Μενού
kuriakos-mitsotakis-tempi
Κυριάκος Μητσοτάκης | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Τα 57 θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη επιβιβάστηκαν στην αμαξοστοιχία 62 από την Αθήνα θεωρώντας ως δεδομένο ότι σε 4 ώρες θα έφταναν στη Θεσσαλονίκη. Γρήγορα και με ασφάλεια. Ειδικά το δεύτερο. Επαρκείς λόγοι για να επιλέξει κάποιος χωρίς συζήτηση να ταξιδέψει με το τρένο στο πιο σύγχρονο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου μιας ευρωπαϊκής χώρας. Η βεβαιότητα όμως αυτή μετατράπηκε σε μία στιγμή σε εθνικό θρήνο.

Δουλειά των προηγμένων κρατών όμως, εάν συμφωνήσουμε όλοι ότι ανήκουμε και εμείς σε ένα προηγμένο κράτος, δεν είναι μόνο να θρηνούν για τους πολίτες τους, που χάθηκαν άδικα. Είναι να παίρνουν αποφάσεις και να υλοποιούν σχέδια σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Και όταν λέμε κράτος, εννοούμε πρώτα και κύρια την κυβέρνηση, που ασκεί την εξουσία, αλλά και όλη την υπηρεσιακή ιεραρχία από την κορυφή της πυραμίδας μέχρι και την πιο χαμηλόβαθμη θέση ευθύνης.

Tόσο η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όσο και κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ γνώριζαν τα πάντα. Κλήθηκαν να υλοποιήσουν τη σύμβαση του συστήματος σηματοδότησης, που θα απέτρεπε ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα ύστερα από ανθρώπινο λάθος, και δεν το έπραξαν

Και στην περίπτωση της Ελλάδας ο σιδηρόδρομος και συγκεκριμένα ο ΟΣΕ, που διαδέχτηκε τους Σιδηροδρόμους Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) το 1970, είναι κράτος. Και μάλιστα «βαθύ» κράτος, άσχετα εάν το μεταφορικό έργο το έχουν αναλάβει από το 2017 οι Ιταλοί της Hellenic Train ύστερα από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο ΟΣΕ αποτελεί το διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής στην ελληνική επικράτεια. Διαχειρίζεται, συντηρεί, λειτουργεί, εκσυγχρονίζει και επεκτείνει το σιδηροδρομικό δίκτυο. Προφανώς, στο μοιραίο δρομολόγιο των Τεμπών τίποτα δε λειτούργησε σωστά. Ο ΟΣΕ λοιπόν απέτυχε. Το ίδιο και το κράτος. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό.

Στην ανάλυση τέτοιων συμβάντων όμως δεν αρκούν οι διαπιστώσεις. Οι διαστάσεις της τραγωδίας είναι τέτοιες, που απαιτούν σοβαρότητα μακριά από πολιτικούς προεκλογικούς τακτικισμούς και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Τόσο η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όσο και κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ γνώριζαν τα πάντα. Κλήθηκαν να υλοποιήσουν τη σύμβαση του συστήματος σηματοδότησης, που θα απέτρεπε ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα ύστερα από ανθρώπινο λάθος, και δεν το έπραξαν. Απλά πράγματα. Τα υπόλοιπα είναι άνευ ουσίας.

Τα ελληνικά τρένα ήταν «τυφλά». Αναμφισβήτητα. Και υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική ευθύνη για αυτό καθώς η σύμβαση του 2014, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 «σέρνεται» μέχρι σήμερα. Ομως τα ίδια «τυφλά» τρένα ταξίδευαν για 50 ολόκληρα χρόνια στη χώρα μας χωρίς να έχει συμβεί ποτέ αντίστοιχο δυστύχημα. Η πιστή εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Κίνησης, που ίσχυε από το 1970 και αναμορφώθηκε το Μάρτιο του 2019, ήταν η δικλείδα της ασφαλούς σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Αλλωστε, ο «Κ.Ο.Κ» των τρένων περιγράφει επακριβώς τις προβλεπόμενες διαδικασίες, τόσο στην περίπτωση, που είναι σε λειτουργία τα συστήματα σηματοδότησης-προστασίας, όσο και στην περίπτωση, που δεν λειτουργούν. Ο τραγικός επίλογος του κανονισμού αυτού, γράφτηκε στο σταθμαρχείο Λάρισας. Και εδώ υπάρχουν εγκληματικές ατομικές ευθύνες, τις οποίες θα επιμερίσει και θα καταλογίσει η Δικαιοσύνη.

Ενα κράτος, που φιλοδοξεί να ανταποκριθεί στον στοιχειώδη ρόλο του να προστατεύει τις ζωές των πολιτών του, θα έβλεπε ότι το νήμα της ζωής των 57 συνανθρώπων μας, που κόπηκε στα Τέμπη, είναι το τελευταίο τρένο για να προλάβει το μετασχηματισμό του πριν καταρρεύσει με πάταγο. Για να σοβαρευτεί επιτέλους. Για να ξηλώσει αμέσως τις πρακτικές του παρελθόντος, που το εμποδίζουν ακόμα να βρεθεί οριστικά στις ευρωπαϊκές ράγες.

Για να εκπέμψει ξεκάθαρο μήνυμα ότι όλοι, που αναλαμβάνουν μία δημόσια θέση, από κλειδούχο, σταθμάρχη, μέχρι υπουργό, έχουν ευθύνες. Για να πάρει η κοινωνία τις απαντήσεις, που περιμένει. Η κοινωνία, που έτρεξε να προσφέρει χιλιάδες φιάλες αίματος για τους τραυματίες της σύγκρουσης νιώθοντας οικογένεια της τα νέα παιδιά, που χάθηκαν, και όχι οι μειοψηφίες, που βρήκαν ευκαιρία να ξαναφορέσουν τις κουκούλες στις πλατείες πετώντας μολότοφ, στις πορείες του βουβού πόνου.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.