Μενού
  • Α-
  • Α+

Η περίπτωση της Tesla είναι ιδιαίτερη. Είναι μια εταιρεία που έχει σε πολύ μικρό διάστημα καταφέρει να αφήσει έντονο στίγμα στην αυτοκινητοβιομηχανία, παρότι η ίδια δεν θεωρεί ότι είναι κατά κύριο λόγο κατασκευαστής αυτοκινήτων. Διαθέτει μια γκάμα μοντέλων που εξιτάρουν - όχι απαραίτητα με την εμφάνισή τους αλλά με την τεχνολογία που περιλαμβάνουν και με τον τρόπο που προσεγγίζουν την αυτοκίνηση.

Νέα εμπειρία σε κάθε επίπεδο

Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ διαφορετική τόσο στον τρόπο που φτιάχνονται και χρησιμοποιούνται τα αυτοκίνητα της Tesla όσο και στον τρόπο που μπορεί κανείς να τα αποκτήσει. Και καθώς το ενδιαφέρον και ο ενθουσιασμός για την Tesla και τα προϊόντα της έχει «χτυπήσει κόκκινο» παγκοσμίως, το ίδιο έχει αρχίσει να συμβαίνει και εδώ, στη χώρα μας.

Προτού αρχίσουμε να ασχολούμαστε με το ίδιο το αυτοκίνητο, έχει αξία να ρίξουμε μια ματιά στη διαδικασία απόκτησής του. Καταρχάς, δεν υπάρχουν άπειρες εκδόσεις αμαξωμάτων και εκατομμύρια συνδυασμοί χρωμάτων και υλικών για το εξωτερικό και το εσωτερικό, που ενδέχεται περισσότερο να μπερδέψουν τον αγοραστή παρά να τον βοηθήσουν. Ούτε ατελείωτος κατάλογος από έξτρα επιλογές και αξεσουάρ. Ανοίγοντας μια παρένθεση εδώ, αυτό είναι κάτι που αρκετοί κατασκευαστές έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται και κάνουν κινήσεις για να «απλοποιήσουν» την γκάμα τους. Κλείνει η παρένθεση.

Μπαίνεις λοιπόν στην ιστοσελίδα της Tesla, βλέπεις π.χ. το Model 3, επιλέγεις μία από τις 3 εκδόσεις, διαλέγεις ένα από τα 5 χρώματα για το εξωτερικό, έναν από τους δύο χρωματισμούς για το εσωτερικό, τις ζάντες, τις έξτρα δυνατότητες του Autopilot και... αυτό ήταν. Με μια προκαταβολή 100 ευρώ στην πιστωτική σου κάρτα έχει ολοκληρωθεί η παραγγελία και έχεις κάνει το πρώτο βήμα για να γίνεις ο ευτυχής κάτοχος.

Ναι, αλλά μπορείς να το δεις από κοντά; Φυσικά μπορείς, προς το παρόν στην έκθεση που υπάρχει στην Αθήνα, στο Golden Hall, και αργότερα αλλού. Μπορείς να το κάνεις test drive; Ασφαλώς και μπορείς να το προγραμματίσεις, κι αυτό μέσα από το σάιτ της Tesla. Εδώ υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο: όπως μας είπαν οι άνθρωποι της Tesla Ελλάδας, περίπου το 80% των ανθρώπων που κάνουν παραγγελία και δίνουν την προκαταβολή δεν έχουν ακόμα δει ή οδηγήσει το αυτοκίνητο – κι αυτό είναι χαρακτηριστικό της νέας προσέγγισης που γράφτηκε παραπάνω.

Όχι το αυτοκίνητο που ξέρεις

Ας περάσουμε όμως στο πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της δοκιμής, που είναι φυσικά το ίδιο το αυτοκίνητο, δηλαδή ένα Tesla Model 3 Long Range, χρώματος μπλε σκούρο. Πλησιάζοντας να παραλάβεις το αυτοκίνητο, δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος από όλα τα πράγματα που έχεις διαβάσει για τον Ίλον Μασκ, για την Tesla και για τα προϊόντα της. Κι ενώ το Model 3 δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό εξωτερικά, κάθε λεπτομέρεια τονίζει τη διαφορετικότητα.

Τι είναι, όμως, αυτό που ξεχωρίζει το Tesla Model 3 από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους; Με τα λόγια των ίδιων των ανθρώπων της Tesla, τα αυτοκίνητά τους δεν είναι οχήματα που περιέχουν εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά εξελιγμένοι υπολογιστές που έχουν αμάξωμα, σύστημα κίνησης και τροχούς. Κι αυτό το καταλαβαίνεις αμέσως μόλις βρεθείς στη θέση του οδηγού - ή μάλλον ακόμα και πριν από αυτό, καθώς για να το ξεκλειδώσεις χρειάζεται απλώς να κατεβάσεις τη σχετική εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο και να συνδέσεις το λογαριασμό σου.

Μέσα από αυτήν την εφαρμογή μπορείς, εκτός από το να κλειδώνεις/ξεκλειδώνεις, να ρυθμίζεις τη θερμοκρασία της καμπίνας, ανάβοντας τον κλιματισμό, να βλέπεις πού βρίσκεται το αυτοκίνητο με την ακριβή θέση του στο χάρτη, ακόμα και να το καλέσεις να έρθει κοντά σου, αν χρειαστεί.

Αν κάποιος ανυποψίαστος μπει μέσα σε ένα Tesla Model 3 και καθίσει στη θέση του οδηγού, το πιθανότερο είναι ότι θα νομίζει ότι έχει γίνει λάθος και τον έβαλαν σε ένα ημιτελές αυτοκίνητο. Ο πιο υποψιασμένος όμως θα αναγνωρίσει αμέσως την «αφαιρετική» φιλοσοφία της Tesla για το μικρότερο μοντέλο της. Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα τιμόνι, που πάνω του έχει δύο διακόπτες και πίσω του δύο μοχλούς, και λίγο δεξιά του μια μεγάλη οθόνη 16” και αυτό είναι όλο. Η οθόνη αυτή είναι ταυτόχρονα πίνακας οργάνων και κέντρο ελέγχου όλων των υπόλοιπων λειτουργιών, όπως το ραδιόφωνο, ο κλιματισμός, η συνδεσιμότητα κλπ. Ακόμα και η κατεύθυνση του αέρα που βγαίνει από τους αεραγωγούς ρυθμίζεται από εκεί.

Πλην των καθισμάτων, που ρυθμίζονται ηλεκτρικά από διακόπτες στο πλάι τους, για τη θέση του τιμονιού και των εξωτερικών καθρεφτών γίνεται η κατάλληλη επιλογή στο μενού και μετά χρησιμοποιούνται τα δύο μοναδικά κουμπιά πάνω στο τιμόνι. Ο οδηγός βρίσκει εύκολα την επιθυμητή θέση οδήγησης και είναι έτοιμος να ξεκινήσει. Έτσι απλά.

Δεν υπάρχει κουμπί «on». Επιλέγει το D από τον μοχλό στα δεξιά του τιμονιού, πατάει το γκάζι και... έφυγε. Μια που αναφέραμε το γκάζι, ας έρθουμε και στα τεχνικά χαρακτηριστικά του Model 3 Long Range της δοκιμής μας, που είναι η μεσαία έκδοση, ανάμεσα στην Standard Range Plus και στην Performance. Το Tesla Model 3 Long Range, λοιπόν, είναι εφοδιασμένο με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, δηλαδή είναι τετρακίνητο.

Συνδυαστικά η ισχύς που αποδίδεται από αυτούς είναι 346 ίπποι και η ροπή είναι 510 Nm. Τι σημαίνουν αυτά τα νούμερα αντικατοπτρίζεται εν μέρει στις επιδόσεις: 4,4 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ/ώρα και 233 χλμ/ώρα μέγιστης ταχύτητας. Πιο πολύ όμως από τα «ξερά» νούμερα των επιδόσεων, όσο εντυπωσιακά κι αν είναι, την παράσταση κλέβει ο τρόπος που η δύναμη αυτή βγαίνει στο δρόμο. Πρώτον, η αμεσότητα. Πατώντας το γκάζι βαθιά η επιτάχυνση είναι καταιγιστική και ξεσπάει χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση. Κανένας κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν μπορεί να το κάνει αυτό, να συνδέει τόσο άμεσα τους τροχούς με το δεξί πόδι του οδηγού.

Πρέπει να «καλιμπράρεις» το μυαλό σου από την αρχή για να μπορέσεις να αντιληφθείς τι συμβαίνει. Είτε από στάση είτε εν κινήσει, νιώθεις σαν το αυτοκίνητο να ήταν στην άκρη μιας τεντωμένης σφεντόνας και ξαφνικά απελευθερώθηκε. Την άμεση επιτάχυνση την έχουμε δει σε πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στο Tesla όμως φαίνεται να είναι σε άλλο επίπεδο.

Δεύτερον, η σταθερότητα. Η τετρακίνηση δουλεύει άριστα, με το λογισμικό της Tesla να ελέγχει τη λειτουργία της και να μπορεί να τη ρυθμίσει στον ελάχιστο χρόνο των 10 ms, δηλαδή 10 χιλιοστών του δευτερολέπτου. Έτσι, δεν υπάρχουν σπιναρίσματα ούτε άλλα ανεπιθύμητα κουνήματα. Το Model 3 «εκτοξεύεται» προς την κατεύθυνση που θέλει ο οδηγός χωρίς να δημιουργεί αμφιβολίες ότι μπορεί να «ξεστρατίσει».

Τρίτον, ο ήχος – ή μάλλον η απουσία του. Η παρομοίωση με την εκτόξευση χρησιμοποιείται συχνά -και δικαίως- αλλά όλη αυτή η διαδικασία της τρελής επιτάχυνσης γίνεται χωρίς να ακούγεται σχεδόν τίποτα. Μόνο ένα σχετικά σιγανό -αλλά πολύ χαρακτηριστικό- σφύριγμα, και η ξαφνικά το αυτοκίνητο έχει βρεθεί σε άλλο σημείο και ο οδηγός που μόλις προσπεράσατε συνειδητοποίησε ότι κάτι που ήταν πίσω του χωρίς να καταλάβει πολλά-πολλά τώρα βρίσκεται μπροστά του.

Το να μένουμε όμως τόσο πολύ στην επιτάχυνση αδικεί τα υπόλοιπα δυναμικά χαρακτηριστικά του Model 3. Μπορεί να μην είναι τα πιο προβεβλημένα, αλλά παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, κυρίως αν στο τιμόνι καθίσει ένας «petrolhead» που απορρίπτει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως αδιάφορα οδηγικά και δυσκίνητα λόγω του αυξημένου βάρους τους. Στα χαρτιά, δεν έχει άδικο ούτε στην περίπτωση αυτού του Tesla. Αλλά πολύ γρήγορα θα αλλάξει γνώμη.

Απολαυστικό και στην οδήγηση

Με βάρος 1.847 κιλά το Model 3 δεν είναι, ασφαλώς, ελαφρύ. Αλλά και πάλι ένα νούμερο δεν λέει όλη την αλήθεια. Γιατί αυτό το αυτοκίνητο δεν είναι απλώς μια μπαταρία με ρόδες και τιμόνι. Είναι ένα όχημα που στον εμπρός άξονα έχει ανάρτηση με διπλά ψαλίδια και στον πίσω άξονα με πολλαπλούς συνδέσμους. Το μεγαλύτερο μέρος από το βάρος το έχει χαμηλά, στο πάτωμα, και η κατανομή του είναι στο 50:50 ανάμεσα στους δύο άξονες. Και παρότι δεν το έχουν διαφημίσει, είναι βέβαιο ότι έχουν κάνει πάρα πολλές δοκιμές στο στήσιμο και στη ρύθμιση της ανάρτησης.

Στο Model 3 Long Range οι μηχανικοί της Tesla έχουν ισορροπήσει πάρα πολύ καλά την άνεση με το κράτημα. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά, οι κλίσεις περιορισμένες (εδώ βοηθάει αυτό που λέγαμε παραπάνω με το χαμηλά τοποθετημένο βάρος) και ο έλεγχος με το τιμόνι μεταβλητού βήματος είναι πολύ πιο εύκολος από ό,τι θα περίμενε κανείς. Υπάρχει μια μικρή τάση για υποστροφή όταν το πιέσεις αλλά η τετρακίνηση (θυμηθείτε τα 10 ms χρόνου απόκρισης) ρυθμίζει πολύ γρήγορα τη δύναμη που φτάνει σε κάθε άξονα. Τα φρένα είναι πολύ δυνατά και ανθεκτικά, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της επιβράδυνσης αναλαμβάνει ο μηχανισμός ανάκτησης της ενέργειας. Συνολικά, ένα πραγματικό μηχάνημα οδήγησης.

Κι εδώ έρχεται το πρώτο οξύμωρο. Πίσω από το Model 3, όπως και από κάθε μοντέλο της Tesla, υπάρχει άπειρη δουλειά για να μπορεί να οδηγηθεί με ελάχιστη -έως καθόλου- συμμετοχή του οδηγού. Μιλάμε φυσικά για το περίφημο Autopilot. Στο Model 3 υπάρχουν 8 κάμερες, 12 αισθητήρες υπερύθρων και ραντάρ εμβέλειας 160 μέτρων. Το αυτοκίνητο ξέρει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται και τι υπάρχει γύρω του και μπορεί να διαχειριστεί αυτήν την πληροφορία. Μπορεί να ξεχωρίσει δηλαδή αν δίπλα του κινούνται πεζοί, ζώα, ποδήλατα, μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα ή φορτηγά, Μπορεί να «διαβάσει» τους κώνους από τα δημόσια έργα ή τους κάδους απορριμάτων και φυσικά μπορεί να κινηθεί ανάμεσα σε όλα αυτά. Εννοείται ότι διαβάζει και τα σήματα κυκλοφορίας -αυτό το κάνουν όλοι- αλλά και τους φωτεινούς σηματοδότες.

Με το Autopilot ενεργοποιημένο, το Model 3 μπορεί να κάνει τα πάντα μόνο του. Διατηρείται στο κέντρο της λωρίδας, κρατάει σταθερή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και στρίβει ακολουθώντας την πορεία του δρόμου. Μπορεί να ρυθμιστεί επίσης να προσαρμόζει την ταχύτητά του ανάλογα με τα όρια ταχύτητας, χωρίς να χρειάζεται να παρέμβει ο οδηγός. Το σύστημα είναι εξελιγμένο για να υποστηρίζει Full self driving αλλά στην Ελλάδα η λειτουργία αυτή δεν είναι ακόμα διαθέσιμη.

Εμβέλεια και φόρτιση

Το Model 3 λοιπόν είναι εύκολο και απολαυστικό είτε το οδηγείς είτε... δεν το οδηγείς. Πόσο μακριά όμως μπορεί να πάει; Καθώς μιλάμε για ηλεκτρικό όχημα, το ερώτημα της αυτονομίας είναι πολύ βασικό. Κι εδώ οι «διαβασμένοι» ξέρουν ότι το λογισμικό της Tesla είναι «θαυματουργό» στη διαχείριση της ενέργειας. Η θεωρητική αυτονομία της έκδοσης Long Range φτάνει στα 580 χλμ. με τη διαμόρφωση που οδηγήσαμε εμείς. Τα επόμενα μοντέλα που θα έρθουν στην Ελλάδα θα έχουν μεγαλύτερη μπαταρία και πάνω από 600 χλμ αυτονομία.

Στις λίγες ημέρες που το είχαμε στα χέρια μας οι τιμές αυτές δεν ήταν δυνατόν να επαληθευτούν γιατί ο ρυθμός που κινήθηκε το αυτοκίνητο ήταν πολύ διαφορετικός από αυτόν των τυποποιημένων μετρήσεων. Με βάση αυτά που γνωρίζουμε όμως, οι τιμές που ανακοινώνει η Tesla πρέπει να είναι αρκετά ακριβείς.

Υπάρχει όμως μια άλλη πτυχή του να οδηγείς Tesla, που κάνει την αυτονομία της μπαταρίας όχι τόσο κρίσιμο παράγοντα, και λέγεται Supercharger. Οι πολύ γρήγοροι «υπερφορτιστές» συνεχούς ρεύματος της αμερικανικής εταιρείας έχουν τη δυνατότητα να φορτίσουν με ισχύ μέχρι 250 kW. Αυτό σημαίνει ότι θεωρητικά μπορούν να δώσουν ενέργεια για μέχρι και 300 χλμ μέσα σε 15 λεπτά της ώρας.

Στο δικό μας Model 3 η μεγαλύτερη ισχύς που είδαμε ήταν λίγο κάτω από 150 kw, που όμως φόρτισε την μπαταρία από περίπου 10% μέχρι το 100% μέσα σε μία ώρα. Καθόλου άσχημα, δηλαδή. Προς το παρόν Supercharger της Tesla υπάρχουν στο Golden Hall στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν τοποθετηθεί πάνω στο εθνικό οδικό δίκτυο σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη. Προφανώς στο μέλλον θα μπουν κι αλλού.

Οι ταχυφορτιστές όμως δεν είναι το παν. Με έναν «κοινό» οικιακό φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος ισχύος 11 kW η μπαταρία, που παρεμπιπτόντως έχει χωρητικότητα 75 kWh, μπορεί να γεμίσει μέσα σε 7,5 ώρες.

Για να αποκτήσει κανείς το Tesla Molel 3 Long Range θα χρειαστεί να δαπανήσει 54.990 ευρώ. Το «μικρό» Standard Range Plus κοστίζει 45.900 ευρώ ενώ το Performance φτάνει στα 60.990 ευρώ. Αν συνυπολογίσουμε την έκπτωση από την κρατική επιδότηση, τις επιδόσεις, το σχεδόν ανύπαρκτο κόστος συντήρησης και πάνω από όλα τη μοναδική αίσθηση που δίνει η οδήγηση ενός τόσο ξεχωριστού αυτοκινήτου, το γεγονός ότι οι παραγγελίες στο σύστημα της Tesla πέφτουν βροχή δεν προκαλεί καμία -μα καμία- έκπληξη.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.