Επιτέλους τώρα το έχουμε καταλάβει όλοι. Η βαριά μας βιομηχανία είναι ο τουρισμός. Πριν δύο δεκαετίες, οι περισσότεροι θεωρούσαμε ότι το τουριστικό προϊόν ενδιαφέρει μόνο τους ξενοδόχους. Τα χρόνια της μεγάλης κρίσης, βήμα-βήμα, έγινε κατανοητό ότι η Ελλάδα κρατήθηκε όρθια από τα εκατομμύρια τουριστών που την επιλέγουν για τα καλοκαίρια τους. Η κορύφωση έγινε το 2019. Η χώρα δέχθηκε πάνω από 30 εκατομμύρια τουρίστες, τα επίσημα έσοδα πλησίασαν τα 20 δις. Οι ειδικοί λένε ότι με τις παράπλευρες δράσεις κινήθηκαν αρκετά περισσότερα χρήματα στην εθνική οικονομία.
Μιλάμε για τεράστια ποσά για μια χώρα όπως η Ελλάδα. Πέρυσι πάθαμε βατερλώ. Δεν έφταιγε κανείς. Ήταν μία από τις μεγάλες απώλειες της πανδημίας. Ήρθαν 7 εκατομμύρια άνθρωποι και μαζέψαμε όλα κ’όλα 5 δις. Φέτος, υπάρχει προσδοκία για καλύτερες μέρες και καλύτερες εισπράξεις. Μην φανταστεί κανείς ότι θα γυρίσουμε αμέσως πίσω το ρολόι στο 2019. Για να φτάσουμε σε εκείνο το ιδανικό σημείο, θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια.
Μπορούμε, όμως, να προσελκύσουμε εκατομμύρια τουρίστες. Είναι εφικτός στόχος. Αν η Ευρώπη δεν είχε κάνει τα λάθη που έκανε στην προμήθεια των εμβολίων, αυτό το στοίχημα ήδη θα είχε κερδηθεί και θα ατενίζαμε με αισιοδοξία το καλοκαίρι. Τώρα, η κυβέρνηση και ο τουριστικός κόσμος πρέπει να δίνουν σκληρή μάχη, μέρα την μέρα, χώρα τη χώρα, για να εξασφαλίσουν τις κρατήσεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ελλάδα στην διεθνή κοινότητα δεν είναι η λύση του προβλήματος της πανδημίας, όπως ήταν πέρυσι, αλλά μέρος του προβλήματος. Τα χάλια της Ευρώπης είναι και δικά μας χάλια.
Οι μεγάλες μας αγορές είναι οι Βρετανοί, οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Αμερικανοί, οι Ιταλοί και ακολουθούν οι Δανοί, οι Ολλανδοί και οι Σουηδοί. Όλοι αυτοί θέλουν πολύ να έρθουν στην Ελλάδα. Μάλιστα κάποιοι, εδώ και χρόνια, χιλιάδες ελληνικούς ξενώνες τους έχουν κάνει μόνιμα εξοχικά τους. Έρχονται και ξανάρχονται τις ίδιες ημερομηνίες, στα ίδια μέρη και στα ίδια δωμάτια. Έχουν αγαπήσει τον τόπο και τους κατοίκους του. Τα μηνύματα που στέλνουν εδώ και καιρό στους ιδιοκτήτες των ξενώνων είναι συγκινητικά και συνοδεύονται από φωτογραφίες με ελληνικές παραλίες, ταβέρνες δίπλα στην θάλασσα με τσίπουρο και χταπόδι και λεζάντες του τύπου “ερχόμαστε, μετράμε τις μέρες, Ελλάδα είναι μόνο μία”. Είναι έτοιμοι με τις βαλίτσες στο χέρι. Από εμάς εξαρτάται αν θα έρθουν.
Προϋπόθεση για εκείνους είναι να ταξιδέψουν με ασφάλεια. Πρέπει, δηλαδή, τέλη Μαΐου, η Ελλάδα να μπει στον τουριστικό χάρτη ως covid free περιοχή. Δηλαδή, οι επόμενοι δύο μήνες απαιτούν από εμάς φοβερή πειθαρχία, προκειμένου να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα της προσέλευσης τουριστών, που είναι αναγκαίο για την επιβίωσή μας. Το σταδιακό άνοιγμα της χώρας δεν μπορεί να είναι ευκαιρία για ξεσάλωμα. Πάντα, ο καθένας από μας πρέπει να έχει στον νου του ότι δεν πρέπει να χαθεί το καλοκαίρι, γιατί αυτό είναι εθνικό στοίχημα.
Μέχρι στιγμής, δεν έχω εντοπίσει η κυβέρνηση να έχει κάνει κάποιο λάθος στον σχεδιασμό της για προσέλκυση τουριστών. Η πρωτοβουλία Μητσοτάκη για τα πιστοποιητικά εμβολιασμού είναι κομβικής σημασίας. Σημαντικές είναι και οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού για διακρατικές συμφωνίες με χώρες όπως το Ισραήλ, που έχουν προχωρήσει πολύ στον εμβολιασμό. Χωρίς αμφιβολία, οι πρώτοι τουρίστες μας θα είναι Ισραηλινοί και Σέρβοι. Καλοδεχούμενοι αλλά δεν είναι αρκετοί. Αν δεν ανοίξουν οι μεγάλες αγορές μην περιμένουμε θαύματα.
Οι κρατήσεις είναι πολλές στα μικρά νησιά, όπως στο Καστελλόριζο, που εμβολιάστηκε το σύνολο του πληθυσμού, και αυτό έχει επικοινωνηθεί σε όλο τον κόσμο. Εντάξει, θα γεμίσουν τα μικρά νησιά, αλλά εκεί τα καταλύματα είναι λίγα. Θα ενισχυθούν οι τοπικές οικονομίες αλλά αυτό δεν μπορεί να κάνει την διαφορά πανελλαδικά. Και επειδή ο Μάϊος πρέπει να θεωρείται χαμένη υπόθεση, το θέμα είναι ότι πρέπει να γεμίσουν από τέλη Ιουνίου μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου η Κρήτη, η Ρόδος, η Χαλκιδική, η Κέρκυρα και οι Κυκλάδες.
Για να συμβεί το θαύμα που όλοι περιμένουμε, υπάρχει ακόμη μία προϋπόθεση, την οποία ακούω ότι έχει στο νου της η επιτροπή εμβολιασμού αλλά κανείς δεν γνωρίζει τον χρόνο και τον τρόπο που θα γίνει πράξη. Και αυτή είναι ο εμβολιασμός όλων όσων εργάζονται στον τουρισμό. Είναι προφανές ότι ο άνθρωπος που θα έρθει με πιστοποιητικό στο χέρι, θα απαιτήσει αυτοί που τον υποδέχονται και τον περιποιούνται να είναι επίσης εμβολιασμένοι. Για να προλάβουμε την σεζόν, αυτό πρέπει να γίνει άμεσα.
Παρ’ ότι στους εμβολιασμούς, η χώρα τα πάει καλά για τα εμβόλια που διαθέτει, η πλατφόρμα κλεισίματος των ραντεβού είναι εξαιρετική και τα εμβολιαστικά μας κέντρα άψογα, μέχρι σήμερα έχει γίνει μια μεγάλη αστοχία στον προγραμματισμό. Καθυστέρησαν πολύ οι ειδικοί να εντάξουν τους ανθρώπους που είναι νεότεροι αλλά έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας. Θέλω να πιστεύω ότι το δεύτερο λάθος δεν θα είναι η καθυστέρηση της οχύρωσης των ανθρώπων του τουρισμού. Καταλαβαίνω τις δυσκολίες, είναι πολλά τα μέτωπα και πρέπει η κυβέρνηση να τα προλάβει όλα. Δυστυχώς, δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Ένα λάθος στον σχεδιασμό ή μια καθυστέρηση στην υλοποίηση μπορεί να αποβεί μοιραία και να χαθεί μία ακόμη σεζόν.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.