Μενού
Τέμπη
Αποκάλυψη του Reader | @Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Σε μία ακόμα σοκαριστική αποκάλυψη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη προχωρά το Reader φωτίζοντας και νέες πτυχές της πρωτοφανούς τραγωδίας. Οι επίσημες και αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις των αρμόδιων φορέων προς τη διοίκηση του ΟΣΕ τα τελευταία χρόνια για την αυξημένη πιθανότητα να συμβεί ένα σοβαρό συμβάν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας αποδείχτηκαν ότι δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν τη μοιραία αλλαγή τροχιάς της Intercity 62, ύστερα από εντολή του σταθμάρχη Λάρισας, οδηγώντας στο θάνατο 57 ανθρώπους. Ομως, το να διαπιστώνεις ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, μόλις 4 μέρες πριν από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στις 28 Φεβρουαρίου στα Τέμπη, έθεσε στην υψηλότερη βαθμίδα κινδύνου για σιδηροδρομικό δυστύχημα τον «λάθος χειρισμό σταθμάρχη» (!) πραγματικά προκαλεί σοκ. 

Ειδικότερα, κατά τη συνεδρίαση της 24ης Φεβρουαρίου, η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ενέκρινε τη «Στρατηγική της ΡΑΣ για την Εποπτεία για την τριετία 2023 – 2025», που συντάχτηκε από την αρμόδια Μονάδα Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας. Βασικός σκοπός της Στρατηγικής της ΡΑΣ είναι ο προσδιορισμός των τομέων κινδύνων για τη διενέργεια στοχευμένων δραστηριοτήτων εποπτείας και με τη συνεργασία με το σιδηροδρομικό τομέα στην κατεύθυνση της συνεχούς βελτίωσης των επιδόσεων διαχείρισης ασφάλειας. Οι τομείς κινδύνων και ο καθορισμός των προτεραιοτήτων για την εποπτεία προκύπτουν μετά από τη συλλογή και την ανάλυση πληροφοριών και δεδομένων, που λαμβάνονται από πολλές πηγές με τον εποπτικό ρόλο της ΡΑΣ να επικεντρώνεται κυρίως στις δραστηριότητες εκείνες, που θεωρεί ότι ενέχουν τους σοβαρότερους κινδύνους ή στις περιπτώσεις, που οι κίνδυνοι ελέγχονται λιγότερο.

ras

«Κόκκινος συναγερμός» από τη ΡΑΣ 4 μέρες πριν την τραγωδία

Στο πλαίσιο αυτό, στην κορυφή της πυραμίδας των υψηλότερων κινδύνων για τη ΡΑΣ βρισκόταν 4 μέρες πριν την εθνική τραγωδία η «Διεξαγωγή και διαχείριση κυκλοφορίας / Ανθρώπινοι παράγοντες / Σύστημα τηλεδιοίκησης». Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στη Στρατηγική Εποπτείας της Αρχής, η διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας από τον ΔΥ (σ.σ. ΟΣΕ) πραγματοποιείται με δύο τρόπους: α) με τηλεδιοίκηση και β) μέσω σταθμάρχη και κλειδούχου με τη ΡΑΣ να σημαίνει «κόκκινο» συναγερμό:

«Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν καταγραφεί συμβάντα/εκτροχιασμοί αμαξοστοιχιών, που οφείλονταν σε ανθρώπινο παράγοντα (λάθος χειρισμού Σταθμάρχη), καθώς και παρατηρήθηκαν επαναλαμβανόμενα τεχνικά προβλήματα στις αλλαγές τροχιάς. Η ασφάλεια της διεξαγωγής και διαχείρισης της κυκλοφορίας θέτει σε υψηλή προτεραιότητα την εποπτεία του συγκεκριμένου τομέα». Μάλιστα, οι σήραγγες θεωρούνται τα πιο επικίνδυνα σημεία για να σημειωθεί ένα σιδηροδρομικό ατύχημα, που θα είχε ως αποτέλεσμα την εκδήλωση πυρκαγιάς ή έκρηξης, με τη ΡΑΣ να θέτει σε υψηλό επίπεδο παρακολούθησης και αυτό το πεδίο εστιάζοντας στην ύπαρξη και εφαρμογή σχεδίων διαχείρισης κρίσεων. 

ras

Στο μεταξύ, ένα ακόμα προβληματικό πεδίο, που εντόπισε και εφιστά την προσοχή η αρμόδια Αρχή είναι η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας των αμαξοστοιχιών, που αποτελούν μία από τις βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων και συμβάντων στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. «Η ΡΑΣ έχει εκδώσει προς το παρόν δύο αυστηρές συστάσεις / οδηγίες προς τη ΣΕ ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη συμμόρφωση των μηχανοδηγών της με τα προβλεπόμενα όρια ταχυτήτων αμαξοστοιχιών και θα συνεχίσει να ελέγχει κατά προτεραιότητα τη συγκεκριμένη περιοχή εποπτείας, μέσω ελέγχων επί των συρμών, που κυκλοφορούν στην εθνική σιδηροδρομική υποδομή».

ras

Σε αυτές τις συνθήκες και ύστερα από τα όσα απίστευτα έχουν έρθει στο «φως» μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν δημιουργεί ιδιαίτερη εντύπωση η διαπίστωση της ΡΑΣ ότι στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας κυκλοφορούσαν έως τις 28 Φεβρουαρίου αμαξοστοιχίες με μηχανοδηγούς, που δεν είχαν έγκυρα πιστοποιητικά. «Κατά τα προηγούμενα έτη διαπιστώθηκε μέσω είτε καταγγελιών, είτε ατυχημάτων είτε ελέγχων εφαρμογής διατάξεων του ν.3911 ότι οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις δεν τηρούν πιστά το σύστημα παρακολούθησης μηχανοδηγών και τη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικών, με αποτέλεσμα μηχανοδηγοί να μηχανοδηγούν στην εθνική σιδηροδρομική υποδομή χωρίς έγκυρο πιστοποιητικό. Η ΡΑΣ θα συνεχίσει να υλοποιεί σχετικούς ελέγχους την επόμενη τριετία».

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.