Μενού
Ομόφυλο ζευγάρι
Ομόφυλο ζευγάρι | Shutterstock
  • Α-
  • Α+

Το υπ'ατμόν νομοσχέδιο σχετικά με τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών έχει πυροδοτήσει παθιασμένες τοποθετήσεις όσων δηλώνουν «κατά», ως υπέρμαχοι των παιδιών και «φρουροί» της χριστιανικής ηθικής, καθώς θεωρούν αφύσικη και βλαπτική την ανατροφή σε ένα τέτοιο περιβάλλον.

Όσο όμως και αν μαίνεται το συντηρητικό πλήθος και οι πνευματικοί του ηγέτες, με αφηγήματα για την κατάλυση της φυσικής τάξης, δυστοπίες με απρόσωπους «γονείς 1 και 2» και «αντικειμενοποίηση» του γυναικείου σώματος, όλες αυτές οι φωνές δεν είναι παρά ο επιθανάτιος ρόγχος της προκατάληψης, όπως μας δείχνουν δεκαετίες έρευνας και μελέτης πάνω στην κοινωνική προσαρμογή των ΛΟΑΤΚΙ, των ομόφυλων ζευγαριών και των παιδιών τους.

Οράματα του τέλους και νηφαλιότητα

Για να κατανοήσουμε το περιεχόμενο των ψεμάτων, ακούσιων ή εκούσιων, που προτάσσουν όσοι αντιτίθενται στην υιοθέτηση ενός σφαιρικού πλαισίου ανατροφής παιδιών από ομόφυλα και ΛΟΑΤΚΙ ζευγάρια, πρέπει να εντοπίσουμε τις θρησκευτικές τους ρίζες.

Συγκεκριμένα, τις αφηγηματικές που διαρρέουν στη δημόσια συζήτηση, σχετικά με τη διάβρωση και την εξάλειψη κοινωνικών και βιολογικών «σταθερών». Είναι άλλωστε ένα πάγιο χαρακτηριστικό του θρησκευτικού λόγου να καταφεύγει στην καταστροφολογία, την νύξη ότι αυτό που καταδικάζει θα επιφέρει κάποιου είδους μόνιμο «τέλος» για κάποια πτυχή της πραγματικότητας.

Αν όμως προσεγγίσουμε ειλικρινά την πραγματικότητα, θα δούμε ότι τα ΛΟΑΤΚΙ ζευγάρια όχι μόνο μπορούν να συνυπάρχουν, αλλά να υπάρχουν, απλά, ως πολίτες με πλήρη δικαιώματα και ελευθερίες, συμβάλλοντας στην ανατροφή νέων ανθρώπων και άξιων πολιτών. Και αυτά, όχι βασισμένοι στον φόβο και την αποστροφή, αλλά στην κοινωνική επιστήμη και τα δεδομένα της.

Ομόφυλα ζευγάρια και γονεϊκότητα

Μία από τις «ανησυχίες» που πλανώνται στον αέρα είναι η κοινωνική προσαρμογή των παιδιών που ανατρέφονται από ομόφυλα ζευγάρια. Η επιστημονική βιβλιογραφία δεν αφήνει χώρο για αμφιβολίες. Η ομόφυλη γονεϊκότητα δεν διαφέρει ουσιαστικά από την παραδοσιακή σε περιεχόμενο ή στα αποτελέσματά της, με εξαίρεση την «ταμπέλα».

Σύμφωνα με μία μεγάλη βιβλιογραφική ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Population Research and Policy Review, φαίνεται ότι σύσσωμος ο ακαδημαϊκός κόσμος εκτιμά πως τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών βιώνουν ανατροφή και ποιότητα ζωής ίδια με αυτή των παιδιών ετερόφυλων ζευγαριών σε συστημικό επίπεδο.

Ειδικά, εκτιμήθηκαν τα πορίσματα ερευνών σχετικά με πτυχές της ζωής, όπως η ακαδημαϊκές επιδόσεις, η γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη, η ψυχική και σεξουαλική υγεία και οι προβληματικές συμπεριφορές, με τα δεδομένα να δείχνουν πως οι δύο κοινωνικές ομάδες σημείωσαν όμοια πορεία σε όλο το φάσμα, ανεξαρτήτως κοινωνικής διαστρωμάτωσης.

Ακόμα μία έρευνα στην Ολλανδία, που δημοσιεύτηκε στο International Journal of Environmental Research and Public Health, έδειξε πως τα παιδιά ομόφυλων γονέων δεν μειονεκτούσαν σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά σχετικά με την κοινωνική τους προσαρμογή.

Ακόμα, μελέτη ερευνητών του πανεπιστημίου της Οξφόρδης ανακάλυψε πως τα παιδιά ομόφυλων γονέων σημείωναν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά.

Αντικειμενοποίηση και αντικειμενικότητα

Ακόμα μία αφηγηματική είναι αυτή της «εμπορίας» του γυναικείου σώματος, που θέλει να στιγματίσει την τεκνοθεσία και την παρένθετη μητρότητα ως θανάσιμο αμάρτημα. Κατ' αρχάς, μία παρατήρηση: Οι όψιμοι «υπέρμαχοι» των ανθρώπινων δικαιωμάτων φυσιολογικά έχουν μπερδέψει τα μπούτια τους πάνω στις έννοιες της αυτοδιάθεσης και της σωματικής ελευθερίας.

Το γεγονός πως η παρένθετη μητρότητα τελείται στο πλαίσιο μίας βιομηχανίας εκατομμυρίων και εμπορευματοποιείται είναι αναντίρρητο. Αυτό όμως είναι ένα χαρακτηριστικό των laissez-faire οικονομιών που επηρεάζει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα.

Για να το κάνουμε πιο λιανά, αν κάποιος ανησυχεί πως μία παρένθετη μητέρα πέφτει θύμα εκμετάλλευσης, ας ανησυχήσει για τον χαμηλόμισθο χειρώνακτα που «εκπορνεύει» το καταπονημένο σώμα του για να επιβιώσει, ή για τον γραφίστα που χάνει τη δουλειά του επειδή ένας υπολογιστής μπορεί πλέον να τον αντικαταστήσει. 

Είναι όμως διαφορετικό το να επιλέγεις να διαθέσεις το σώμα σου ελεύθερα, και διαφορετικό το να εξωθείσαι στην πράξη. Είναι η διαφορά μεταξύ του να χαριεντίζεσαι επειδή σου αρέσει και του να κάνεις πιάτσα στη Λιοσίων. Είναι η διαφορά μεταξύ της αυτοδιάθεσης και του οικονομικού εξαναγκασμού.

Έρευνες για την παρένθετη μητρότητα

Στο διά ταύτα λοιπόν, η έρευνα σχετικά με το επίπεδο διαβίωσης και τις εμπειρίες των παρένθετων μητέρων δείχνει ότι η πρακτική δεν «διαφθείρει» ούτε το σώμα ούτε το πνεύμα.

Σύμφωνα με ανάλυση συνεντεύξεων παρένθετων μητέρων στο επιστημονικό περιοδικό Human Reproductionοι θιγόμενες δεν ανέφεραν ιδιαίτερες δυσκολίες στην κοινωνική τους προσαρμογή μετά την υιοθεσία του βρέφους τους από το συνεργαζόμενο ζευγάρι, αλλά ούτε και προβλήματα στις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις. 

Σε μία ακόμα συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Human Reproduction Update, οι μελετητές κατέληξαν πως, κατ'αρχάς, τα παιδιά που προκύπτουν μέσω παρένθετης εγκυμοσύνης δεν αντιμετώπιζαν μεγαλύτερο ιατρικό κίνδυνο σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό, ενώ οι ψυχοκοινωνικές εκβάσεις τους δεν διέφεραν από αυτές των υπόλοιπων παιδιών.

Συμπερασματικά

Είτε πιάσουμε το θέμα από την ουρά είτε από το κεφάλι, δεν θα εντοπίσουμε τίποτα νοσηρό. Από τη μία, κάθε έγκυρη ένσταση στην παρένθετη μητρότητα είναι ουσιαστικά κριτική του καπιταλισμού, είτε το καταλαβαίνουν όσοι την εργαλειοποιούν είτε όχι, ενώ στον πυρήνα της φαίνεται πως δεν βλάπτει καμία από τις τρεις (μητέρα, παιδί, θετή οικογένεια) πλευρές.

Από την άλλη, άπαξ και ένα παιδί βρει μία ομόφυλη οικογένεια, απ' όπου και αν προέρχεται, αποδεικνύεται περίτρανα πως η ζωή του καθορίζεται από το ποιόν των ανθρώπων που το πήραν στην αγκαλιά τους, που με τη σειρά του δεν εδράζεται στη σεξουαλικότητά τους. Από την ποσότητα της αγάπης και της προσοχής που θα λάβει, όχι από τις προκαταλήψεις της κοινωνίας.

Για ένα παιδί που μεγαλώνει σε ένα προστατευτικό περιβάλλον, όπου ενισχύεται η συναισθηματική και πνευματική του ανάπτυξη, το αν θα αποκαλεί τους κηδεμόνες του μαμά, μπαμπά, γονέα τάδε ή οποιοδήποτε παρατσούκλι δεν έχει καμία σημασία, όσο και να λυσσάνε κάποιοι.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.