Θερμό καλοκαίρι και στα... καύσιμα φαίνεται πως θα ζήσουν οι Ελληνες, καθώς η τιμή της βενζίνης σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και προς το παρόν δεν υπάρχει ούτε καν ένδειξη αποκλιμάκωσης στον ορίζοντα! Η μέση τιμή της βενζίνης σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης έχει διαμορφωθεί πανελλαδικά στα 2,367 ευρώ το λίτρο οδεύοντας ολοταχώς στα 2,5 ευρώ λίτρο στη Αττική.
Διαβάστε ακόμη: Βενζίνη: Ερχεται το Fuel Pass 2 - Τα μέτρα που εξετάζονται για την ακρίβεια
Ωστόσο, ήδη σε νησιωτικές περιοχές η τιμή έχει ξεπεράσει προ πολλού και αυτό το «φράγμα». Ενδεικτικά σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Ιόνιο και Κρήτη ενώ η μέση τιμή διαμορφώνεται κοντά στα 2,5 ευρώ το λίτρο, οι οδηγοί σε αρκετά πρατήρια αγοράζουν τη βενζίνη πάνω από το 2,7 ευρώ το λίτρο. Διεθνείς αναλυτές προβλέπουν πως οι τιμές ενέργειας θα παραμείνουν υψηλές και τους επόμενους μήνες ενώ και η Moody's εκτιμά ότι οι τιμές του φυσικού αερίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα παραμείνουν υψηλές τουλάχιστον για τα επόμενα 3 έως 5 χρόνια με το βασικό της σενάριο της να είναι πως οι τιμές του πετρελαίου θα υποχωρήσουν το 2023. Η εικόνα στην ελληνική αγορά των καυσίμων δημιουργεί έντονη ανησυχία στους καταναλωτές ενόψει μάλιστα των καλοκαιρινών διακοπών, αλλά και προβληματισμό στους επαγγελματίες που ζητούν μέτρα όπως μείωση του ειδικού φόρου ή του ΦΠΑ στα καύσιμα, ως μόνη λύση συγκρατηθούν οι τιμές.
Μόνη λύση η επέκταση του Fuel Pass
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση ετοιμάζεται όπως όλα δείχνουν για την επέκταση του fuel pass ως μέτρο ελάφρυνσης για τους οδηγούς που βλέπουν τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο να έχουν μετατραπεί σε... πολυτέλεια. Οπως επισημάνθηκε δια στόματος του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει στην επέκταση του fuel pass και μετά την 30ή Ιουνίου σε μία προσπάθεια να βοηθηθούν οι πολίτες από το ράλι ανόδου των τιμών των καυσίμων.
Οι επίσημες ανακοινώσεις σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου αναμένεται να γίνουν μέσα στον μήνα ενώ ο ίδιος μιλώντας στον ΣΚΑΙ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να διευρυνθούν οι δικαιούχοι της κάρτας καυσίμων, με την αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων ώστε να συμπεριληφθούν περισσότεροι πολίτες. Παράλληλα πάντως ο κ. Οικονόμου ανέφερε ότι δεν μπορεί να γίνει μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα επισημαίνοντας ότι «η αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων δεν προκρίνεται από την κυβέρνηση για να πέσουν οι τιμές στα καύσιμα. Αν αυτά τα χρήματα λείψουν, είτε θα πρέπει να βάλουμε νέους φόρους ή να δανειστούμε με πολύ υψηλά επιτόκια».
Παράλληλα στο «τραπέζι», φαίνεται πως βρίσκεται και σχέδιο για bοnus στα νοικοκυριά που προχωρούν σε μείωση της κατανάλωσης για τα κλιματιστικά. Πρόκειται ουσιαστικά για παροχή κινήτρων για εξοικονόμηση ενέργειας και από νοικοκυριά – πέραν του δημοσίου τομέα- με αυξημένη επιδότηση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, εφόσον διαπιστωθεί ότι συμβάλουν στη λεγόμενη «επιχείρηση θερμοστάτης», τη μείωση, δηλαδή, της κατανάλωσης ενέργειας.
Ξέφυγε η τιμή του πετρελαίου
Εξαιρετικά δυσοίωνα όμως είναι τα σενάρια και οι προβλέψεις και το πετρέλαιο, καθώς τα 120 δολάρια ανά βαρέλι δείχνει να είναι η τιμή που παγιώνεται και στις δύο όχθες του Ατλαντικού, ενώ οι προβλέψεις των ειδικών κάνουν πλέον λόγο ακόμα και για 140 με 150 δολάρια βραχυπρόθεσμα, με ό,τι συνεπάγεται κάτι τέτοιο για τις τιμές των καυσίμων. Είναι χαρακτηριστική η εκτίμηση της Goldman Sachs για 140 δολάρια το βαρέλι μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου, όπως και των Moody's , που κάνουν λόγο για πολύ υψηλές τιμές ενέργειας στο προβλεπτό μέλλον.
Μέχρι και αργά το απόγευμα (σ.σ. ώρα Ελλάδας), η διαπραγμάτευση για το πετρέλαιο Brent γινόταν στα 121,5 δολάρια ανά βαρέλι, με άνοδο 0,8%, ενώ στο αμερικανικό χρηματιστήριο, το WTI ήταν οριακά πτωτικό, στα 119,75 ανά βαρέλι. Σημειώνεται ότι το Brent, που χρησιμοποιείται κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, σημειώνει άνοδο άνω του 68% σε ετήσια βάση - ενώ έχει φτάσει τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου μία ανάσα από τα 140 δολάρια ανά βαρέλι. Πτωτικές τάσεις με χαμηλές συναλλαγές καταγράφονταν στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου με τη MWh στα 79,4 ευρώ, οριακά ψηλότερα από την τιμή της 23ης Φεβρουαρίου, μία ημέρα πριν από την έναρξη της εισβολής του Πούτιν στην Ουκρανία.
Την ίδια στιγμή, όλα τα διεθνή μέσα αναφέρουν την περίπτωση του πετρελαϊκού «γίγαντα» Exxon Mobil που ξεπέρασε μέσα στο τρίμηνο του πολέμου τα «υπαρξιακά» προβλήματα των τελευταίων ετών, καθώς η συζήτηση για την «πράσινη» ενέργεια υπονόμευε τις προοπτικές της, με την μετοχή της να ενισχύεται κατά 70% λόγω των πολύ υψηλών τιμών στην πετρελαϊκή αγορά.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.