«Παράλογο;». Δεν απαντάει κανείς. Άρα λογικό;
Αυτό ήταν ένα σουρεάλ σκετς με τη χήρα Μήτση και τις υπαρξιακές της αγωνίες στους «Δέκα Μικρούς Μήτσους». Η χήρα Μήτση κάθε φορά που ήταν έτοιμη να πάρει μια αμφιλεγόμενη απάντηση, ρωτούσε το σύμπαν και αν δεν έπαιρνε κάποιο σημάδι, τότε προχωρούσε να κάνει το εκάστοτε απονενοημένο.
Αυτή ίσως θα πρέπει να είναι η άσκηση για τον καθένα μας, κάθε φορά που τσεκάρει ένα σκετς των Ράδιο Αρβύλα, ή των «προκατόχων» τους, δηλαδή των ΑΜΑΝ και της υπέροχης ομάδας που τα άρχισε όλα: Κανάκης, Καλυβάτσης, Παραράς, Μούτας, Λεάνης. Δηλαδή της ομάδας της εκπομπής «Κομφούζιο», που έπαιξε για δύο χρόνια (1994-96), σε ΕΡΤ3 και Star αντίστοιχα, και όρισε το τηλεοπτικό χιούμορ μέσω σκετς, ενώ ανέδειξε την ποπ κουλτούρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, μέσα από επικές live εμφανίσεις αγαπημένων συγκροτημάτων.
Επιστρέφουμε στο Σήμερα, και στο «Ράδιο Αρβύλα», που μόλις έκλεισε έναν ακόμα κύκλο εκπομπών με απόλυτη επιτυχία και αυξημένα νούμερα τηλεθέασης. Συγκεκριμένα, το site zappit.gr, αναφέρει:
«Οι «Ράδιο Αρβύλα» ήταν στην κορυφή της τηλεθέασης, με μέσο όρο 21,7%, στο δυναμικό κοινό 18-54, υπερισχύοντας του ανταγωνισμού κατά 8,4 μονάδες. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, η δυναμική της εκπομπής ήταν εντυπωσιακή τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες, ενώ την παρακολούθησαν έστω και για 1’, κατά μέσο όρο, 1.528.497 τηλεθεατές, στο σύνολο του κοινού.
Και το καινούργιο project των «Ράδιο Αρβύλα», οι «Boomers», που ήρθε… ξαφνικά στις 8 Φεβρουαρίου, από την πρώτη του εμφάνιση στον τηλεοπτικό αγωνιστικό χώρο υπερίσχυσε του ανταγωνισμού στο δυναμικό κοινό 18-54 με μέσο όρο 19,2% και 5,9 μονάδες διαφορά από το δεύτερο κανάλι, ενώ είχαν μαζί τους κατά μέσο όρο 1.358.010 τηλεθεατές, στο σύνολο κοινού, για τουλάχιστον 1’».
Ας δούμε ξανά τι συνέβη εδώ. Πρόκειται λοιπόν για μια εκπομπή που τόλμησε και έκανε το ίδιο χιούμορ με τους ΑΜΑΝ και το Κομφούζιο, αλλά εν έτει 2024, με ανθρώπους που δεν είναι πια 20άρηδες αλλά 50άρηδες, που ξεπέρασε και την πνιγηρή σκιά του σκανδάλου του Στάθη Παναγιωτόπουλου, και έγινε ακόμα πιο δημοφιλής!
Ο Σωτήρης Καλυβάτσης αν και δεν συνεργάζεται με τους «Αρβύλα», αλλά με τον Γιώργο Μητσικώστα, επίσης κρατάει ζεστή την αγάπη του κόσμου για τα σατιρικά του σκετσάκια. Εντυπωσιακό, τουλάχιστον.
Να το εξηγήσουμε;
Το Κομφούζιο ανάμεσα σε δύο διαφορετικές εποχές
Τα '90ς περιγράφονται στη συλλογική μνήμη ως η εποχή του έκλυτου βίου, των διακοποδάνειων, της ζωής που ήταν βγαλμένη από τα ιλουστρασιόν εξώφυλλα του περιοδικού Nitro. Ο Έλληνας ζούσε για να πλουτίσει γρήγορα, ρίχνοντας δεκαχίλιαρα στο βαρέλι του νεοπλουτισμού, σπάζοντας πιάτα στα μπουζούκια, στον απόηχο μιας «Τσοβόλα δώσ' τα όλα» ευδαιμονίας, που τελικά αποδείχθηκε πως στηριζόταν στα πήλινα πόδια ενός κράτους με διαχρονικές αδυναμίες.
Σε αυτή την εποχή, οι Αντώνης Κανάκης, Αντώνης Παραράς, Σωτήρης Καλυβάτσης αρχικά με το Κομφούζιο και έπειτα με τους ΑΜΑΝ, εμφανίστηκαν και ισοπέδωσαν τη σεμνοτυφία και τη γελοιότητα του νεόπλουτου Έλληνα.
Μακριά από κομματικά συμφέροντα, τα έβαλαν με όλους, σατίρισαν από τον Μπιλ Κλίντον και τη Μόνικα, ως τον Κώστα Σημίτη και τον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, ενώ δεν δίστασαν να αντιπαρατεθούν ανοικτά ακόμα και με την ιερή αγελάδα του lifestyle, τον Πέτρο Κωστόπουλο. Σαδεντρέπονταν.
Το 2024 η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική. Το '90ς παρελθόν είναι για τους περισσότερους από εμάς είναι μια κωμικοτραγική αναφορά, ένα παρελθόν που αναρωτιόμαστε αν όντως το ζήσαμε κάποτε ή αν ήταν κάποιο όνειρο που παρεμβλήθηκε ανάμεσα σε ένα ατέλειωτο σπιράλ κοινωνικών και άλλων κρίσεων.
Ακόμα και σε αυτό, οι Ράδιο Αρβύλα βρίσκουν κάτι, κάποιο τέχνασμα, πχ. αυτό με τον Πασοκτζή οπερατέρ, ή φτιάχνουν ένα Top Επικαιρότητας και μέσα σε αυτό εμφανίζεται ο Στέφανος Κασσελάκης και ο Αχιλλέας Μπέος και γίνεται χαμός.
Σίγουρα το χιούμορ χρειάζεται επικαιροποίηση και νέες αναφορές, όμως κι αυτή η μπούμερ ματιά, τελικά είναι απαραίτητη, σε πολλούς.
Cancel κανείς;
Θα περίμενε κανείς η παρουσία του πάλαι ποτέ «φίλου» (όπως έστω φαινόταν) Στάθη Παναγιωτόπουλου, στο πάνελ της εκπομπής, και η αποχώρηση του, ύστερα από το σκάνδαλο εκδικητικής πορνογραφίας για το οποίο βρέθηκε υπόλογος, να στιγμάτιζε την εκπομπή. Κάτι τέτοιο σήμερα, δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Αν όντως υπήρξε κάποια «συγκάλυψη» του Παναγιωτόπουλου όσο βρισκόταν στην εκπομπή και εκβίαζε γυναίκες με πορνογραφικό υλικό (τους), αυτό ήταν κάτι που αναρωτηθήκαν πολλοί φανατικοί και μη των «Αρβύλα».
Αυτό όμως δεν αποδείχθηκε ποτέ, και η μνήμη των social media προχώρησε στο επόμενο αμφιλεγόμενο πρόσωπο, με την ταχύτητα που ο μέσος χρήστης σκρολάρει στο Facebook σε άλλο ένα βράδυ υπερέντασης και αϋπνίας.
Τελικά, γελάμε;
Εγώ δεν γελάω και τόσο πια, αλλά όσοι αγαπούν το Ράδιο Αρβύλα, γελάνε απ' ότι φαίνεται, δίχως σταματημό. Σε μια εποχή που έχουμε πρόσβαση σε εκατοντάδες προγράμματα, μέσω των μηχανών streaming, που μπορούμε να δούμε άμεσα τη νέα «ψαγμένη» κομεντί του HBO (αν υπάρχουν, πλέον) με ένα σωρό νόμιμους και παράνομους τρόπους, το χιούμορ μιας παρέας από τη Θεσσαλονίκη, όχι απλά δεν γίνεται cancel, αλλά παραμένει relevant όσο λίγα πράγματα στην ελληνική τηλεόραση.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.