τον περασμένο Μάιο ο ΟΣΕ. Η δημοσιοποίηση όμως των ηχογραφημένων συνομιλιών του σταθμάρχη Λάρισας πριν και μετά τη σύγκρουση των τρένων αποτελούν τη μεγαλύτερη απόδειξη ενός απόλυτα ανεπαρκούς εργαζόμενου, που κλήθηκε να αναλάβει, ύστερα από αξιολόγηση, υπηρεσία σε μία άκρως νευραλγική και υπεύθυνη θέση.

οσε

Μεταξύ των δεξιοτήτων, που θα έπρεπε να έχει πιστοποιήσει το εσωτερικό σύστημα αξιολόγησης και για την περίπτωση του συγκεκριμένου σταθμάρχη ήταν η λειτουργική αποτελεσματικότητα του, η γνώση του τεχνικού αντικειμένου και η ταχύτητα και αρτιότητα διεκπεραίωσης των υποχρεώσεων της θέσης του.

Οσον αφορά στο διαδικαστικό μέρος, ο εργαζόμενος στον ΟΣΕ αξιολογείται από τον άμεσο προϊστάμενο του ενώ στη διαδικασία εμπλέκεται και δεύτερος αξιολογητής, σε υψηλότερο ιεραρχικό επίπεδο από τον πρώτο αξιολογητή, «ώστε να διασφαλιστεί η ορθή τήρηση της διαδικασίας, η αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης, καθώς και η επίτευξη κανονικής κατανομής στα αποτελέσματα της αξιολόγησης».

Οπως προκύπτει όμως από τις συνομιλίες των συναδέλφων του σταθμάρχη Λάρισας, όλοι γνώριζαν το επίπεδο της υπηρεσιακής του επάρκειας, πράγμα, που επιβεβαιώθηκε με τραγικό τρόπο εκ του αποτελέσματος, οπότε το πλαίσιο της αξιολόγησης του, εκτός της πλήρους αποτυχίας του, βρίσκεται υπό δικαστική διερεύνηση.  

Σε αυτές τις συνθήκες, η τοποθέτηση του συγκεκριμένου εργαζόμενου στη θέση αυτή μοιραία προδιέγραφε την πρόβλεψη του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΣΕ αναφορικά με τους σοβαρούς λόγους απόλυσης από τον οργανισμό. «Βαριά αμέλεια στην εκτέλεση της εργασίας ή του καθήκοντος, ή παράβαση Κανονισμών ή εντολών, από την οποία προκλήθηκε μεγάλη ζημία στην Εταιρεία ή σωματικές βλάβες σε πρόσωπα».

Από την άλλη πλευρά, τα όσα καταλογίζονται στους συναδέλφους του σχετικά με την ώρα αποχώρησης τους εκείνο το βράδυ επίσης προβλέπονται κατά γράμμα στον εν λόγω κανονισμό. «Αυτόβουλη εγκατάλειψη θέσης που έχει σχέση με την ασφάλεια της κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών».

Το άρθρο 56 του κανονισμού δε, «Απόλυση για επαγγελματική ανεπάρκεια», όπου περιλαμβάνονται τα παραπάνω, προκαλεί πραγματικό σοκ καθώς εάν είχε ληφθεί στοιχειωδώς υπόψη από τους προϊσταμένους του, πολύ περισσότερο εάν είχε ενεργοποιηθεί εγκαίρως, δε θα είχε συμβεί η εθνική τραγωδία.

Οπως σημειώνεται στον εσωτερικό κανονισμό, ένας εργαζόμενος μπορεί να απολυθεί μόνο για τους παρακάτω λόγους:

  • Για σωματική ή πνευματική ανικανότητα
  • Για επαγγελματική ανεπάρκεια
  • Για κατάργηση θέσεως
  • Λόγω ορίου ηλικίας
  • Για αποχή μεγάλης διάρκειας που οφείλεται σε προφυλάκιση ή φυλάκιση.
οσε

Ειδικά για την επαγγελματική ανεπάρκεια, υπογραμμίζεται ότι, «ανεξαρτήτως των όποιων απαιτήσεων του νόμου, που όλες ισχύουν, για την εγκυρότητα της απόλυσης για λόγους, που αφορούν στο πρόσωπο του Εργαζομένου, απαιτείται να συντρέχει η εξής προϋπόθεση:

  •  Η καταγγελία να αποτελεί έσχατο μέσο, δηλαδή ο λόγος απόλυσης να συνίσταται σε γεγονός τέτοιο ή/και σε σειρά γεγονότων τέτοια, που κατ’ αντικειμενική κρίση και δεδομένων και όσων δύνανται να έχουν προηγηθεί (π.χ. συστάσεις, προειδοποιήσεις, αξιολογήσεις, μετάθεση κτλ, κατά περίπτωση και ανάλογα με την κάθε περίπτωση) να μην μπορεί καλοπίστως και ευλόγως να απαιτηθεί από το μέσο καλόπιστο εργοδότη η εξακολούθηση της σχέσης εργασίας». Τραγική ειρωνεία, μεταξύ των 10 σπουδαίων λόγων απόλυσης, που επικαλείται η διοίκηση του ΟΣΕ, «φωτογραφίζονται» οι ενέργειες και παραλείψεις των εργαζομένων του οργανισμού, που είχαν βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στο σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας.
οσε

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.