Μενού
  • Α-
  • Α+

Με στόχο την οικονομική… ασφυξία της Μόσχας, η παγκόσμια κοινότητα αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση ειδικότερα, επεκτείνουν το φάσμα κυρώσεων προς τη Ρωσία και σε μία σειρά από επιχειρήσεις, κρατικές και μη. Και ενώ σε τομείς όπως η πολιτική αεροπορία και ο αθλητισμός παρατηρείται μία κοινή, σκληρή, στάση απέναντι στον Πούτιν, η κατάσταση στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι από αμήχανη έως ουδέτερη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ACEA, η Ένωση των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, δεν έχει κάνει ακόμη καμία δημόσια τοποθέτηση σχετικά με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τα όποια σχόλια έχουν γίνει από μεμονωμένες εταιρείες ή ανώτατα στελέχη, όπως ο Διευθύνων Σύμβουλος του Volkswagen Group. Ο Χέρμπερτ Ντις ανέφερε στο twitter ότι παρακολουθεί την επίθεση στην Ουκρανία «με μεγάλη ανησυχία και φόβο. Είμαστε πεπεισμένοι ότι βιώσιμη λύση στη σύγκρουση μπορεί να υπάρξει μόνο στη βάση του διεθνούς δικαίου».

Η Volkswagen είναι ένας από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων με την μεγαλύτερη εξάρτηση από τη Ρωσία και την Ουκρανία. To εργοστάσιό της στην Καλούγκα, περίπου 170 χλμ. νοτιοδυτικά της Μόσχας, απασχολεί περίπου 4.000 εργαζομένους και παράγει σε ετήσια βάση 118.000 οχήματα. To Volkswagen Group διαθέτει επίσης εργοστάσιο της Skoda στο Σολομόνοβο της Ουκρανίας, ενώ εισάγει πρώτες ύλες από τις δύο χώρες που βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση, για την παραγωγή αυτοκινήτων στη Γερμανία. Ήδη ανακοίνωσε ότι αυτή την εβδομάδα δύο από τα εργοστάσιά της στη Γερμανία, στο Τσβικάου και τη Δρέσδη, θα διακόψουν την παραγωγή για λίγες μέρες, λόγω της έλλειψης απαραίτητων εξαρτημάτων. 

Εργοστάσιο στα περίχωρα της Μόσχας έχει η Mercedes-Benz, η BMW συνεργάζεται με τοπικό εταίρο για την κατασκευή αυτοκινήτων, ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, δήλωσε πρόσφατα ότι θα εξεταστεί ο περιορισμός της παραγωγής οχημάτων στη Ρωσία, λόγω των κυρώσεων. Η μετοχή της Stellantis σημειώνει πτώση άνω του 5%.

Ακόμη πιο περίπλοκη είναι η κατάσταση για το Renault Group. Ο γαλλικός όμιλος κατέχει το 67,61% των μετοχών της ρωσικής AvtoVAZ, η οποία είναι η μητρική εταιρεία της Lada, της πρώτης σε πωλήσεις μάρκας στη Ρωσία. Με δεδομένο το γεγονός ότι η Ρωσία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για την Renault μετά τη Γαλλία, οι κυρώσεις την επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μετοχή της Renault το πρωί της Δευτέρας στο χρηματιστήριο του Παρισιού υποχωρεί άνω του 9%!

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ήρθε σε μία στιγμή που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει ήδη μία σειρά από προκλήσεις. Η αύξηση του κόστους της ενέργειας και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως η έλλειψη ημιαγωγών, έχουν προκαλέσει σημαντική μείωση της παραγωγής και άρα των πωλήσεων. Πριν λίγες εβδομάδες ο ACEA εκτίμησε ότι η ευρωπαϊκή αγορά θα καταγράψει άνοδο 7,9% το 2022, όμως θα παραμείνει στο -20% σε σχέση με το 2019. Πλέον όμως, η συγκεκριμένη πρόβλεψη αναμένεται να αναθεωρηθεί προς τα κάτω.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.