Πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται η ζημιά που είχε προξενήσει στο ελληνικό Δημόσιο ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής, ο οποίος το 2012 έκανε την «κλοπή του αιώνα» στην Εθνική Πινακοθήκη, αρπάζοντας τρία έργα του Πάμπλο Πικάσο, του Πιτ Μοντριάν και το σχέδιο σε χαρτί, των αρχών του 17ου αιώνα που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).
Διαβάστε ακόμη: Εθνική Πινακοθήκη: Το Twitter «ξεσάλωσε» από την πτώση του πίνακα του Πικάσο
Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής, που ήταν γνωστός και ως artfreak στα social media, λατρεύει τα έργα τέχνης και, όπως υποστήριξε στην απολογία του, είχε καταστρώσει ένα σχέδιο για να κάνει τη «ληστεία του αιώνα». Παρακολουθούσε για έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη, ήξερε όλες τις λεπτομέρειες των εργαζομένων, τις κινήσεις που κάνουν, τα πόστα τους μέχρι και τι ώρα καπνίζουν. Όποτε δεν έμπαινε μέσα στην Εθνική Πινακοθήκη, κατέγραφε καρέ καρέ τις κινήσεις απ' έξω. Μέχρι που το βράδυ της 9ης Ιανουαρίου 2012 «χτύπησε» και έκανε τη ληστεία του αιώνα, μια ληστεία που θα μπορούσε να γίνει κινηματογραφική ταινία.
Η αρπαγή των πινάκων του Πάμπλο Πικάσο, του Πιτ Μοντριάν και του έργου που, όπως υποστηρίζει ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής, χάθηκε στην... τουαλέτα είχε κόστος για το ελληνικό Δημόσιο πάνω από 15 εκατ. ευρώ, όπως επισημαίνουν στο Reader.gr ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Μάνος Στεφανίδης, και ο εκτιμητής έργων τέχνης, Αγγελος Σταυρόπουλος.
«Γυναικείο κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο: Ο πίνακας που εκφράζει τη φρίκη του πολέμου
«Ένα έργο που εκφράζει τη δραματική κατάσταση που επικρατούσε στην Ευρώπη λίγο πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο είναι το Γυναικείο Κεφάλι του Πάμπλο Πικάσο». Αυτά τα λόγια χρησιμοποιεί ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Μάνος Στεφανίδης, για να περιγράψει τι ακριβώς απεικονίζει ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο. Σύμφωνα με τον κ. Στεφανίδη, ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο φιλοτεχνήθηκε το 1939 και ήταν ένα από τα έργα που ακολούθησαν την «Γκουέρνικα» και λίγο πολύ φέρουν την αισθητική της.
Τα συγκεκριμένα έργα εκφράζουν την απόγνωση, το δράμα, τη φρίκη ενός πολέμου. «Είναι ένα έργο συμβολικό και εν μέρη προφητικό, καθώς το πρόσωπο που απεικονίζει είναι μια τερατική φιγούρα, η οποία μπορούμε να πούμε ότι απεικονίζει τις παραμορφωμένες φιγούρες των Εβραίων στα κρεματόρια του Χίτλερ», αναφέρει ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης. Ένα σημαντικό γεγονός είναι ακόμα ότι ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο, σύμφωνα με τον ίδιο, εκφράζει αυτή τη δυσοίωνη ατμόσφαιρα της Ευρώπης εκείνη την εποχή. Μοντέλο του μεγάλου ζωγράφου ήταν η καλλονή Ντόρα Μάαρ, η οποία υπήρξε και ερωμένη του. Η Ντόρα Μάαρ, όπως ήταν το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο της Ονριέτ Τεοντόρα Μάρκτοβιτς, μοναχοκόρη του Κροάτη αρχιτέκτονα Γιόζιπ Μάρκοβιτς και της Γαλλίδας Λουίζ-Ζουλί Βουαζίν είχε γίνει ήδη από τη δεκαετία του '20 γνωστή φωτογράφος και μοντέλο ενώ από τα μέσα της δεκαετίας του '30, άρχισε να εισέρχεται στον κύκλο των σουρεαλιστών ζωγράφων του Παρισιού. Η σχέση τους τελείωσε αρχικά το 1942, ξανασυναντήθηκαν το 1945, οπότε και τελικά χώρισαν οριστικά.
Ένα πράγμα που επισήμανε ο κ. Στεφανίδης ήταν ότι ο Πάμπλο Πικάσο στην δωρεά που έκανε στον ελληνικό λαό έκανε κάτι μοναδικό. «Έβαλε την υπογραφή του και έκανε μια αφιέρωση προς τον ελληνικό λαό. Τέτοιες ενέργειες τις έκανε σπανιότατα, είχε απόλυτη επίγνωση του "brand name" του. Δεν κάνει ποτέ κάτι παραπάνω, αλλά σε αυτή την περίπτωση το έκανε» εξήγησε ο καθηγητής.
«Ο ανεμόμυλος Στάμμερ»: Ένα μεγάλο έργο του Μοντριάν εξίσου σημαντικό με εκείνο του Πικάσο
Ο κ. Στεφανίδης αναφέρθηκε και στο άλλο έργο που ανευρέθηκε από την ΕΛ.ΑΣ. λέγοντας ότι και αυτό είναι ένα έργο εξίσου σημαντικό με εκείνο του Πικάσο. «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» φιλοτεχνήθηκε το 1905 από τον Πιτ Μοντριάν και ανήκει στη νεανική του περίοδο, η οποία είναι έντονα επηρεασμένη από τον Βίνσεντ βαν Γκογκ. Σαν ζωγράφος ο Μοντριάν εκφράζει τη γεωμετρική αφαίρεση. Αυτό που παρατηρούμε στα έργα του είναι τα καθαρά και ορθογώνια σχήματα και καθαρά χρώματα.
Σε αυτό τον πίνακα απεικονίζεται ένα τοπίο με έναν ανεμόμυλο, στον οποίο ο ζωγράφος ανοίγει έναν διάλογο με τον μεγάλο του πρόγονο. «Είναι ένα έργο που παραπέμπει στο φως του Βορρά, την γκρίζα ατμόσφαιρα και την μελαγχολία» είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής.
Πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ και τα τρία έργα τέχνης
Ο εκτιμητής έργων Τέχνης, Άγγελος Σταυρόπουλος μιλώντας στο Reader.gr εκτίμησε τη συνολική αξία και των τριών έργων τέχνης που εκλάπησαν εκείνο το βράδυ από την Εθνική Πινακοθήκη. Σύμφωνα με τον ίδιο «η ελαιογραφία του Πικάσο είναι ένα πολύ σημαντικό έργο γιατί προσφέρθηκε ως φόρος τιμής προς τον ελληνικό λαό για την συμβολή του στην αντίσταση κατά του γερμανικού ζυγού». Ακόμα πρόσθεσε ότι «εικαστικά έργα, τα οποία συνδέονται με σημαντικά ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα μια χώρας έχουν προεξέχουσα σημασία και αποκτούν άλλη βαρύτητα στο χρηματιστήριο της τέχνης».
Πόσο κοστίζουν οι κλεμμένοι πίνακες από την Εθνική Πινακοθήκη
- Ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο κοστολογείται περίπου στα 10 με 15 εκατομμύρια ευρώ.
- Το έργο του Πιτ Μοντριάν περίπου στις 250.000 - 350.000 ευρω.
- Το σχέδιο του Γκουλιέλμο Κάτσια στις 10.000 - 15.000 ευρω
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.