Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά και με δυνατότητα να κινηθούν χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση. Και αν για το πρώτο έχουν γίνει ήδη σημαντικά βήματα, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να πολλαπλασιάζονται χρόνο με το χρόνο, η αυτόνομη οδήγηση αργεί ακόμη.
Τον Ιούλιο του 2021 τέθηκε σε ισχύ νόμος στη Γερμανία, ο οποίος θα επιτρέπει στο μέλλον σε πλήρως αυτόνομα οχήματα (επιπέδου 4) να κυκλοφορούν σε επιλεγμένες περιοχές. Πόσο κοντά είναι όμως το μέλλον; Και πόσο αργότερα από τη Γερμανία θα δούμε αυτόνομα οχήματα στους ελληνικούς δρόμους; Η Ούτα Κλάβιτερ, επικεφαλής των νομικών υπηρεσιών της Audi, επιχειρεί μαζί με την ομάδα της να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που εγείρονται από την αυτόνομη κίνηση των οχημάτων.
«Μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι στην Ευρώπη θα δούμε έως το 2030 λειτουργίες όπως η αυτόνομη κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους για μεγάλες αποστάσεις. Πάντως δεν νομίζω ότι θα είμαστε σε θέση να κοιμόμαστε μέσα στο αυτοκίνητό μας, κατά το ταξίδι μας το Σαββατοκύριακο. Για παράδειγμα, δεν υπάρχουν ακόμη στην Ευρώπη οι τεχνικοί κανονισμοί για την έγκριση της αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4 σε ιδιωτικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, πρέπει να θεσπιστούν κανονισμοί για τη χρήση λειτουργιών αυτόνομης οδήγησης, εντός των ορίων της εθνικής νομοθεσίας κάθε χώρας», τονίζει η κα Κλάβιτερ.
Εντός των πόλεων, όπου είναι πιο εύκολο να φτιαχτούν οι απαραίτητες υποδομές (όπως το δίκτυο 5G), η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι κάτι τόσο μακρινό. «Θα δούμε πιο νωρίς να κυκλοφορούν αυτόνομα οχήματα στις μεγάλες πόλεις. Όπως πολυθέσια ταξί που θα κινούνται χωρίς οδηγό. Εξάλλου, εντός των πόλεων δεν χρησιμοποιούμε μόνο αυτοκίνητα, αλλά επίσης ηλεκτρικά πατίνια, ενοικιαζόμενα ποδήλατα και άλλα οχήματα μικροκινητικότητας. Θα είναι κρίσιμος παράγοντας το πώς θα ενσωματώσουμε στο ίδιο δίκτυο όλες αυτές τις μορφές μετακίνησης. Χρειάζεται ένα ολιστικό οικοσύστημα που θα επιτρέπει π.χ. να έχεις κάνει κράτηση σε θέση φόρτισης, πριν καν φθάσεις στην πόλη με το αυτόνομο όχημα».
Σύμφωνα με την Ούτα Κλάβιτερ, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η ίδια η τεχνολογία. «Θα πρέπει να εξασφαλίζεται ότι η λειτουργία αυτόνομης οδήγησης είναι άνετη και – κυρίως – ασφαλής. Μόνο τότε, και αυτή είναι η δεύτερη πρόκληση, θα εξασφαλίσουμε την κοινωνική αποδοχή και την εμπιστοσύνη. Κατά την άποψή μου, η τρίτη πρόκληση είναι επίσης ξεκάθαρη: θα πρέπει οι κανονισμοί να εναρμονιστούν διεθνώς, ή τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Διαφορετικά, η περιοχή όπου τα αυτόνομα οχήματα θα μπορούν να κυκλοφορήσουν θα σταματά στα σύνορα των χωρών».
Η απόσταση από την πλήρως αυτόνομη οδήγηση, διαφέρει από χώρα σε χώρα. «Όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο, η Γερμανία είναι ξεκάθαρα μπροστά από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Αλλά και στον τομέα της τεχνολογίας ηγούμαστε. Για παράδειγμα, πέρυσι η Audi και η εταιρεία λογισμικού CARIAD παρουσίασαν το σύστημα αυτόνομης στάθμευσης, στο περιθώριο της έκθεσης αυτοκινήτου του Μονάχου. Ο οδηγός θα πρέπει απλά να αφήνει το αυτοκίνητο στην είσοδο του γκαράζ και αυτό – μέσω εφαρμογής – θα φθάνει μόνο του στην θέση στάθμευσης. Η ασφάλεια είναι σημαντική και εδώ, όμως αρκετές φορές διαπιστώνουμε διαφορετική προσέγγιση στις άλλες δύο κύριες αγορές, αυτές των ΗΠΑ και της Κίνας. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο κόσμος ενδιαφέρεται περισσότερο για τις τεχνολογικές καινοτομίες και δέχεται πιο εύκολα ορισμένα ρίσκα. Αντίθετα, στη Γερμανία οι νομοθέτες θέλουν να γίνονται πιο μικρά βήματα, ώστε να περιορίζονται οι κίνδυνοι. Για αυτόν τον λόγο, η πλήρως αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4 θα επιτρέπεται σε προκαθορισμένες ζώνες».
Όπως υποστηρίζει η Ούτα Κλάβιτερ, ο δρόμος προς την αυτόνομη κίνηση των οχημάτων θα γίνει με προσεκτικά βήματα. «Θα γίνει εξελικτικά, όχι επαναστατικά, όπως στις ΗΠΑ και την Κίνα. Αυτό μπορεί να είναι και πλεονέκτημα, καθώς θα υπάρξει η αναγκαία εμπιστοσύνη στην ποιότητα της αυτόνομης λειτουργίας, κάτι που περιμένουν από εμάς οι πελάτες μας».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.